[illustrator] bolling toevoegen

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 16:10
Ik zit hier met een figuur wat lijkt op een doorgezaagde vliegtuigvleugel, of een 90 graden gedraaide druppel, het is maar hoe je het bekijkt! Deze figuur wil ik graag half rond maken, zodat ik een rondje maak wanneer ik er 4 (elk 90 graden gedraaid t.o.v. elkaar) over elkaar leg. Alleen nu de vraag: hoe krijg je de figuur zover dat ie bol gemaakt wordt?

Wat misschien de vraag duidelijker maakt: hoe maak je van een rechte streep een kwart cirkel? Ik heb al in de transform tools zitten zoeken, maar daarin vind ik niet echt iets wat van toepassing is.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:08
Het is me niet helemaal duidelijk wat de rol is van de figuur die je al hebt ten opzichte van de figuur die je uiteindelijk moet krijgen (cirkel). Waarom niet gewoon cirkel tekenen?

Motor onderhoud bijhouden

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 12:05

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Ik denk dat 'ie het anders bedoelt en het een beetje krom uitlegt:

neem zo'n vleugel, en buig hem over een kwartier van de cirkel heen. Maak er daar nog 3 van, die met z'n 4-en dan een cirkel vormen...

Maar als je het mij vraagt wordt dat gewoon hangwerk, met een tool wordt dat nooit mooi. Dus: een cirkel tekenen, kruis van guides door het midden en dan lekker 1 kwart tekenen en de rest draaien...

• Willem
Ik snap er echt nog steeds geen hol van 8)7
Wie illustreert dit even? :Y)

• jsiegmund
Mr_Kite schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 11:21:
Ik denk dat 'ie het anders bedoelt en het een beetje krom uitlegt:

neem zo'n vleugel, en buig hem over een kwartier van de cirkel heen. Maak er daar nog 3 van, die met z'n 4-en dan een cirkel vormen...

Maar als je het mij vraagt wordt dat gewoon hangwerk, met een tool wordt dat nooit mooi. Dus: een cirkel tekenen, kruis van guides door het midden en dan lekker 1 kwart tekenen en de rest draaien...
Jij snapt inderdaad wat ik bedoel, en als het echt niet anders kan ga ik maar tekenen...

MS Paint art:
Afbeeldingslocatie: http://home.aim.avans.nl/s142918/ding.JPG
>:) 8)

[ Voor 8% gewijzigd door jsiegmund op 10-10-2005 11:32 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kun je niet een transform langs een path doen? cirkelvormig path maken en dan je druppelvorm langs dat path transformen/warpen? (ik ben totaal illustrator-noob, maar zo werkt 't wel met tekst in enkele andere pakketten)

Dit kun je zelfs uitbreiden tot de 4 druppelvormen naast elkaar te zetten in 1 laag/group....linkerpunt op de bovenkant van de cirkel uitlijnen en dan benden/warpen tot hij sluitend is

[ Voor 31% gewijzigd door MissingDog op 10-10-2005 11:32 ]

• Willem
Veel verder dan dit kom ik niet :P

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/illu-warp.gif

Eerst vormpje getekend, toen gedupliceerd en vervolgens Object > Envelope Distort > Inflate en beetje met de schuifjes klooien... Komt dit een beetje in de buurt?

• Willem
Anders zou ik 1 "ronde" vorm tekenen en die dupliceren.

• Mr_Kite

Mr_Kite

Wat beter werkt (maar nogmaals, ik zou dit zelf tekenen, dan heb je veel SNELLER precies wat je wilt), is 1 zo'n vorm tekenen en dan arch kiezen. De default van 50% doet het al heel aardig :)

• jsiegmund
Ja die arch was ik al opgekomen, maar hoe roteer je dan je figuur? Probeer maar eens, dan wordt de arch namelijk niet geroteerd 8)7 In photshop zou ik dan het effect rasterizen en alsnog roteren, maar dat gaat hier niet helemaal op, wil graag mn vectors behouden

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-04 05:37

alienfruit

the alien you never expected

Arch en dat is een functie in Illustrator :| ?

• Mr_Kite

Mr_Kite

Ok, ik heb de semi-wiskundige benadering genomen, schrik niet:
zorg dat je smart guides aan hebt, dat scheelt een hoop!
  • maak je druppel
  • maak een rechthoek die daar PRECIES omheen past
  • Maak een cirkel met de cirkel tool, en haal daar 3 anchors van weg
  • roteer dat stukje cirkel 45graden
  • schaal de druppel en de rechthoek zo, dat ze precies even breed zijn als de cirkelboog, zorg dat de punt van de druppel op dezelfde plek staat als het uiteinde van de cirkelboog.
  • Kijk in je transform tabje hoe hoog de rechthoek is dat je eerder had gemaakt, kopieer deze waarde
  • ga naar de stroke van je cirkelboog, en plak daar deze waarde (mm ws, maar dat zet hij zelf om) in.
  • met je cirkelboog geselecteerd, ga naar object > path > outline stroke.
  • maak nu een heleboel guides, horizontaal en vertikaal op de volgende plaatsen: de uiteindes van de handles van de 'outlined stroke' (alle 4!) en de 4 hoekpunten. In totaal 12 guides heb je dan (16 in theorie, maar sommige zijn dubbel).
  • selecteer nu je druppel, en ga naar object > envelope distort > make with mesh... 1 bij 1 kiezen.
  • plaats nu de hoekpunten van de mesh op de hoekpunten van je outlined stroke
  • plaats de handles op de handles van je outlined stroke.
  • verwijder de vertikale handles (sleep ze op de anchors)
klaar is kees! Lijkt misschien wat omslachtig, maar waarschijnlijk de meest cirkelachtige methode!
Hier een plaatje nog ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://extrapuur.nl/druppeltransform.png

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_Kite op 10-10-2005 17:12 ]

• jsiegmund
alienfruit schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 12:11:
Arch en dat is een functie in Illustrator :| ?
Effect -> Warp -> Arch...

en MR_Kite: _/-\o_

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-04 05:37

alienfruit

the alien you never expected

Tjonguh komt daar nooit! Coole plugin :+ Zo vroeg op de morgen alweer wat geleerd :)

[ Voor 36% gewijzigd door alienfruit op 10-10-2005 13:24 ]

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Illustrator (zit nog met 9.0 hier dus geen warp te bekennen) heeft 2 soorten bewerkingen - Filter en Effect. Het verschil zit 'm er in dat alles wat je met Effect doet niet door wordt gevoerd op shape-niveau (de bewerking wordt er overheen gelegd maar niet uitgevoerd), en dat alles op Filter-niveau wel doorgevoerd wordt. Vergelijk het met 3dsmax waar je de modifier-stack hebt (Effect) en dat je die kan collapsen zodat alle bewerkingen op de vorm zelf uit worden gevoerd (Filter).

Kortom, destructief en non-destructief bewerken.

Aan de andere kant had je ook gewoon het grid en snap to grid kunnen gebruiken... en dan had je dit gehad.

Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/5618/druppel4ms.gif

[ Voor 17% gewijzigd door Yoozer op 10-10-2005 13:55 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Mr_Kite

Mr_Kite

Yoozer schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:52:Kortom, destructief en non-destructief bewerken.
En als je klaar bent met je bewerkingen en je graag met de vectors zelf verder wilt werken, kun je het effect altijd toepassen door object > expand (vergelijk dit met rasterise in photoshop)

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-04 17:18
jammer dat Illu 9 nog geen envelope distort heeft... Wilde MrKite's methode wel eens uitproberen! _/-\o_ Boeiende lectuur! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Savantas op 10-10-2005 16:14 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1