Toon posts:

Upgrade scsi capaciteit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Ik zit momenteel op mijn werk daar hebben ze een hele mooie DC met daarin 6 scsi schijfjes(capaciteit 9.1GB). Deze hebben we geconfigureerd op basis van RAID-5. Nu kreeg ik zojuist een telefoontje van de President van de organisatie dat we we nieuwe scsi schijven tot onze beschikking hebben(capaciteit 18.2GB).

Mijn vraag is welke manieren zijn er allemaal op deze upgrade uit te voeren zonder enige problemen?
En welke is de beste?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:22
Wat jij de beste vind hangt van de sitatie af.

Weet niet wat voor raid controller is, maar de meeste kunnen wel online expension aan. Je zou kunne beginnen met een disk er uit te trekken, een nieuwe erin.. rebuild van de raidset en hetzelfde verhaal nog een keer totdat alle schijfen groter zijn. Dan de bijgekomen schijfruimte toevoegen aan je raid array en vervolgens in je OS aan je partitie.

Ander optie, maak een ghost image.. haal alle disken er uit, voeg de nieuwe toe en ghost de boel terug naar de nieuwe array. Zo heb je altijd een dubbele backup (de disken en de ghost image).

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

@DukeBox

Ik had het niet beter kunnen uitleggen.

Ik zou eerst een backup maken, en daarna de disken 1 voor 1 voor grotere vervangen zoals DukeBox uitlegt. (Ben liever lui dan moe)

Als dat niet lukt kan je altijd nog de array opnieuw aanmaken met grotere disks en de backup terugzetten.

En inderdaad de vraag welke RAID Controller gebruik je:

GOK: HP Smartarray 6400

[ Voor 209% gewijzigd door John2B op 10-10-2005 11:28 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:42
één voor één de disks vervangen en telkens rebuilden mag je wel een weekje voor uittrekken.
Als je downtime mag hebben, dan is backup/ghost een stuk sneller.
Tevens heb je het probleem dat je je partities niet online kan uitbreiden voor zover ik weet.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

PROnline schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 14:30:
één voor één de disks vervangen en telkens rebuilden mag je wel een weekje voor uittrekken.
Als je downtime mag hebben, dan is backup/ghost een stuk sneller.
Tevens heb je het probleem dat je je partities niet online kan uitbreiden voor zover ik weet.
Ik heb de rebuild gedaan met 3 9.1Gb disk naar 18.2GB in een klein avondje en "online" alsook de partities onder windows vergroot met Paragon Partition manager en werkte zonder probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 10-10-2005 14:52 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• DukeBox
ken geen (jaar 2000+) os waar je partities online niet kan uitbreiden.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

DukeBox schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 21:49:
ken geen (jaar 2000+) os waar je partities online niet kan uitbreiden.
Volgens mij wil je het volgende zeggen:

ken geen (jaar 2000+) os waar je partities online niet kan uitbreiden.[/

Zie b.v.:
Paragon Partition manager 7 :

Hot Resize (upward) - enlarge NTFS partition without rebooting Windows and interrupting its work

• DukeBox
Nope, ik schreef het wel goed.

Overigens is vanaf nt4 partition magic e.d. helemaal niet nodig. Met diskpart kun je in the fly partieties vergroten (extenden). ext2/3, en reiser doen het al uit zichzelf. Fat32 kan het ook maar niet zonder te unmounten.
Pagina: 1