[2000] Event id: 6527, geen dns replicatie, zone timeout.

Pagina: 1
Acties:

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 19:51
Ik heb 2 windows machines, welke via het internet kunnen bereiken.

Deze 2 machines zijn allebij DNS servers met een hele rits domeinen.

Een van de servers is een primary server, en de andere is uiteraard een secundary server welke z'n zonefiles altijd gewoon via het internet op haalt.

Sinds vrijdag lukt het de server echter niet meer om z'n zonefiles netjes op te halen.
En zaterdag avond liep de zonefile op de secundaire server af, en wordt de zone verwijderd.
Helaas schijn je een primaire DNS server alsnog voor iets te hebben, want de browsers vragen met z'n alle kennelijjk de secundaire server alleen om de gegevens, en ookal heeft deze geen antwoord, de browser vraagt niks aan de primaire server.

De melding die ik in de secundarie server zo'n eventlog krijg is:
Event Type: Error
Event Source: DNS
Event Category: None
Event ID: 6527
Date: 10/9/2005
Time: 7:09:56 PM
User: N/A
Computer: BOA
Description:
Zone * expired before it could obtain a successful zone transfer or update from a master server acting as its source for the zone. The zone has been shut down.

Als ik dan de gegevens probeer op te halen met de knop "transfer from master" wil dit niet lukken.
De DNS server herstarten lost dit probleem op, en de files komen een voor een binnen als ik "transfer from master" druk.

Heeft iemand al eens met dit probleem te maken gehad?
De oplossing van MS is natuurlijk dat je de DNS server moet herstarten als deze fout zich voordoet, maar dat is natuurlijk geen optie elke 12 uur.

edit:

Blijkbaar kan de server helemaal geen updates ophalen van de andere kant, want een test update op de primaire server komt niet aan de op secundaire server. Helaas krijg ik geen error te zien op de secundaire server.

Zijn er Commandline tools die een zoneupdate doen? en dus wellicht wel een error geven?

[ Voor 12% gewijzigd door killercow op 10-10-2005 11:31 ]

openkat.nl al gezien?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Helpt het herstarten van je DNS server wel of helpt dat ook niet?
Heb je ook overwogen dat je primaire server problemen heeft?
Werkt een 'nslookup' vanuit de secundary naar de primary wel? :)

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 19:51
Ik heb beide DNS servers gereboot (zowel de service als de machine) en dat verhelpt het probleem lijkt het.

Wat er echter gebeurt is dat de zone data alsnog niet opgehaald wordt, maar dat de expiry date weer even vooruitgezet wordt waardoor de secundaire server weer gaat serveren.

Een nslookup werkte niet, maar nadat ik wat met telnet op port 53 vanaf de secundaire naar de primaire server ben gaan hengelen bleek alles het ineens weer te doen.
Erg vreemd.

Nu repliceert alles weer gewoon, de vraag is dus nu: wat hield de replicatie tegen? en waarom is dat na een niet lukkende telnet ns1.server.com 53 weer opgelost.

openkat.nl al gezien?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Mjah als een nslookup al niet werkt zit er ergens een routerings / firewall probleem lijkt me?