Toon posts:

Partitie dynamisch maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag gebruik maken van software-raid en daarvoor moet ik eerst de standaardschijven naar dynamische schijven converteren, maar kan ik ook partities dynamisch maken?

Momenteel is de situatie als volgt:
-Schijf 0 = 2 x 120 GB in hardware-raid0, opgedeeld in station c (30 gb: os en pf) en d (200 gb: data)
-Schijf 1 = 1 x 300 GB, opgedeeld in station e (200 gb: backup data) en f (80 gb: downloads)

Ik zou dus graag software-raid1 toepassen op station d en e, zodanig dat de backup automatisch gemaakt wordt, is dat mogelijk met deze configuratie? Indien ja, met welk programma kan ik dit doen?

Edit: Indien het lukt zal d bij het schrijven waarschijnlijk vertraagd worden door e, niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 23:24 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het dynamisch maken kan alleen op de hele schijf. Sterker, in theorie is het geeneens mogelijk om specifieke partities dynamisch te maken en de rest van de schijf legacy te houden. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Basic vs dynamic disks" :)

Wat mij meer intrigeert: wat weerhoudt jou überhaupt ervan om gewoon alle schijven dynamisch te maken? Er zijn in feite geen nadelen aan verbonden, sterker, dynamische volumes presteren over het algemeen iets beter dan legacy partities.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 09:34:
Het dynamisch maken kan alleen op de hele schijf. Sterker, in theorie is het geeneens mogelijk om specifieke partities dynamisch te maken en de rest van de schijf legacy te houden. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Basic vs dynamic disks" :)
Daar staat nergens vermeld dat het onmogelijk is om op een standaardschijf dynamische partities te maken. Er staat alleen maar iets over het omzetten van dynamische partities naar standaardpartities:
Let op: nadat je een standaardschijf naar een dynamische schijf hebt geconverteerd, is lokale toegang tot de dynamische schijf alleen mogelijk vanuit Windows 2000 en Windows XP Professional. Nadat je een standaardschijf naar een dynamische schijf hebt geconverteerd, kunnen de dynamische volumes niet meer via Schijfbeheer worden veranderd in standaardpartities. Je moet dan eerst alle dynamische volumes op de schijf verwijderen en vervolgens de dynamische schijf weer converteren naar een standaardschijf. Als je je gegevens wilt behouden, moet je eerst een back-up maken van de gegevens of deze naar een ander volume verplaatsen. Er is wel een 3rd party partitioneertooltje beschikbaar dat een dynamische schijf zonder dataverlies kan omzetten in een standaardschijf: Paragon Partition Manager (de Professional of Technical versie).
Wat mij meer intrigeert: wat weerhoudt jou überhaupt ervan om gewoon alle schijven dynamisch te maken? Er zijn in feite geen nadelen aan verbonden, sterker, dynamische volumes presteren over het algemeen iets beter dan legacy partities.
Maar dan moet ik waarschijnlijk het volgende doen:
-windows herinstalleren op 300 gb schijf
-vanuit die installatie mijn array verwijderen, dynamisch maken en heraanmaken
(eerst alles van array naar 300 gb schijf backuppen)
-windows herinstalleren op de array
-vanuit die installatie hetzelfde doen voor mijn 300 gb schijf

Dit lijkt me de 'gemakkelijkste' manier, of zou het ook meteen dmv een unattended installatiecd kunnen?

PS: Ik heb geen extra harde schijf om te backuppen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom denk je dat je Windows moet herinstalleren? :) Je raakt geen data kwijt bij het omzetten naar dynamische schijf, zoals ook in diezelfde FAQ uitgelegd.