[ubuntu] nVidia & ATI in één systeem. Drivers clashen.

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Ik heb zojuist een tweede monitor aan mijn systeem toegevoegd, en probeer deze nu juist te configureren.

Het systeem werkte eerst met één monitor die via een nVidia kaart aangesloten was. De drivers hiervoor zijn succesvol geïnstalleerd. De nieuw aangesloten monitor loopt via een ATI-kaart, waarvoor ik de drivers probeer te installeren.
Preconfiguring packages ...
(Database inlezen ... 65916 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
Uitpakken van xorg-driver-fglrx (uit .../xorg-driver-fglrx_6.8.0-8.8.25-0ubuntu11_amd64.deb) ...
dpkg-divert: `diversion of /usr/lib/libGL.so.1 to /usr/lib/fglrx/libGL.so.1.xlibmesa by xorg-driver-fglrx' clashes with `diversion of /usr/lib/libGL.so.1 to /usr/lib/nvidia/libGL.so.1.xlibmesa by nvidia-glx'
dpkg: fout bij afhandelen van /var/cache/apt/archives/xorg-driver-fglrx_6.8.0-8.8.25-0ubuntu11_amd64.deb (--unpack):
subproces pre-installation script gaf een foutwaarde 2 terug
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
/var/cache/apt/archives/xorg-driver-fglrx_6.8.0-8.8.25-0ubuntu11_amd64.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Ik kan dus niet de benodigde drivers via apt-get installeren. Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen, en eindelijk de hardware acceleratie ook op mijn ATI-kaartje aan de praat kan krijgen?

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Gaat je zeer waarschijnlijk niet goed lukken op deze manier. Nvidia en ATi hebben beide een eigen libGL.so met beide een eigen OpenGL implementatie. Je zou je nvidia lib kunnen moven naar een andere locatie en vervolgens met dpkg --force-overwrite de ATi drivers kunnen installeren. Vervolgens kan je met LD_PRELOAD=<locatie van libGL.so> /usr/bin/tuxracer je OpenGL spelletje op een van beide kaarten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Hmm, dat lijkt ook niet helemaal de oplossing te zijn.

Ik heb even geprobeerd LD_PRELOAD op de huidige libGL.so in te stellen (die van nVidia dus), en dan tuxracer op te starten, maar dan krijg ik een foutmelding:
$ export LD_PRELOAD=/usr/lib/nvidia/libGL.so.1.xlibmesa
$ echo $LD_PRELOAD
/usr/lib/nvidia/libGL.so.1.xlibmesa
$ tuxracer
tuxracer: error while loading shared libraries: /usr/lib/nvidia/libGL.so.1.xlibmesa: cannot open shared object file: No such file or directory
$ ls /usr/lib/nvidia/libGL.so.1.xlibmesa
/usr/lib/nvidia/libGL.so.1.xlibmesa
Het bestand bestaat dus wel, en openGL lijkt te werken, want als ik het spel opstart zonder de LD_PRELOAD waarde in te stellen, start het spel wél, alleen krijg ik dan wel een heel klein schermpje (ik denk iets van 800x600 of zo), terwijl de monitor die op de nVidia zit is ingesteld op 1600x1200.

Als ik dus jouw manier probeer, ben ik bang dat ik straks helemaal geen GL applicaties meer kan starten. Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik denk eigenlijk dat je het beste gewoon een dual head nvidia kaart kunt regelen en daar 2 schermen aan moet hangen. Die setup werkt bij mij prima en het bespaart je veel gezeik....

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
VROEM! schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:25:
Ik denk eigenlijk dat je het beste gewoon een dual head nvidia kaart kunt regelen en daar 2 schermen aan moet hangen. Die setup werkt bij mij prima en het bespaart je veel gezeik....
Ja, dat begrijp ik. Maar daar heb ik momenteel geen geld voor. Ik zoek dus een manier om deze setup aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Zoek eens op Ruby en X Multi-seat howto.

Daarin staat beschreven hoe je de Nvidia drivers van de standaard meta drivers scheidt. Heel goede howto, maar ik kan 'm nu niet meteen vinden.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

tjha ook niet iets waar je bij aanschaf bij stil staat.
en 1 van die twee kaarten met de vga driver laten draaien is ook niet echt bevredigent

hier onder is een mogelijkheid zelf nooit gedaan met een Xserver dus ik weet me god niet of het goed uit de verf komt.

maar een kleine partitie 300 mb
installeer hier een klein basic distrotje op met Xserver en de drivers van 1 van de twee video kaarten.
mount deze op je normale root onder bijvoorbeeld /opt/XserverNvidia

chroot /opt/XserverNvidia
start de Xserver
en dan van je normale root aplicaties op die Xserver starten

geen clashende openGL libs. maar of het een werkbaar systeem geeft (bijvoorbeeld een muis cursor die van het eneschem naar het andere gaat) ik weet het niet.

oplossing 2)
zoek iemand met het zelfde probleem en ruil de kaarten om zo dat jullie beiden geen problemen meer hebben.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

je kan die twee Xserver kopelen met het proggel x2x

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Is het trouwens een eis dat je de proprietary wilt gebruiken op beide kaarten? Of het mogelijk is weet ik niet, maar wellicht dat je voor de nvidia-kaart gewoon de NV-driver van xorg kunt gebruiken, dan conflicteert hij niet meer met de ATI-drivers. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 11:10
Dan toch maar ff linkje van het Backstreet Ruby project, om verchillende videokaarten aan de praat te kunnen krijgen.

http://www.ltn.lv/~aivils/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
mOrPhie schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 12:32:
Is het trouwens een eis dat je de proprietary wilt gebruiken op beide kaarten? Of het mogelijk is weet ik niet, maar wellicht dat je voor de nvidia-kaart gewoon de NV-driver van xorg kunt gebruiken, dan conflicteert hij niet meer met de ATI-drivers. :)
Maar dat zou dan toch wel betekenen dat ik geen GL meer kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Dat kunnen we je onmogelijk zeggen tenzij je het model van de ATi-kaart geeft. Als je ze nieuw gekocht hebt, sorry, maar dan ben je gewoon stom bezig. 2 minuten googlen alvorens je die kaart had aangeschaft had je kunnen vertellen dat ATi + Linux gigantisch slecht werkt (alhoewel dit in dit geval er waarschijnlijk weinig mee te maken heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

cyberstalker schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 00:26:
[...]

Maar dat zou dan toch wel betekenen dat ik geen GL meer kan gebruiken?
Ligt aan een aantal dingen:

• Op welke kaart wil je OpenGL per se hebben? Ati, Nvidia of op beide?
• Welke typen kaarten heb je?
• Check of jouw ATI chip ondersteund wordt door DRI
• Indien jouw ATI kaart ondersteund wordt, dan zou je misschien, dat moet je even testen, de ATI-dri driver kunnen gebruiken, samen met de Nvidia official driver. Dan heb je 2 x hardware acceleratie. Enige is dat DRI trager is dan de official drivers.
• Indien jouw ATI kaart niet ondersteund wordt, dan kun je kiezen welk van de 2 kaarten je met een official driver gaat draaien.

Waarmee ik niet wil uitsluiten dat de twee official drivers tegelijk gebruikt kunnen worden hoor. Het is slechts een mogelijke oplossing, omdat ik nergens tegen kwam dat je op beide schermen opengl wilde draaien. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Ik wil uiteraard het liefste OpenGL op beide kaarten hebben, als dat echt niet gaat, dan wil ik best die DRI gebruiken.

Mijn ATI kaart is (volgens lspci) deze:

code:
1
0000:00:0e.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon RV100 QY [Radeon 7000/VE]

Ik zal wel even kijken of ik dat met DRI aan de praat kan krijgen, hij staat er zo te zien bij :) .

[ Voor 5% gewijzigd door cyberstalker op 19-10-2005 11:14 ]

Pagina: 1