[Fileserver] Enkele problemen/vragen

Pagina: 1
Acties:

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04 00:36
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het opzetten van een fileserver, wat redelijk lukt, maar ik loop nu toch tegen een paar dingen aan, vandaar dit topic.

Allereerst ff de config:
Dell Latitude C840 (laptop idd)
Pentium M 1.6 GHz,
640 mb RAM,
20 Gb 5400 RPM HDD,
De rest is niet heel interessant.

Als modem/router gebruik ik een (zuigend) Alcatel Speedtouch 510. Alle bekabeling is CAT-5 en goed werkend.

Alles draait naar behoren, fileserver geconfigureerd in windows en de server wordt gevonden door de andere pc's in het netwerk. Ik kan in de gedeelde map lezen, schrijven, etc vanaf alle pc's. Alleen de snelheid is een probleem.
Het 'uploaden' (kopieren van een pc in het netwerk naar de server) van een bestand van 25 mb kost 6 seconden, dat is een prima snelheid. Het 'downloaden' (kopieren van de server naar een pc in het netwerk) van een bestand van 25 mb kost 7 minuten(!). Ik heb alles nagekeken waar ik dacht dat het aan zou kunnen liggen, kabels gewisseld, op andere pc's geprobeert, met instellingen gekloot. Iemand een idee?

Verder draait hier naast het bedrade netwerk ook een draadloos netwerkje (Linksys WAP11B), wat allemaal naar behoren draait. Alleen kan de fileserver niet gevonden worden op de laptops. Bij het scannen naar pc's in het netwerk krijg ik een foutmelding in de trand van 'geen servers gevonden, kijk of u voldoende rechten heeft'. Iemand een idee waar dat aan ligt?

En als we dan toch bezig zijn nog een bijzaakje: ik zou graag mijn gedeelde schijf gewoon benaderen via windows verkenner, ipv via 'mijn netwerklocaties'. Weet iemand hoe ik de gedeelde map als extra schijf kan benaderen? (slechts een bijzaak).
Opgelost

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Clock op 09-10-2005 20:32 . Reden: Tikfoutjes weghalen ]

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:12

Guldan

Thee-Nerd

Je kan een gedeelde map bereikbaar maken als share. Door "net use //computernaam/share te gebruiken. Dat het kopieren van bestanden langzaam gaat kan ook komen door een firewall of dergelijk. Heb je deze aanstaan?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Clock
Guldan schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 19:56:
Je kan een gedeelde map bereikbaar maken als share. Door "net use //computernaam/share te gebruiken. Dat het kopieren van bestanden langzaam gaat kan ook komen door een firewall of dergelijk. Heb je deze aanstaan?
Firewall staat uit. Tenzij Windows XP zijn eigen gebruikt. Maar voor zover ik weet ziet die niet is SP1. Toch?

De manier die je geeft om de gedeelde map een schijfletter te geven snap ik niet helemaal. Waar moet ik dat ingooien? Opgelost, dank voor je oplossing!

[ Voor 19% gewijzigd door Clock op 09-10-2005 20:33 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Volgens mij zat de firewall wel standaard in SP1 (dacht ik)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Clock
Pim. schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:14:
Volgens mij zat de firewall wel standaard in SP1 (dacht ik)
Je hebt gelijk, stond iig al uit. Dus ligt helaas niet aan de/een firewall.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Guldan schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 19:56:
Ik zou er \\computernaam\sharenaam van maken ;)

Je verbindt binnen je lan vanaf de clients wel met het interne IP adres van je server ? Niet dat je het externe IP adres invoert en je router dit met een port mapping doorgeeft ?

Edit; beter nog; \\IPadres\sharenaam just te be sure . . .

[ Voor 7% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 09-10-2005 21:33 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1