Weghalen van ruis

Pagina: 1
Acties:
  • 1.093 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:42
Ik was bezig met een opname van band op CD te zetten...en ja, daar zit wat ruis in. Niet veel, maar als ik dat weg zou kunnen filteren zou het helemaal cool zijn...

Ik weet helemaal niets als het gaat om hoe een geluidssample in elkaar steekt; ik zou ook niet weten welke functie (ik heb Soundforge "retail") ik zou kunnen gebruiken om die ruis weg te halen. Heeft iemand een idee?

Oh ja, hier is een kleine sample; je kan de ruis goed horen, vind ik...

http://213.93.18.201/voorbeeld.mp3

Elke hulp is welkom...Bedankt!!

Geef mij maar een Warsteiner.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zou het niet proberen want het vernielt het geluid een beetje. Gaat doffer klinken en dat wil je niet met instrumentale muziek. De ruis valt trouwens erg mee moet ik zeggen.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:42
Tja, daar heb je op zich wel gelijk in...Nou ja dan laat ik het maar zo...Toch wel jammer; Ik zou eerst op MD opnemen, maar diegene die het deck mee zou nemen was hem vergeten :( nou ja dan maar op een tape recorder.

Dit was van een concert dat we gaven in een kroeg op een donderdagavond, ter afscheid van een Australische uitwisselingsstudent die werkelijk fantastisch saxofoon kon spelen (dat is ook diegene die je hoort)...ik heb een bescheiden rol op een electrische piano :) Maar daar ik een turboklassieke piano-opleiding heb gehad doe ik nog niet aan solo's ;)

Oh ja, als je het trouwens leuk vindt kan je de hele song ook downloaden http://213.93.18.201/shannon.mp3 - voor sommigen misschien moeilijk voor te stellen maar ik vind dit soort muziek werkelijk fantastisch, zowel om naar te luisteren en om te spelen...

Geef mij maar een Warsteiner.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, soundforge, da weet ik nie.
Met Cooledit is het in ieder geval vrij simpel. Je neem een stukje van het bandje op, met daarin het begin van het bandje. Hopelijk begint niet meteen de muziek met het begin van de magneettape, maar zit er een stukje 'lege' tape met daarop alleen de ruis. Dit stukje selecteer je, vervolgens maak je er een noise profile van met voldoende resolutie, vervolgens save je die, hele muziekstuk opnemen, hele stuk selecteren, noise profile laden, denoisen en klaar is kees. Deed ik vroeger altijd met MD's opgenomen met mijn oude geluidskaart, voordat ik mijn Live kocht... No problemo en stukken beter geluid.. Ruis compleet weg, muziek geen snars minder. Bij veel ruis zal de kwaliteit waarschijnlijk wel hoorbaar minder worden. Proberen dus maar of het je waard is. Soundforge zal waarschijnlijk een gelijksoortige functie kennen, maar zeker weten doe ik het niet.

Verwijderd

Damn! Vet handig!!

Ik had altijd ruis als ik opnam met mijn microfoon, (ik rap thuis enzo) en met deze functie is de ruis totaal weg!! GEWELDIG

Verwijderd

voor opnames die niet meer opnieuw te maken zijn is die optie in cool-edit inderdaad super, maar als je bezig bent met het opnemen van raps lijkt me de instelling "al die ruis maakt niet uit want die haal ik er met cool-edit toch wel weer uit" een hele slechte....

• TakutoRadiance
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 16:43
Ik zou persoonlijk cool edit pro gebruiken, gebruik ik ook voor het wegfilteren van tikjes in platen enzo...
noise REduction kixx ass, beatz soundforge btw ;)

Verwijderd

Ik krijg de ruis er op een andere manier niet uit op een of andere manier..

Ik heb een Game Theater XP van Hercules hier staan en op alle mogelijke manieren die ik probeer met het instellen van de mic (E835 s Senheissr) hoor ik altijd ruis..

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 19:49 schreef vorteXt het volgende:

Ik heb een Game Theater XP van Hercules hier staan en op alle mogelijke manieren die ik probeer met het instellen van de mic (E835 s Senheissr) hoor ik altijd ruis..
en als je je microfoon uitzet, hoeveel ruis blijft er dan over?

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 21:26

w00Dy

Make soap, not war

Op woensdag 26 december 2001 19:49 schreef vorteXt het volgende:

Als ik jouw was, zou ik eens gaan shoppen achter een compressor(hardware), die kan wonderen doen in jouw geval.

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 21:47 schreef w00Dy het volgende:

[..]

Als ik jouw was, zou ik eens gaan shoppen achter een compressor(hardware), die kan wonderen doen in jouw geval.
als ik hem was zou ik eerst een betere geluidskaart kopen.....compressen kan je ook naderhand softwarematig doen. uiteraard is een hw compr veel lekkerder, maar ik zou eerst geld uitgeven aan een kaart waarmee je "ruisvrij" kunt opnemen...

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Kan weggehaald worden, echter filter je ook een hoop frequenties mee die je niet mee wilt filteren. Voor enkel stem zou het misschien nog gaan. Maar voor een hele song verneuk je je geluid gewoon enorm.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

eerst gebruik je ff steinberg clean.. maar dan ook echt een heel klein beetje... dan pas je een hardwarematig>highpass filtertje... GEEN compressor. watn die haalt ook de ruis omhoog juist.. .hebruik liever een hush filter (ik weet niet wat ze kosten,..maar 2e hands niet zo duur)

als het voor 1 keertje maar is... tja.. zal ik et ipv hardwarematig, softwarematig doen

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

steinberg clean zou ik onder geen beding gebruiken, daar het echt een k*tprogramma is...
sonic foundry noise reduction 2.0 is echter wel heel erg goed voor welke ruis dan ook en kan in zowel cool edit als sound forge gebruikt worden. is niet gratis, maar als je goed kan zoeken wel ;)

vooral niet compressen inderdaad.

het beste is zoals eerder gezegd natuurlijk om geen ruis in je opnames te krijgen [goede geluidskaart, goede kabels, niet te zacht/te hard opnemen]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op donderdag 27 december 2001 15:18 schreef Cyan_Circle het volgende:
steinberg clean zou ik onder geen beding gebruiken, daar het echt een k*tprogramma is...
sonic foundry noise reduction 2.0 is echter wel heel erg goed voor welke ruis dan ook en kan in zowel cool edit als sound forge gebruikt worden. is niet gratis, maar als je goed kan zoeken wel ;)

vooral niet compressen inderdaad.

het beste is zoals eerder gezegd natuurlijk om geen ruis in je opnames te krijgen [goede geluidskaart, goede kabels, niet te zacht/te hard opnemen]
k.. geen clean dan :P
werkte hier wel redelijk..maar jah.. doet et teveel naar zijn wil...dat moet ik toegeven..

voor betere kabels kosten gewoon veel geld enzo..
en jah.. compressen haalt ruis alleen maar omhoog

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Pagina: 1