Toon posts:

PC start "dood" op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,,

Gisteren had ik mijn pc aan en was er aan het werk mee,
de kast was aan de linkerkant open en stond dicht bij de gordijnen
(dom maar ff overhet hoofd gezien)

Opeens ging de pc uit en ik hoorde een klein knal geluid, en er kwam een geurtje vrij

Dus ik meteen stroom eraf gehaald en naar de reparatie kamer :Y)

PC wou niet meer opstarten, Dus heb ik de voeding vervangen,
wat nu gebeurt is dat als ik hem aandoe, de CPU start, ik hoor de hardeschijf en de cd-rom reageert gewoon,

wat niet gebeurt is, dat ik geen beeld zie en geen piepjes hoord

iemand enig idee aan wat het kan liggen,, ikzelf denk aan de mobo maar de cpu erop werkt gewoon tog :?

Specs:
AMD Athlon 2400+
Asrock K7S8X
512 MB DDR
Geforce 5700LE
eerst zat er 350 watt voeding in vervangen door 300 watt

Alvast bedankt..

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Waarvandaan kwam dat geurtje?
Ruik je nog iets?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:32:
Waarvandaan kwam dat geurtje?
Ruik je nog iets?
ik heb geen idee, maar het was afkomstig van de pc natuurlijk,
weet niet of de mobo of voeding ..

en nee het heeft geen geur meer het was alleen heel eventjes,,
bedankt ;)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

En nog belangrijker, zie je ergens brand/schroei plekken?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:34:
En nog belangrijker, zie je ergens brand/schroei plekken?
nee heb net gecheckt
geen plekjes aan de boven en onderkant,

bedankt

• tommy6
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09-2021
zou het geheugen eens nakijken. los halen en controleren.

Verwijderd

Topicstarter
tommy6 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:44:
zou het geheugen eens nakijken. los halen en controleren.
algedaan,
ligt zowiezo niet aan de geheugen

ook geprobbert te starten zonder geheugen,

het probleem is dat ik geen piepjes hoor en geen beeld zie

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Controleer de condensatoren op je moederbord eens (zoek eventueel op "lekkende condensatoren"). En doe anders eens een harde BIOS reset (jumper op je moederbord).

[ Voor 10% gewijzigd door Stamgastje op 09-10-2005 17:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stamgastje schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:50:
Controleer de condensatoren op je moederbord eens (zoek eventueel op "lekkende condensatoren"). En doe anders eens een harde BIOS reset (jumper op je moederbord).
kan je alsjeblief een beetje meer uitleg geven hoe dat moet..

• Stamgastje
Uitleg waarover precies? Lekkende condensatoren herken je aan een bolstaande bovenkant of smurrie bovenop of onderaan de condensatoren.

Wat betreft de reset: op je moederbord zit waarschijnlijk een jumper die je even kunt verzetten (en daarna weer terug) of alle settings in je BIOS naar hun standaardwaardes terug te zetten. Zoek anders even in de manual van je moederbord hoe je dit precies doet.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan veel tips.
De condensatoren worden daar ook vermeld :)

Je hebt een kleine kans dat er een slechte condensator zit bij de southbridge. Als die slecht is had je dat waarschijnlijk al eerder gemerkt door onstabiliteit.

[ Voor 38% gewijzigd door Thandor op 09-10-2005 18:14 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Stamgastje schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 18:09:
Uitleg waarover precies? Lekkende condensatoren herken je aan een bolstaande bovenkant of smurrie bovenop of onderaan de condensatoren.

Wat betreft de reset: op je moederbord zit waarschijnlijk een jumper die je even kunt verzetten (en daarna weer terug) of alle settings in je BIOS naar hun standaardwaardes terug te zetten. Zoek anders even in de manual van je moederbord hoe je dit precies doet.
geen Lekkende condensatoren en
heb de bios gereset zoals in de manual wordt beschreven:
clrcmos2 een jumper erop gezet pc aan ,, pc uit en jumper eraf ?

geen succes ;(

bedankt btw

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 18:13:
In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan veel tips.
De condensatoren worden daar ook vermeld :)

Je hebt een kleine kans dat er een slechte condensator zit bij de southbridge. Als die slecht is had je dat waarschijnlijk al eerder gemerkt door onstabiliteit.
bedankt ik zal die troubleshooter bekijken :D

nee de systeem werkte perfect,, gebeurde heel opeens zoals ik zei de pc stond open en misschien in contact met de gordijn :S :o |:(

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:08
wat niet gebeurt is, dat ik geen beeld zie en geen piepjes hoord
Uhm, videokaart misschien kapoet?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Stamgastje
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 18:15:geen Lekkende condensatoren en
heb de bios gereset zoals in de manual wordt beschreven:
clrcmos2 een jumper erop gezet pc aan ,, pc uit en jumper eraf ?
Uhm... NEE! Neem aan dat het zo niet in je manual staat! Uit de manual van mijn mobo: "WARNING: You can clear CMOS by shorting 2-3 pin while the system is off. Then return to 1-2 pin position. Avoid clearing the CMOS while the system is on; it will damage the mainboard." Oftewel: systeem uit, jumper omzetten, na een seconde ofzo de jumper terugzetten in de originele positie en daarna pas het systeem weer aan!

Maar goed, er is dus iets anders mis met je moederbord of een van de basiscomponenten (processor, geheugen, videokaart). Hopelijk heeft je laatste actie het moederbord niet of niet verder beschadigd.

Haal alles behalve de processor, videokaart en geheugen eens van je moederbord af en start 'm nog eens? Dus zonder harde schijven, CD/DVD-ROM spelers, netwerkkaarten etc. aangesloten.

Je zegt dat je je voeding hebt vervangen: wat voor een voeding hangt er nu dan eigenlijk aan? Weet je zeker dat die goed is en dat hij voldoende vermogen levert?

Probeer tenslotte eens een andere videokaart.

[ Voor 28% gewijzigd door Stamgastje op 09-10-2005 18:57 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

BIOS Clearen doe je op deze manier :)
In het boekje van het moederbord staat als het goed is informatie m.b.t. tot BIOS clearen.

• Stekker uit de PC
• PC aanzetten*
• Jumper verzetten
• PC aanzetten*
• Jumper weer terug plaatsen
• Stekker in de PC
• PC aanzetten
Afbeeldingslocatie: http://img145.echo.cx/img145/4475/biosjumperenbatterijrev13yi.jpg
Jmper voor BIOS clearen en het batterijtje. De jumper zit vaak in de buurt van de batterij. Wordt vaak JP1 genoemd. In de handleiding staat overigens aangegeven waar de jumper zich bevindt :)

Op deze manier is het BIOS 100% zeker gecleared/gereset.

* Voor de mensen die geen procedures kunnen volgen :
PC Aanzetten, de PC gaat dus niet aan wegens het ontbreken van een stroomvoorziening in de PC. Het is enkel de bedoeling om alle spanning van de PC af te krijgen zodat de BIOS Clear gegarandeerd goed moet gaan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Reset je bios zo es even :

Stroom eraf
KTS eruit
Schroevendraaier tegen de - en + pool aan houden zo'n 15 sec
KTS er weer in
Stroom erop
En opstarten maar

Verwijderd

Topicstarter
Stamgastje schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 18:51:
[...]

Uhm... NEE! Neem aan dat het zo niet in je manual staat! Uit de manual van mijn mobo: "WARNING: You can clear CMOS by shorting 2-3 pin while the system is off. Then return to 1-2 pin position. Avoid clearing the CMOS while the system is on; it will damage the mainboard." Oftewel: systeem uit, jumper omzetten, na een seconde ofzo de jumper terugzetten in de originele positie en daarna pas het systeem weer aan!

Maar goed, er is dus iets anders mis met je moederbord of een van de basiscomponenten (processor, geheugen, videokaart). Hopelijk heeft je laatste actie het moederbord niet of niet verder beschadigd.

Haal alles behalve de processor, videokaart en geheugen eens van je moederbord af en start 'm nog eens? Dus zonder harde schijven, CD/DVD-ROM spelers, netwerkkaarten etc. aangesloten.

Je zegt dat je je voeding hebt vervangen: wat voor een voeding hangt er nu dan eigenlijk aan? Weet je zeker dat die goed is en dat hij voldoende vermogen levert?

Probeer tenslotte eens een andere videokaart.
een MAXPOWER 300 watt voeding
Had eerst een Qtex 350 watt voeding

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 19:01:
BIOS Clearen doe je op deze manier :)
In het boekje van het moederbord staat als het goed is informatie m.b.t. tot BIOS clearen.

• Stekker uit de PC
• PC aanzetten*
• Jumper verzetten
• PC aanzetten*
• Jumper weer terug plaatsen
• Stekker in de PC
• PC aanzetten
[afbeelding]
Jmper voor BIOS clearen en het batterijtje. De jumper zit vaak in de buurt van de batterij. Wordt vaak JP1 genoemd. In de handleiding staat overigens aangegeven waar de jumper zich bevindt :)

Op deze manier is het BIOS 100% zeker gecleared/gereset.

* Voor de mensen die geen procedures kunnen volgen :
PC Aanzetten, de PC gaat dus niet aan wegens het ontbreken van een stroomvoorziening in de PC. Het is enkel de bedoeling om alle spanning van de PC af te krijgen zodat de BIOS Clear gegarandeerd goed moet gaan.
Bedankt voor je reactie,

heb hem inmiddels geerest dmv, jumper en battery kortsluiten
geen succes helaas :S

Verwijderd

Modbreak:*knip*

Weg met topichijacking ;)

[ Voor 98% gewijzigd door BalusC op 13-10-2005 09:21 ]

Verwijderd

(geen topic hacken pls)

Aan de TS:
Haal je koeler eens van de CPU af, oude Athlon XP's hadden geen temperatuurbeveiliging. Misschien heb je de koeler per ongeluk aangestoot en maakte deze eventjes geen contact meer met de core...

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 14:57:
(geen topic hacken pls)

oh das leuk zeg!
wat willen jullie hier nu dan?
aan de ene kant wil je niet dan mensen 10000 topics openen over het zelfde probleem/item
maar als iemand dan hetzelfde probleem in een bestaand topic toevoegt met alleen wat andere omstandigheden is ie plots een topichacker! lmao

prima joh maak voortaan voor alles wel een nieuw topic aan

Verwijderd

Sorry maar als ik jouw probleem lees heb je een heel ander probleem dan de TS.

Probeer eens een andere voeding want volgens mij is daar iets mis mee.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 15:15 ]

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:01
Ik heb precies hetzelfde probleem,
Bij het aanzetten van mijn PC, gaan alle fans draaien, lampjes knipperen enzo, en daarna niks meer, geen biepjes, geen beeld, geen reactie, uitzetten gaat alleen door de powerknop enkele sec ingedrukt te houden.
Gisteren nieuwe voeding gekocht, helpt niet.
Gisteren ook alles verhuisd naar een oud mobo (A7M266), hetzelfde, behalve dat deze wel piepjes liet horen.
Specs die er toe doen:
Mobo: A7N8X-E Deluxe
AMD Tbird 1333
Gforce 3

Ik verdenk de processor, maar voordat ik overal antieke nieuwe spullen vandaan ga halen gooi ik de handdoek in de ring en ga maar gewoon (hoognodig eigenlijk) upgraden

Mijn Flickr; Sony A7iii

Verwijderd

Topicstarter
ikmattie schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 16:27:
Ik heb precies hetzelfde probleem,
Bij het aanzetten van mijn PC, gaan alle fans draaien, lampjes knipperen enzo, en daarna niks meer, geen biepjes, geen beeld, geen reactie, uitzetten gaat alleen door de powerknop enkele sec ingedrukt te houden.
Gisteren nieuwe voeding gekocht, helpt niet.
Gisteren ook alles verhuisd naar een oud mobo (A7M266), hetzelfde, behalve dat deze wel piepjes liet horen.
Specs die er toe doen:
Mobo: A7N8X-E Deluxe
AMD Tbird 1333
Gforce 3

Ik verdenk de processor, maar voordat ik overal antieke nieuwe spullen vandaan ga halen gooi ik de handdoek in de ring en ga maar gewoon (hoognodig eigenlijk) upgraden
ben gisteren alles gaan testen
processor op een nieuwe mobo (Zelfde type) getest, doet het super
geheugen hd etc getest, werken

dus wat "kapot" blijkt te zijn: de mobo en voeding 8)7

snap er niks meer van, hoe kunnen ze samen "toeval :? " kapot gaan :r

Verwijderd

snap er niks meer van, hoe kunnen ze samen "toeval :? " kapot gaan :r
Nou, zo'n toeval hoeft dat natuurlijk niet te zijn. Als de voeding 'dood' ligt te gaan kan het zijn dat deze het moederbord meeneemt in zijn ondergang. (vooral q-tec voedingen hebben hier een handje van)
Pagina: 1