[ubuntu] remote desktop

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste Tweakers,

Over een paar weken ga ik verhuizen naar het buitenland, nou heb ik thuis meerdere machines staan die ik niet zomaar mee kan nemen.
Deze machines laat ik gewoon netjes aanstaan met een grote UPS eraan en allemaal netjes schoon..
Nou draait er op de ene machine (p4 3.0 ghz 1gb ram) Ubuntu, met de laatste updates.
Daarvoor zit een smoothwall firewall waarmee ik dus remote kan SSHén en tunnels kan maken naar verschillende machines.
Nu wil ik dus die Ubuntu machines gebruiken als een download station, Amule, Azureus etc.
Daarvoor heb ik wel een remote VNC of X connectie voor nodig, een VNC connectie kan ik wel maken (als er al iemand op ingelogd is) het gaat dus niet als ik de machine een reboot geef.
Heeft iemand misschien een nette manier om bijv zelfs met meerdere users in te kunnen loggen met vnc?

Alvast Bedankt :)

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gewoon in een terminal / ssh sessie "vncserver" tikken :) Kan ook meerder keren, krijg je meerder desktops.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd? Er is zat over te vinden :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Er is idd veel over te vinden, maar er zijn echt 10000x manieren om het te doen.
Elk os is anders en de ene prefereert die manier en de andere weer een andere.
Nou kan ik dus netjes sshén naar de ubuntu machine maar "vncserver" doet niks.
Ik heb Remote Desktop ingeschakeld en kan nu zonder password op de machine komen.
Maar ik wil niet een sessie overnemen, maar maken net zoals bij RDP.
Als je al ingelod bent neemt hij het over, als je niet ingelogd bent maakt hij een sessie aan en logd hij in.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
moet je even uit de package dir een vncserver installeren, desnoods uit de universe.. Iets meer zoeken is misschien een goed idee. Heb je die vncserver binnen (bijvoorbeeld tightvnc of realvnc) dan kun je hier http://www.skullbox.net/vncserver.php zien hoe je dat gebruikt.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ondanks dat er op tien verschillende manier connecties gemaakt kan worden met een Linux bak vind ik toch dat je eerst zelf wat meer mag uitzoeken. Als anderen dat kunnen vinden zonder veel zoekwerk, dan kan jij dat imho ook :)

Denk verder ook eens aan een gewone X forward via ssh (ssh -X doet dan al wonderen)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.