Toon posts:

[DSL] Snelheid en merk/type modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Na het topic over de aanstaande snelheidsverhogingen van KPN door te hebben gelezen (en daarna even verder gesearched te hebben ;)) heb ik een redelijk aantal mensen gezien die (veel) baat leken te hebben bij het omwisselen van hun DSL-modem wanneer de snelheid niet voldeed aan de verwachting. Dit is hier ook het geval - ik ga na de upgrade naar 6mbit/768kbit toe, maar ik zit volgens mijn modem nu al op respectievelijk 66%/99% van mijn lijncapaciteit (3200/768).

Nu is bij mij de volgende vraag opgekomen: hoe belangrijk is het type modem nou eigenlijk voor de effectieve snelheid? Waar heeft dit precies mee te maken, en is het bij voorbaat uit te sluiten dat het niet aan het modemtype ligt maar bijvoorbeeld aan de afstand tot de wijkcentrale? Zoja, hoe dan?

De modem die ik nu heb is een Speedtouch 510i (over ISDN dus) over het netwerk van KPN met Tiscali als provider. Ik meen dat de wijkcentrale ongeveer 2 tot 3 kilometer hemelsbreed van me vandaan staat, en uitgaande van de verschillende afstand<->snelheid grafieken die ik hier heb gezien klopt mijn huidige ratio wel degelijk, maar ik vraag mij af of er misschien nét iets meer uit die lijn geperst kan worden dan nu het geval is - ik ben en blijf immers een Tweakende Nederlander. Ik heb trouwens ook gelezen dat een Speedtouch 516 een stuk beter presteert (trained) dan de 510, kan iemand mij hier wellicht meer over vertellen?

Merci d'avance :)

Verwijderd

Ik heb een standaard BBNed modem (oranje) met ADSL2+ firmware geflashed, en deze presteert prima, echter kan hij soms op 10 mbit intrainen, en soms op 20 (als ik merk dat newsleecher langzaam gaat (~900K/s) zet ik mijn modem uit en aan, en dan gaat hij daarna rond de ~1800 K/s. Er is echt geen pijl op te trekken.

Ik had eerst een ZyXEL ADSL2+ modem, deze bleef alleen stabiel op 10Mbit (op hogere snelheden trainde hij soms wel, tot 16Mbit, maar hij pleurde dan na 10 seconden weer uit om vervolgens op 15 in te trainen, tot hij een keer op 10 zat en toen bleef ie stabiel).

Samenvattend: het zal niet zo zeer van het type modem afhangen, als wel van het merk (bij jou alcatel). Ik denk dat fabrikanten bij verschillende typen modems (510 / 516) de daadwerkelijke ADSL communicatie firmware (het stukje dat intraint / communiceert over de DSL lijn) hetzelfde houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie freewilly. Ik kijk dat KPN topic net nog even door en zie dit:
quote: bjck
Dus een modem aansluiten met een Broadcomchipset zoals de ST 516, 546, 716v5 kan je (veel) voordeel geven en is alvast ADSL2+ geschikt.
Dit klinkt dus veelbelovend. Weet iemand of dit van toepassing is op veel centrales, of zijn het alleen de nieuwste centrales (of heeft het daar niks mee te maken)?

Ik heb net even zitten spelen met de CLI van m'n Speedtouch en zie het volgende:
code:
1
2
3
4
5
Vendor                              Local           Remote
  Country             :               0f               0f
  Vendor              :             ALCB             ALCB
  VendorSpecific      :             0000             0000
  StandardRevisionNr  :               01               01

Hieruit leid ik af dat de DSLAM waar ik op zit van Alcatel is - alle hoop verkeken dus? :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Gezien KPN de kaarten aan het vervangen is voor ADSL2+ geschikte kaarten en daarop blijken Broadcom chips gebruikt. Dan zou je beste situatie ontstaan als je een modem kiest/gebruikt die ook een Broadcom chipset gebruikt.

En laat dat nu de (nieuwe) Speedtouch 516/546/716v5 serie zijn ook. Vandaar dat men hiermee 'betere' resultaten haalt op dezelfde lijn dan met een ander (bijv ST510) modem.
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:24:
Dank voor je reactie freewilly. Ik kijk dat KPN topic net nog even door en zie dit:

[...]

Dit klinkt dus veelbelovend. Weet iemand of dit van toepassing is op veel centrales, of zijn het alleen de nieuwste centrales (of heeft het daar niks mee te maken)?

Ik heb net even zitten spelen met de CLI van m'n Speedtouch en zie het volgende:
code:
1
2
3
4
5
Vendor                              Local           Remote
  Country             :               0f               0f
  Vendor              :             ALCB             ALCB
  VendorSpecific      :             0000             0000
  StandardRevisionNr  :               01               01

Hieruit leid ik af dat de DSLAM waar ik op zit van Alcatel is - alle hoop verkeken dus? :)
Verkeken denk ik niet, maar nog niet veranderd dat zeker. De vraag is ook of KPN alles gaat (of weet te) vervangen voor einde van de snelheids verhoging.

En of echt alles naar Broadcom gaat ipv ALCB weet ik ook niet 100% zeker, maar lijkt er wel op.

Overigens blijven ze Alcatel ASAMs (dslams) gebruiken, alleen de lijnkaarten worden vervangen waar toevallig op de nieuwere geen alcatel chipset maar broadcom chipset op zit.

[ Voor 65% gewijzigd door bjck op 09-10-2005 17:30 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:27:
Gezien KPN de kaarten aan het vervangen is voor ADSL2+ geschikte kaarten en daarop blijken Broadcom chips gebruikt. Dan zou je beste situatie ontstaan als je een modem kiest/gebruikt die ook een Broadcom chipset gebruikt.

En laat dat nu de (nieuwe) Speedtouch 516/546/716v5 serie zijn ook. Vandaar dat men hiermee 'betere' resultaten haalt op dezelfde lijn dan met een ander (bijv ST510) modem.
Hmm... da's hele nuttige info. Dus eigenlijk kan ik niet echt een "miskoop" begaan met het aanschaffen van een ST 516 (of één van de andere die je noemde)?

Ik ken verder de agenda van KPN natuurlijk niet (ik woon in een klein dorpje en de eerste stad is 10km verderop), maar als KPN toch die kaarten eventueel gaat upgraden kan ik net zo goed een modem kopen wat een Broadcom chip heeft. Lijkt mij dan. :)

Nogmaals dank!

Edit: ja dat je dat niet 100% zeker weet begrijp ik, ik pin je er niet op vast hoor. ;) 't is een gokje, maar wat euro's heb ik daar wel voor over.

Edit 2:
Overigens blijven ze Alcatel ASAMs (dslams) gebruiken, alleen de lijnkaarten worden vervangen waar toevallig op de nieuwere geen alcatel chipset maar broadcom chipset op zit.
Hmm. Waar wordt deze "vendor ID" vandaan gehaald dan, uit de lijnkaart of uit de DSLAM zelf? Ik wil natuurlijk wel weten wanneer de boel omgezet is (als...) :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 17:36 ]