Welke gigabit switch nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 08:04
Ik wil een gigabit om backuppen via het netwerken thuis wat sneller te krijgen, en zodat ik volgend jaar Campzone wat sneller binnen de tent kan l33chen ;)

Anyway, ik wil ongeveer dit:
1) Géén fan, mag evt. wel op de voorwaarde dat deze alleen draait als de clients echt hevig zijn met kopiëren (bijv. dus niet al gaan loeien als er Counter-strike gespeeld wordt)
2) Compitable, ik heb met m'n Sweex switchje al gehad dat 2 clients er niet op wilde werken. Op een relabeled Dell switch (Extreme networks?) werkte de machines wel. :)
3) Voor een 5-poorts versie max. 60 euro, voor een 8-port versie max. 75 euro.

Ik kwam zelf al op de Asus GigaX 1105 en de Netgear GS105. De Asus kost 60 euro en de Netgear ongeveer een tientje minder incluis verzenden. Wel heb ik het idee dat er een Realtek chip inzit en dat de backlane geen 5 clients die vol aan het leechen zijn trekt.

Daarom mijn vraag: Zijn er nog tips voor switches met gigabit, 5 of 8 poorts, voor max. ongeveer 75 euro en het liefst incluis verzenden?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tja voor dat budget kun je geen fatsoenlijke backplane verwachten. Die Netgear is volgens mij wel vrij goed.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Goedkope switches hebben inderdaad vaak niet de beste chipsets...
Maar goede chipsets zijn duur... echt duur!

Het hangt eraf hoe zwaar gebruik je er denkt van te hebben, want als je SOMS het nodig hebt... tja...dan kun je net zo goed een goedkopere kopen.

Sweex enzo, ..heheh... dat is inderdaad niet de beste optie.

Ik kan je niet verder helpen dan je naar de Pricewatch van tweakers.net te verwijzen!

There is no place like ::1

• BHQ
Sweex gbit switches zijn iig. duurder dan de Asus en Netgear :)

De Asus heeft een binnenwerk van (dacht ik) Marvell en dat staat vrij goed aangeschreven.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:37
Is een 2ehands 3COM geen optie? Marktplaats stikt van die dingen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:05
Ricardo87 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 16:43:
Is een 2ehands 3COM geen optie? Marktplaats stikt van die dingen.
Zit daar niet meestal een fan in?

@TS: Ik dacht dat Campzone ook aanbeveligingen had staan voor switches btw? Misschien een idee om die eens op te zoeken?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BHQ
Dat zijn ook Realtek-based switches met idd "100 mbit" en dan een backlane van 200 mbit. (Leuk als 2 clients in je tent aan het kopiëren zijn, en je games gaan ontzettend laggen, wat niet met een fatsoenlijke switch gebeurt.)

-edit- en dat zijn geen gbit switches :)

[ Voor 12% gewijzigd door BHQ op 09-10-2005 16:59 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:37
Yapser schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 16:50:
Dat zijn ook Realtek-based switches met idd "100 mbit" en dan een backlane van 200 mbit. (Leuk als 2 clients in je tent aan het kopiëren zijn, en je games gaan ontzettend laggen, wat niet met een fatsoenlijke switch gebeurt.)

-edit- en dat zijn geen gbit switches :)
Over welke switches heb je het nu precies?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Yapser schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 16:38:
[...]
Daarom mijn vraag: Zijn er nog tips voor switches met gigabit, 5 of 8 poorts, voor max. ongeveer 75 euro en het liefst incluis verzenden?
Vergeet het hele verhaal over switches... *NU* ;)
5 of 8 poorts switchen worden door bedrijven als Cisco ed. gewoon niet meer geleverd, dat is niet meer interessant, tenzij het over glasvezel moet. Cisco gaat bij de switches niet lager dan 24poorts. Routers is een ander verhaal en een andere prijsklasse.

De gemiddelde backplane (inzoverre je daar van kunt spreken) is gewoon voldoende. Huidige chips kunnen zonder problemen 5-800 MB/s full duplex verstouwen.

Waar jij echt naar moet gaan kijken zijn de NIC's (netwerkkaarten)
Zit er ergens in je netwerk een onboard of PCI 32bit Gbit netwerkkaart... harder dan 50-60MB/s ga je al niet meer halen, zit er op die PCI bus ook de bron. (HD's) dan moet je blij zijn met 30-40MB/s Is je processor enigszins outdated... dan schiet het helemaal niet meer op.

Op verschillende test op internet blijkt vaak de snelheid tussen een crosslink en switch verwaarloosbaar. Terwijl het verschil in NIC's gigantisch is.
Dus:
Zet hier een lijst van de netwerkspullen die aan je switch worden gezet, misschien dat je daar veel beter wat geld kunt insteken, dan in je switch. Het aantal mensen dat meer dan 50MB/s over een Gbit netwerk halen is zeer beperkt.

• BHQ
Hehe, uitgebreide post :)

Mijn PC heeft een Marvell onboard gigabit LAN kaartje (Asus mobo icm. Athlon64). In een andere machine, een 933 met 7200rpm IBM harddisk, wil ik een fatsoenlijke ethernetkaart zetten die processor zoveel mogelijk ontlast. Op campzone zijn er 3 of 4 pc's die allemaal onboard LAN hebben (geen realtek verder).

Wat natuurlijk eventueel kan is mijn geld besteden aan een fatsoenlijke PCI gigabit kaart en dan een crosscabletje ertussen, terwijl ik mijn PC dan ook een erg simpel kaartje er extra bij zet om nog te kunnen internetten.

ik had het net over de post over Campzone en hun aanbevelingen van switches

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Linksys maakt prima gbit switches met 8 poorten. De modellen die ik heb (SD2008) hebben wel twee fans, maar veel lawaai maken ze niet. Overigens heb ik er een paar laten haxx0ren zodat die fans op halve snelheid werken waardoor ze onhoorbaar zijn :P Ik heb er iig nog nooit een zelfs maar hoeven powercyclen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Probeer je wel even in de materie te verdiepen, want gegevens die je niet vaak krijgt bij dit soort instap Gbit spul is of de switch wel jumbo-frames ondersteunt. Tijdje terug was zo ongeveer de enige low-budget switch die jumbo's van wel 9k (!) aankon een switch van SMC dacht ik....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jumbo frames zijn totaal niet boeiend voor een huis-tuin-en-keukennetwerkje.

• BHQ
Zoiets had ik idd. ook al door, maar wat doet het precies?

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:12

Tys

TheGhostInc schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:02:
[...]

5 of 8 poorts switchen worden door bedrijven als Cisco ed. gewoon niet meer geleverd, dat is niet meer interessant, tenzij het over glasvezel moet. Cisco gaat bij de switches niet lager dan 24poorts.
offtopic:
HP levert anders nog een hele nette 2708, 8 poorts Gbit switch, alleen in een wat duurdere klasse inderdaad en het hoort niet thuis bij je pc's.

Maar met dat budget kan je beter een 2de hands dins opsnorren op speurders, markplaats etc, echt kwalteit ga je er niet voor vangen.

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Thiaz schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:20:
[...]

offtopic:
HP levert anders nog een hele nette 2708, 8 poorts Gbit switch, alleen in een wat duurdere klasse inderdaad en het hoort niet thuis bij je pc's.
En ook nog een 6108, 8-poorts managed gbit switch. Toevallig heb ik die allebei in de colo hangen ;)
Yapser schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:18:
Zoiets had ik idd. ook al door, maar wat doet het precies?
Gewone ethernet frames zijn maximaal 1500 bytes lang. Jumbo frames zijn maximaal 9000 bytes lang. Dat levert een performancewinst op als je tegen de gbit aanzit, maar op een simpel netwerkje merk je er weinig tot niets van.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Thiaz schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:20:
[...]

offtopic:

Maar met dat budget kan je beter een 2de hands dins opsnorren op speurders, markplaats etc, echt kwalteit ga je er niet voor vangen.
HP is nou niet echt een A-merk.
Het is geen rommel, maar HP is toch voornamelijk dozenschuiven, re-branden en wat eenvoudig productiewerk. (Tenminste, als je het over deze spullen hebt, Itanium en ander profi spul is weer een ander verhaal).
Je kan beter trouwens een nieuwe switch halen, dan heb je gewoon garantie.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:16
TheGhostInc schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:42:
[...]

Ik meende toch echt dat die HP ProCurve switches goed aangeschreven stonden? Voor zover ik weet zijn dat gewoon professionele apparaten vergelijkbaar met 3Com.

[ Voor 16% gewijzigd door Jaap-Jan op 09-10-2005 21:47 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is geen rommel, maar HP is toch voornamelijk dozenschuiven, re-branden en wat eenvoudig productiewerk. (Tenminste, als je het over deze spullen hebt, Itanium en ander profi spul is weer een ander verhaal).
Volgens lanparty-organisatoren zijn HP procurves de beste bakken dat ze tot nu toe gezien hebben. Snel en vooral betrouwbaar, zelfs 3com's en Cisco's durven uit te vallen wegens oververhitting.

Je krijgt pas details over de switches als je het openbreekt en de datasheets van de chips op zoekt. Dan kan je de exacte structuur op papier tekenen (en meestal de bottlenecks zien).

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 09-10-2005 21:58 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Dat is onzin. HP switches zijn retesnel en retebetrouwbaar. En de grijze bakken maken ze nog zelf ook. (Die grote zwarte, weet de modelnummers even niet uit m'n hoofd, zijn Foundry OEM's, maar schijnen sneller te zijn met HP software dan met die van Foundry zelf).
Dit is wel waar.

Verwijderd

Kan je voor dat bedrag geen 2e hands 3Com of HP kopen op marktplaats of t.net/v&a?
Even als spuit 11 even mijn ervaringen:

Op mijn oude werk hadden we 2x ProCurve 2524 switches met gbit glasvezel, die heb ik nog nooit zien vastlopen, en er liep flink wat load overheen. De switches die daar achter lagen waren wat minder betrouwbaar, maarja besparen hé. Behalve op afstand van 200meter (glas).

Op mijn huidige werk hebben we 3 ProCurve's (@type, dunno atm), allemaal modulair. Dus kaartje bijprikken met 20GBit poorten is zo gedaan. Hier gaat veel meer data overheen dan op mijn oude werk (coreswitch verwerk vrij veel, van de week eens mrtg'en), en deze zijn ook nog nooit vastgelopen.
De managementsoftware/site werkt goed, behalve als je een verkeerde Java versie geinstalleerd hebt. Maar telnet voldoet gelukkig ook.

• Stewie!
  • Laatst online: 14:08

Stewie!

Keen must die!

Kan bovenstaande alleen maar bevestigen: wij hebben een HP Procurve 5304xl-32g (32 gigabit poorten, uitbreidbaar tot 64 gbit poorten) en dat ding is werkelijk perfect _/-\o_

Als je maar 70 euro wilt uitgeven moet je het wel houden bij de B merken. 2e hands gigabit switches zal je niet vinden voor de prijs, en al helemaal geen nieuwe gigabit switch van acceptabele kwaliteit :)

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-04 17:03

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Heb een 8 poorts Officeconnect gigabit switch van 3Com
Is supersnel en zonder fans (interne koelvinnen)
En mooie blauwe ledjes.

3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8 ports - 10Base-T, 100Base-TX, 1000Base-T - RJ45 - 3C1670800-ME [3C-3C1670800-ME] 151.00

€ 151

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Aangezien iedereen hier met bedrijfshardware loopt te strooien:

Wie weet er een goedkope gigabit switch met:
- SNMP (dataverkeer/grafiekjes, de rest boeit me niet)
- 12 of meer poorten
- 1 of 2 SFP poorten waar een glas-module inkan.

Wat heb ik zelf al gevonden:
  • De distributeurs van LevelOne zijn erg bang dat iemand hun prijzen te weten komt :(
  • Linksys heeft alleen maar "web-view", waar ik dus niets aan heb
  • D-Link heeft de DGS-3024 (855 euro) en de DGS-3224TGS (1368 euro), de rest is L3 (duur) of smart (nutteloos)
  • Netgear geeft op de 408 euro kostende GS724T tegenstrijdige berichten ten aanzien van het al dan niet ondersteunen van SNMP, dus daar ga ik even over mailen.
  • De Asus GigaX 3112 is met zijn 787 euro een erg vriendelijk geprijsde L3 managed switch. Prijzen van de 2124 kan ik helaas niet vinden in de Pricewatch.
Sla ik nu merken/types over? HP, 3Com en Cisco beginnen zo ongeveer bij de 1500 euro, dus erg interessant is dat niet :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Nog even over de HP Procurve Switches, deze hebben een levenslange garantie, zover ik het weet is HP ook de enige met die service. In geval van opsturen leveren ze de eerst volgende werkdag dezelfde switch alvorens op te halen.

Das pas service dacht ik zo ..

Verwijderd

om terug te komen op de vraag van de ts :P

Ik had eerst een 3com officeconnect gigabit switch 5 en deze heb ik vervangen door een Netgear GS608 ( 8 poortjes ) , vond allemaal losse switches een beetje onzin..
dus alles terug naar 1 switch..

Beide units zijn fanless en na diverse tests heb ik geen preformance verschil ontdekt...

Suc6
Pagina: 1