Toon posts:

Computer gaat af en toe niet aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden wilde ik de PC aanzetten. Hij ging voor heel even aan (lichte ging aan en toen weer direct uit) en bleef dus uit. Stekker er uit en er weer ingedaan maar hij ging nog steeds niet aan. Een half uur later ging mijn zus naar de computer toe en deed de computer aan en alles werkte weer.
Vorige week waren alle stoppen doorgeslagen vanwege een grill ding die kortsluiting maakte. Na de stoppen weer goed gezet te hebben ging de computer niet meer aan. Ik heb de stekker er meerdere keren uitgehaald, alle stekkers die verder in de computer zaten eruit gehaald en weer aangedaan maar nu wilde die ook nog niet aan.
De volgende ochtend deed ik de stekker er opnieuw in en de computer ging aan.

Gister heb ik het verlengsnoer van 15 meter door een 5 meter lang verlengsnoer vervangen (omdat er eerst 15 meter kabel opgerold lag) maar de computer wilde niet starten.
Ook na de kabel erin/eruit etc. wilde de computer niet starten. Toen heb ik de kast opengemaakt, het batterijtje van het moederbord eruit gehaald en er weer ingedaan, de stroomkabel naar het moederbord even los gehaald en er weer ingedaan maar de computer ging niet aan. (Als ik de computer aan deed gingen de fans heel even draaien maar daarna gebeurde er niks meer).
Na 1 uur deed ik de stekker er weer in en alles werkte.

Verder heb ik geen problemen met de computer, ik kan hem nu uitzetten en weer aanzetten zonder problemen, alleen af en toe wilt die dus niet opstarten.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Alvast bedankt.

PC Specs:
Moederbord: ASUS P4P800/GLan/Sata/8X
Processor: Intel P4 3.2C GHz Skt. 478 HT
Geheugen: Corsair 512MB DDR400 64MX64
Harde schijf: Maxtor 80Gb 7200rpm, 8MB Cache
Videokaart: Sapphire ATI 9600 Pro Ultimate
Cd Writer: ASUS Rewriter 52x24x52x Retail
CD/DVD speler: Asus DVD 16X48 IDE Retail
Draadloos Toetsenbord en muis: Microsoft Wireless Desktop
Behuizing: MyCom H600M P4/AMD ATX
Geluidskaart: Creative SB Live! player 5.1
Speakerset: Philips A2.310 Rhyth. Wave 310
Beeldscherm: LG 17"

P.S. Als mijn computer weer wilt opstarten (na dat hij het een tijdje niet deed) krijg ik de vraag of ik mijn bios default wil laden of dat ik setup wil enteren.
Heb hier iedere x load bios defaults gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:21

Reptile209

- gers -

Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen? Klinkt een beetje alsof die kuren zou kunnen vertonen. Kan je eens wat voltages e.d. posten, samen met merk+vermogen van de voeding?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:59

DropjesLover

Dit dus ->

idd kan heel goed aan je voeding liggen. deze staat niet in het rijtje, kan je die er bij zetten? merk enzo staat op een sticker op de voeding zelf...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij had dit board in sommige gevallen startproblemen in combinatie met een Antec voeding (als ik me goed herinner). Zou dus goed kunnen dat dit board ook zo nu en dan kuren vertoond met sommige voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij speedfan lees ik af:

Vcore: 1,62V
+12V: 13,32V
3,3V: 3,38V
Vcc: 5,57V
Vin2: 0,00V
5Vsb: 5,01V
Vbat: 0,00V

Een andere voeding heb ik helaas niet liggen.

Ik heb de standaard voeding van de kast MyCom H600M P4/AMD ATX.

Als je nog meer gegevens of iets nodig hebt vraag maar raak ;) .

PS. Ik zie nu de andere 2 reacties. De voeding heb ik dus al vanaf het begin dat ik deze computer heb en dat is zo'n anderhalf jaar en heb toen nooit problemen gehad.
Als het nog nodig is kijk ik zo even naar de voeding sticker.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Eh, die +12V, is die echt zo hoog? Check 's wat er gebeurt bij belasting...

Komen al je fan's die aangesloten zijn op het mobo goed op gang?

[ Voor 34% gewijzigd door _XipHiaS_ op 09-10-2005 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb me comp net 5 minuten laten inpakken met Winrar hierna was het V13,13.

Je bedoelt of al mijn fans werken? Alle fans werken iig zoals ze horen moeten...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:59

DropjesLover

Dit dus ->

speedfan leest de waardes uit van de sensoren op het mobo, deze zijn niet altijd nauwkerig helaas :( voor nauwkeurige metingen moet je met een multimeter aan de slag, maar das priegelwerk... lijkt me trouwens sterk 13.3V op de 12V lijn.

de mycom kast staat niet in de pricewatch -> ik denk dat het een (goedkope) kast is van mycom zelf, maar het gaat om de voeding... kan je die misschien even bekijken, de sticker met merk, type enz.?

het kan misschien namelijk zijn dat je voeding een piekspanning niet goed kan opvangen als je de pc aan zet ofzow en dus uitgaat...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 16:37:
Heb me comp net 5 minuten laten inpakken met Winrar hierna was het V13,13.

Je bedoelt of al mijn fans werken? Alle fans werken iig zoals ze horen moeten...
Lijkt me toch wel even te veel van het goede :). Kijk eens wat er in je BIOS wordt aangegeven, om een verkeerde waarde van SpeedFan uit te sluiten.

Sommige borden willen nog wel eens niet doorstarten als ze geen fan/rotatie detecteren. Dacht niet dat dit een probleem met dit board was, maar voor de zekerheid. Als de fan's wat verouderen/stoffig worden kan dit misschien voor een probleempje zorgen.

Als hij in het vervolg weer eens niet wil opstarten, draai de cpu fan dan eens rond en probeer het dan nog eens. Maar ik verdenk die voeding gezien z'n hoge 12V.

[ Voor 37% gewijzigd door _XipHiaS_ op 09-10-2005 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van de voedingsticker:

Aopen
Model NO: FSP350-60PN (PF)

Als me computer weer zo'n kuur heeft en ik mijn pc aan doe gaan de fans dus heel kort even draaien (lichtje van webcam gaat heel kort even aan, lichtje van computer gaat heel even aan) en slaat af.

Ik zal even in mijn bios kijken wat die aangeeft.

PS. Volgens mij ging ook de CPU fan even draaien en sloeg die weer af. (Dus denk dat het handmatig eerst even draaien niet zal gaan helpen)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het bios kan ik de waarde van de 12V lijn niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die me kan vertellen waar ik dat in het bios kan vinden?

Of misschien iets anders wat ik kan proberen?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor alweer een dubbelpost.

Maar in de bios heb ik de gegevens kunnen vinden en ze komen overeen met de gegevens van Speedfan, kan ik hieruit concluderen dat mijn voeding niet meer goed is?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Ja, dat zou goed kunnen. Ik zou, als je die mogelijkheid hebt, eens zelf meten hoeveel je op de molex aansluitingen aantreft. Zoniet, kijk of je een voeding kunt lenen om te proberen, of vraag of hij retour kan als het niet de oplossing is. Ook kan het namelijk zijn dat het board het verder beroerd afregeld, dus 100% PSU is het niet natuurlijk.
En de fan's blijfen ook verdacht, als die door veroudering net iets te laat op gang komen en het mobo checkt ze al op RPM, dan kan dat ook daar fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dan vanmiddag denk ik een nieuwe voeding kopen.

Is 350 Watt genoeg voor dit systeem:
Moederbord: ASUS P4P800/GLan/Sata/8X
Processor: Intel P4 3.2C GHz Skt. 478 HT
Geheugen: Corsair 512MB DDR400 64MX64
Harde schijf: Maxtor 80Gb 7200rpm, 8MB Cache
Videokaart: Sapphire ATI 9600 Pro Ultimate
Cd Writer: ASUS Rewriter 52x24x52x Retail
CD/DVD speler: Asus DVD 16X48 IDE Retail
Draadloos Toetsenbord en muis: Microsoft Wireless Desktop
Behuizing: MyCom H600M P4/AMD ATX
Geluidskaart: Creative SB Live! player 5.1
Speakerset: Philips A2.310 Rhyth. Wave 310
Beeldscherm: LG 17"

+ een DVD brander die ik een paar maanden geleden er in heb gezet + 512 mb geheugen (ga ik binnenkort erbij kopen) en eventueel nog een SATA HD?
Pagina: 1