2 CRT's + 1 TV aansturen mbv ATI Radeon 9250

Pagina: 1
Acties:

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Op dit moment heb ik een Ati Radeon 9250 met DVI, D-sub en TV-out aansluiting. Ik wil graag de volgend situatie krijgen:
- 1 CRT hoofdscherm
- 1 CRT extended bureaublad
- 1 TV, kloon van het hoofdscherm (liefst met de mogelijkheid om overlay te gebruiken)

De volgende situatie is mij gelukt:
- 1 CRT hoofscherm (op d-sub aansluiting)
- of 1 CRT extended bureablad (op DVI aansltuiting mbv een verloopstekker)
- of 1 TV, kloon van het hoofdscherm

De gewenste situatie heb ik niet voor elkaar gekregen. Ik heb begrepen dat mijn videokaart 2 ramdac's aan boord heeft. Daardoor is mogelijk om maximaal 2 beelschermen, met elk hun eigen resolutie en/of refreshrate, aan te sturen. Ik heb echter ook gelezen dat het dus mogelijk is om ook nog een scherm te klonen. Echter weet ik niet hoe ik dat aan de praat kan krijgen. Ik kan alleen maar de 2e monitor of de TV inschakelen in de ATI controlpanel. Weet iemand of het mogelijk is wat ik wil, en hoe ik het eventueel kan realiseren?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 06:06

KneoK

Not in a million lightyears

Voor zover ik weet is het al heel lang zo dat je OF je tweede VGA uitgang OF je tv-out kon gebruiken. Je loopt dus gewoon tegen een hardwarematige beperking aan.

Je zou eventueel iets als tvtool kunnen proberen maar ik geef je niet veel kans...

• Paters
  • Niet online
Aha, ik dacht al dat het niet kon. Echter heb ik wel gelezen dat dat sommige mensen het gelukt is om toch nog een scherm te klonen (aangezien er dan geen extra ramdac wordt gebruikt.

Is heb ook verhalen gelezen dat de volgende opstelling wel mogelijk moet zijn:

- 1 TFT op de DVI aansluiting (met DVI kabel) (krijgt een eigen resolutie)
- 1 CRT op de D-sub aansluiting (krijgt een eigen resolutie)
- 1 TV op de TV-out (krijgt een eigen resolutie)

Het zou dan te maken hebben dat de CRT en de TV gebruik maken van de 2 ramdac's en de TFT heeft dan geen ramdac nodig (aangezien hij is aangesloten met een DVI kabel).

Klop het dat bovenstaande situatie wel mogelijk is? (ik heb namelijk tegenstrijdige verhalen gelezen)

• Paters
  • Niet online
*bump*

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 06:06

KneoK

Not in a million lightyears

Het zou opzich heel logisch klinken, wat je nu zegt. Twee RAMDACS gebruiken voor VGA en TV en de DVI voor een digitaal schermpje en ik zou er absoluut niet raar van opkijken als dit werkt, maar ik kan mij van "vroeger" nog wel herinneren dat het gewoon een hardwarematige beperking was.

Nu ik er zo over nadenk zou je zelfs drie aparte desktops kunnen aansturen (en hoef je dus niet eens te klonen) omdat je op 1 uitgang geen RAMDAC nodig hebt (de DVI), maar dit is een puur theoretische gok van mij. Ik denk dat de praktijk wel anders bewijst, maar als je het spul al hebt of kunt lenen (dan denk ik aan de TFT met DVI) dan is het zeker de moeite waard om te proberen. Lees alsjeblieft wel goed de manual door voor je het probeert. In de manual van een van mijn oudere videokaarten (of een GF3 Ti200 of een GF4 Ti4200, misschien wel beiden) stond namelijk expliciet aangegeven dat het aansluiten van drie apparaten (twee op de vga outputs en eentje op de tv-out) schade zou kunnen aanrichten aan in ieder geval je videokaart.

• Paters
  • Niet online
Heeft iemand het werkend gekregen om beeld te krijgen 2 schermen en een TV? Ik wil waarschijnlijk een XFX GF6600GT 2x DVI + TV-out gaan kopen. Waarschijnlijk wil ik dan een TFT (DVI), een CRT (D-sub) en een TV aansluiten. Is er iemand die dit ooit werkend heeft gekregen, en zo ja, met welke videokaart en gaat het mij lukken met de eerder genoemde videokaart?

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-06 10:58
Volgens mij word er met DVI ook een analoog signaal meegestuurd zodat je een eenvoudig tussenstukje kan gebruiken op bv een CRT op een DVI poort aan te sluiten.

Dus ik vrees dat dit jammer genoeg niet gaat werken.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-08 10:16
Je hebt twee ramdac's dus je kan 2 monitoren / tv's aansturen, wat je wel zou kunnen doen is het analoog signaal splitsen in 1*vga => 2*vga en en tvout gebruiken :).

• Paters
  • Niet online
Antediluvian schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 18:53:
Volgens mij word er met DVI ook een analoog signaal meegestuurd zodat je een eenvoudig tussenstukje kan gebruiken op bv een CRT op een DVI poort aan te sluiten.

Dus ik vrees dat dit jammer genoeg niet gaat werken.
Eerder genoemde videokaart heeft 2 x DVI-I aansluiting (als ik mij niet vergis) en DVI-I heeft inderdaad een analoog en digitaal signaal.
Je hebt twee ramdac's dus je kan 2 monitoren / tv's aansturen, wat je wel zou kunnen doen is het analoog signaal splitsen in 1*vga => 2*vga en en tvout gebruiken .
Ik heb ooit ergens gelezen dat een ramdac alleen wordt gebruikt voor een analoog signaal. Dus ik had gehoopt dat ik 2 analoge schermen (crt + tv) en een digitaal scherm (tft) zou kunnen aansluiten. Maar zoals Antediluvian al zei heeft een DVI-I aansluiting een analoog en digitaal signaal. Dus als ik een DVI-I aansluiting ga gebruiken voor een TFT met DVI vrees ik dat er toch een ramdac zal worden gebruikt (ook al doe ik niets met het analoge signaal).

Bedankt voor de tip om een analoog signaal te splitsen, helaas wil ik niet 2 vga schermen gaan gebruiken met hetzelfde beeld. Ik vind het echter geen probleem als de TV een clone is van 1 van de 2 schermen. Weet iemand of dat kan?

• Paters
  • Niet online
*kick*

Ik heb een XFX GF6600GT 2xDVI + TV-out gekocht. Zoals ik al had verwacht heb ik het niet voor elkaar gekregen om 2 analoge monitoren (extended bureaublad) aan te sturen, én een (kloon) beeld op mijn TV te krijgen. Ik zit er nu aan te denken hoe ik het toch voor elkaar kan krijgen. Ik heb volgens mij 3 opties, echter weet ik niet wat het beste is en of het werkt.

Optie 1: Ik heb een SLI moederbord. Ik kan dus een cheap-ass PCI-E videokaartje kopen, en dan stuur ik met mijn 6600GT de 2 analoge schermen aan. Daarnaast wil ik een kloon van mijn hoofdscherm op mijn TV hebben (dit wil ik doen met de 2e videokaart).

Optie 2: Een cheap-ass PCI videokaartje kopen om het bovenstaande te realiseren.

Optie 3: Een TV-kaart kopen met een TV-out aan boord. Het grote voordeel hiervan is dat ik dan ook nog gebruik kan maken van de TV-kaart, een leuke aanvulling op mijn systeem.

Mijn vraag is dus: Werken alle drie de opties en welke optie kan ik het beste gaan realiseren? (kijkende naar: prijs, kwaliteit, etc).
Pagina: 1