Mijn nieuwe notebook...?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dareus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-07-2022
Mijn nieuwe notebook
Ik stond op het punt een nieuwe Notebook aan te schaffen: de Promedion SC450. Vraagt ineens iemand hoeveel sneller die is/zou kunnen zijn dan mijn huidige. Tja zoveel zicht heb ik er ook niet op....
wie helpt?
huidige:
CPU Specifications
Manufacturer AMD
Type Athlon XP-M (Thoroughbred) 45W
Model AXMH2000FQQ3C
Front Bus Speed 266 MHz
Cache 256 K
Socket Socket 462
intern:256 MB Type: PC266 DDR SDRAM 200-pins SO-DIMM

en deze wil ik kopen:
Processor:
Intel PentiumM 730 1,6GHz (2MB cache)
Chipset: Intel 915GM chipset
512MB DDR333 geheugen

'k Heb veel goeds gehoord en gelezen over Promedion, klopt dat?
En: Scheelt het veel, of liever genoeg om er 999E aan uit te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:28
't Is maar net wat je er mee doet. Voor Office gebruik is een XP-M 2000 natuurlijk nog méér dan snel genoeg.

Ik stuiter het topic van PMG naar CSL, daar passen notebook vragen beter :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dareus
Bedankt- had deze categorie over ;t hoofd gezien....

Ik gebruik het notebook vooral voor kantoor-applicaties. Ik draai meestal heel wat tegelijk en het notebook staat lang achterelkaar aan.
De vraag blijft: is deze aanzienlijk sneller dan mijn huidige- anders is het de moeite natuurlijk niet waard.... Mijn huidige notebook is me te traag geworden, en een clean-install helpt ook niet. Bovendien heb ik een zakje met geld over, dus dan is het gauw bedacht, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
Ik neem even aan dat je windows xp draait op je huidige laptop en dan is 256MB intern geheugen vrij snel vol als je meerdere applicaties naast elkaar laat draaien, kortom zou de traagheid kunnen voortkomen uit het te kort aan beschikbaar geheugen?

Mijn ervaring is dat een Intel of AMD 1GHz processor prima is voor vrijwel alle "standaard" kantoorapplicaties, het ondergeschoven kindje is vaak het geheugen. Als voorbeeld: Op mn school staan nieuwe pc's, maar hebben maar 256MB intern geheugen en naar mijn mening zijn af en toe spreekwoordelijk niet vooruit te branden omdat ze voortdurend naar harde schijf staan te swappen, terwijl mn laptop die in principe een minder krachtige processor bevat, maar ruim in het geheugen zit stukken beter presteert. (Ik heb een P-m 1,6GHz met 1GB aan geheugen).

Je zou kunnen kijken of je nog een geheugenbank vrij hebt, dan is het relatief eenvoudig uit te breiden met extra geheugen en kan je voor een fraktie van de prijs van een nieuwe laptop weer een tijdje vooruit. Ik weet alleen niet wat de laptop-geheugenprijzen doen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157033

ik heb een pentium-m 715 (1.5 dus) en bevalt me erg goed, dit is mijn eerste laptop en is nu 3 dagen oud. de laptop gaat op High Performance ruim 4 uur mee (in die 4 uur heb ik veel gedownload geinstalleerd en dingen over het netwerk gedaan...ook mailprogramma's en website programma's was ik mee bezig (dreamwaver, fireworks, verder stond winamp aan) en nog meer zooi. Ik heb vele profielen ook normale performance (gaan het beeld is minder fel) dus qua accu duur gaat hij lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-04 19:39
uit processor oogpunt zou ik het vrij zinloos vinden om de nieuwe laptop te kopen. ja de pentium is sneller... maar het scheelt niet veel. je kan inderdaad beter geheugen voor je oude laptop bijkopen.

dat geld zou veel beter besteed zijn!

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zit ook te kijken, indien het alleen de CPU is zou ik zeggen dat het enige merkbare verschil bestaat uit de warmteproductie ie dat je fan minder vaak aanslaat. Voor al het overige hang je veel meer aan je geheugen (office) of de GPU (games) of allebei.
Indien je een laptop koopt voor de andere CPU zou ik ff flink nadenken, want ik vind dat de upgrade echt niet waard. Tip is idd zoals ultratrotell schijft geheugen bijkopen. Moet je eens kijken hoe hard het systeem lijkt te gaan als je er 512 Mb bijpoot.

Sowieso dat geheugen het enige is wat een PC verlangt zodra office etc in het spel komt, iedere 1 GHz+ CPU kan ruim voldoende aandrijving bieden als het geheugen het toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
hmm kijk of je een laptop kan kopen met 533mhz ddrII geheugen,
dat scheelt zowiezo al wat, en een pentium-m is een stuk energiezuiniger dan de
xp-m, dus dat kan ook een groot voordeel betekeken, met een 8cells accu kun je wel op 4 uur rekenen.
En de pentium-m zou zowiezo het een stuk sneller doen dan een xp-m, kwa fsb etc.

Ik vermoed dat je een 15" scherm heb met 1024x768? je kunt kijken of je daar een update in noodzakelijk vind. 15,4 inch geeft je al wat meer vrijheid, of een 15" met 1400x1050.

Grafische chip wordt ook steeds bellangrijker, een beetje grafische power in een laptop is geen overbodige luxe, als is het alleen om straks met een OS als vista te spelen op je notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 23:25
promedions zijn goede laptops ja, maar als jij alleen een beetje office werk doet is het niet nodig er een aan te schaffen, vooral niet als ik je huidige configuratie bekijk.

als je echt geld over hebt ok, maar net zoals hiervoor al gezegd, 512 mb ram erbij prikken en opnieuw partitioneren/formatteren en je bak gaat weer als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

Dareus schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 14:08:
Mijn nieuwe notebook
Ik stond op het punt een nieuwe Notebook aan te schaffen: de Promedion SC450. Vraagt ineens iemand hoeveel sneller die is/zou kunnen zijn dan mijn huidige. Tja zoveel zicht heb ik er ook niet op....
wie helpt?
Het eerste wat een snelheidsremmer is:
Harde schijf en geheugen.

Pak een notebook met de snelste mobile processor en maar 256 mb geheugen zoals jij nu hebt en ook die is niet vooruit te branden. Als je een videokaart gebruikt met shared geheugen zal maar 256MB geheugen nog duidelijker te merken zijn. Want dan snoept de videokaart nog geheugen af van de 256 en hou je nog minder werkgeheugen over (256 - ? = werkgeheugen)

Prik 256 of 512 in je bestaande notebook erbij. Doe er daarnaast een nieuwe (eventueel) grotere 5400/7200rpm schijf in en je zal denken dat je een nieuwe laptop hebt. Mark my words (8>

@Loempi. Heeft hij iets gevraagd over batterijduur :?

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 614 op 09-10-2005 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dareus
Bedankt- en tja: het is me helder. Er komt wat nieuw geheugen (misschien later een nieuwe hdd) en dan maar s zien. Een nieuw notebook kan altijd nog.

Nogmaals bedankt!!!!
Pagina: 1