Toon posts:

[XEN] Hoe in te delen op hardeschijf ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na heel wat documenten gelezen te hebben over XEN zit ik met een brandende vraag waar misschien hier iemand ervaring mee heeft.

XEN draait op een normale distributie, hierna start je XEN en ga je nieuwe systemen "installeren" op een LVS partitie. Nu kan ik mezelf even niet goed voorstellen hoe ik het qua indeling van de hardeschijf zal doen. Hou ik ruimte over op de schijf waar ik ook de "main-distro" op heb geinstalleerd, doe ik dit op een extra harddisk. Ik begrijp dat dit alles wel mogelijk is, zelfs op een NAS zou kunnen, ligt ook een beetje aan de performance van je systeem natuurlijk.

Ik zit er zelf over te denken om een extra hardeschijf te nemen voor de XEN-domeinen. Het probleem dat je alleen wel hebt dat je toch 4 Hardeschijven nodig hebt om een beetje veilig te kunnen werken dan.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hoezo veilig? Je kunt ook gewoon partities maken voor elk Xen-domein. Je kunt ze zelfs uit een disk image laten draaien op je gewone schijf. Als je ze live wilt kunnen migraten van de ene naar de andere machine moet je zorgen dat ze een networked filesystem hebben. 't Gaat er alleen om wat 't handigst is voor jou.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Veilig in de trend van Raid1, maar dit is een keuze/optie natuurlijk.

Stel je zou voor 2 schijven gaan dus schijf 1 voor de "main-os" en shijf 2 voor de XEN-partities. Zou het dan verschil maken wanneer je deze samen op één interface zet of beide toch maar op één ?

• Sendy
  • Niet online
Ik snap werkelijk niet waar je het over hebt. "Veilig in de trend van Raid1"? Wat bedoel je daarmee? Wat bedoel je met "... op 1 interface of beide toch op 1?" Slave/master?

Verder kan ik je aanraden de verschillende XEN partities (niet harddisk partities) Xen0 en XenU te noemen. Hoef je niet meer de verwarrende termen "main-OS" en XEN-partities te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Sendy schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 14:00:
Ik snap werkelijk niet waar je het over hebt. "Veilig in de trend van Raid1"? Wat bedoel je daarmee? Wat bedoel je met "... op 1 interface of beide toch op 1?" Slave/master?

Verder kan ik je aanraden de verschillende XEN partities (niet harddisk partities) Xen0 en XenU te noemen. Hoef je niet meer de verwarrende termen "main-OS" en XEN-partities te gebruiken.
Lijkt me vrij duidelijk dat Raid1 toch heel wat veiliger is dan een single HD. Maar laat dit maar even achterwege.

Xen0 en XenU is bekend, ivm met dat niet iedereen hier dan direct zou kunnen weten waar je het over hebt verwoorde ik het even zo.

Ja Slave/Master, dus de XenU's op de Slave en de Xen0 op Master. De vraag is of je hier geen performance problemen mee zal krijgen. In mijn beleving is het namelijk vele malen handiger om de Xen0 fysiek van XenU te scheiden.

• Sendy
  • Niet online
Waar gaat dit nu helemaal over? Veiligheid (integriteit of availability?), performance?

Doe toch gewoon wat je handig lijkt. Mij lijkt het handig om de XenU's als diskimage te hebben (zodat je ze makkelijk(er) op andere machines kan draaien). Dat je die op een RAID1 zet lijkt me prima.
Pagina: 1