Toon posts:

Batterij moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer start de laatste tijd slecht op. De eerste keer bij opstarten doet hij niets (lampje van harde schijf brandt wel, monitor wordt niet aangestuurd), de tweede keer iets verder om tenslotte helemaal op te starten waarna geen problemen meer. Soms is iets in de BIOS verandert. Ook geeft hij nu een onbekend stuk hardware aan. Zou dit aan de batterij kunnen liggen? Moederbord Gigabyte 7VRXP, AMD 2400+, Windows XP, Radeon 9700 die sinds het begin wordt aangezien voor 9700pro.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 12:00 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 20:40

Nik

Verwissel de batterij en je weet het? Zo'n batterijtje kost bijna niks en zo vaak hoef je ze niet te vervangen... Gewoon proberen dus!

(Kans is er wel dat je batterij gaar is dus...)

[ Voor 18% gewijzigd door Nik op 09-10-2005 11:23 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

wat ik aan ervaringen heb met slechte batterijen is dat de boel meestal wel goed opstart maar dat de klok gewoon stevig achterloopt :P

ontopic: Wat heb je er voor videokaart in zitten? en eventuele PCI kaarten? Ook zou het helpen om te weten wat voor voeding je hebt (als je met niets echt niets bedoelt ;)). Nukken etc. komen bij sommige borden wel voor, zo heeft mijn P4P800 eens in de zoveel tijd moeite met opstarten om vervolgens een Overclocking failed! uit te spugen terwijl ie het de boot erna het probleemloos doet.

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ga ik proberen. Speedfan geeft trouwens aan Vbat = 0,00.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn videokaart is een Radeon 9700 die wordt gezien als 9700 pro. Zit er al een tijd in.

Verwijderd

gewoon een CR 2032 kopen en je weet het :)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Lijkt me sterk dat dit veroorzaakt wordt door het batterijtje maar je weet maar nooit.
Lees ook even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

OK :). Die batterij lijkt me leeg ja :P

ow, de volgende keer kun je het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knopje wel gebruiken ;)

Maar nog steeds lijkt een lege batterij me niet echt het probleem, die is in feite alleen nodig voor het opslaan van BIOS gegevens (instellingen, tijd e.d.)

[ Voor 31% gewijzigd door SleutelMan op 09-10-2005 11:38 ]

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik maar ga beginnen met de batterij te vervangen en dan zien of het beter gaat. Wordt vervolgd.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Wat is de tijd van Windows in Windows zelf en in de BIOS? Als die gewoon doorloopt, is de batterij niet leeg. Ik verdenk zelf je voeding. Wat voor voeding hangt erin?

Verwijderd

Topicstarter
De tijd klopt gewoon. Die hardware die werd gevonden was trouwens de memory stick die plotseling op enabled was gezet (net als de raid controller trouwens eerder). Kortom, soms wijzigt er zomaar iets in de BIOS. Mijn computer zit in een AOPen HQ-48-pro kast met bijbehorende 300 watt voeding.
Het herstarten levert trouwens geen problemen op als de computer nu geruime tijd aanstaat.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:00

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Aan de tijd zal je wellicht niet teveel zien, aangezien Windows XP de tijd om de zoveel tijd automatisch synchroniseert met een Internet tijdserver ;)

Hier stond een dode link.

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-05 12:45
En?
Was het het batterijtje? :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
strandbal schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 09:58:
Aan de tijd zal je wellicht niet teveel zien, aangezien Windows XP de tijd om de zoveel tijd automatisch synchroniseert met een Internet tijdserver ;)
Ja, maar als de batterij niet goed meer is, staat deze bij het opstarten altijd op 0. En omdat ik wist dat dit mogelijk is (heb het zelf uiteraard aanstaan, al die troep is overbodig), vroeg ik ook nog wat de tijd in zijn BIOS is. Maar aangezien alle settings in de BIOS bewaard blijven, denk ik niet dat het zijn batterij is, maar zijn voeding, omdat hij problemen heeft met een 'koude start'.

@TS: controleer ook eens alle condensatoren op je bord. Misschien dat er 1 beschadigd is.

[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 13-10-2005 18:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem lijkt voorlopig opgelost:
Ten eerste heb ik de PC een flinke schoonmaakbeurt gegeven. Met name de fan van de videokaart zat vol stof.
Daarna Memtest86+ gedraaid waar bleek dat test #5 veel fouten aangaf. Toen wat geëxperimenteerd met de geheugeninstellingen. Toen ik de snelheid van het geheugen terugschakelde avn 333 naar 266 gaf de test geen fouten meer aan. Nu doet de PC het weer goed al is hij wel langzamer geworden. Werpt dit licht op de oorzaak?

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

ja misschien brak geheugen :P. Maar jij zei dat je dus het geheugen liet lopen op 333 DDR? De 2400+ (zowel Thorton als Thoroughbred) heeft een FSB van 133 MHz (266 MHz DDR dus). Het geheugen liep dus niet gelijk met de FSB, alhoewel dat als oorzaak van je probleem ook niet echt helder is.

Het moederbord accepteert in principe ook gewoon PC2700, dus dat kan het ook niet zijn. Welk type (merk) geheugen is het eigenlijk? :)

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen stond op Auto en nu op 266. Ik heb 2 verschillende (512)reepjes, één Kingston KVR333X64C25, de andere heb ik via Marktplaats gekocht en daarvan weet ik niet meer wat het is. Was wel een A-merk dacht ik. De PC heeft het toch wel een tijd zonder problemen gedaan. Je merkt het wel: bepaald geen echte Hardware-deskundige

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 11:33:
Mijn videokaart is een Radeon 9700 die wordt gezien als 9700 pro. Zit er al een tijd in.
ooo, maar dat is goed ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 09:32:
Geheugen stond op Auto en nu op 266. Ik heb 2 verschillende (512)reepjes, één Kingston KVR333X64C25, de andere heb ik via Marktplaats gekocht en daarvan weet ik niet meer wat het is. Was wel een A-merk dacht ik. De PC heeft het toch wel een tijd zonder problemen gedaan. Je merkt het wel: bepaald geen echte Hardware-deskundige
tja tja.. wat zal ik hier van zeggen.. geheugen kopen via marktplaats is leuk - maar als er probs zijn (memtest veel fouten bv.) dan breng je het niet ff terug..

bij een winkel gaat dat wat makkelijker
Pagina: 1