Koeler van NVIDIA 6800GT hapert

Pagina: 1
Acties:

• Ghost
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-02-2025

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een ASUS nVidia 6800GT/TD V9999 gekocht met 256 aan DDR3-geheugen gekocht. Op zich prima kaartje, maar na verloop van tijd kwam ik achter het buitengewoon verontrustende feit dat de ventilator op de kaart zelf het grootste gedeelte van de tijd uitstond. De temperaturen van zowel de GPU als het geheugen stegen tot boven de 100 graden Celcius. Omdat ik op het forum las dat dit in SmartDoctor wel eens verkeerd werd aangegeven, voelde ik aan de kaart zelf en daar kon ik mijn handen niet langer erop houden dan een seconde of vier.

Op het forum hier en op een paar andere die ik via Google vond, las ik dat SmartDoctor nogal eens problemen gaf. Na de deïnstallatie van SmartDoctor leek hij het weer normaal te doen. Ik zag het nog een dag of twee aan en het zag ernaar uit dat het over was. Maar nu keek ik weer eens wat langer naar mijn kaart en het blijkt dat de koeler nog steeds moeite heeft met permanent draaien.

Ik heb de originele drivers (van ASUS, versie 78.01) geïnstalleerd en daar ook de nieuwste versies van de Enhanced Drivers en SmartDoctor erbij gegooid. Dit werkt tot nu toe niet. SmartDoctor de fanspeed laten beheren (zowel temperatuurgestuurd als handmatig op 100%) haalt niets uit.

Ik heb ergens gelezen dat het probleem aan de voeding kan liggen, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet testen. Ik heb op dit moment alle extra apparatuur eraf gekoppeld (DVD-speler, DVD/CD-brander, floppy-drive) en nog steeds werkt de fan nauwelijks. Overigens is dit al vanaf de boot van mijn PC zo, dus ik denk dat de drivers niet het probleem zijn, omdat die pas in Windows XP worden geladen.

De specs van mijn pc zijn:
AMD Athlon XP 3200+
Asus A7N8X-E Deluxe-moederbord met 1024MB PC3200 DDR aan geheugen.
De voeding is een 300W-voeding die bij mijn kast zat (onduidelijk merk).

De Voltages zoals ik die nu aflees in SmartDoctor zijn als volgt (fan draait nu dus niet):
Vcc - 3.28
Vcore - 1.46
AGP Vddq - 1.40
FB Vddq - 2.07

Kan iemand mij vertellen wat er mis gaat? Is de koeler kapot? Is mijn voeding te zwak? Zijn de drivers incompatibel met mijn hardware?

When in doubt, press some random buttons.

Verwijderd

Als men zegt dat dit aan de voeding kan liggen, bedoelt men waarschijnlijk wat de videokaart doorgeeft aan de fan (en niet de voeding van de pc zelf). De meeste fans van videokaarten hebben een stekkertje dat kleiner is dan gewone fans, maar indien toch mogelijk, probeer eens te testen met een externe bron. Zodat de videokaart niet de stroom moet leveren voor de fan.
Probeer ook eens gewoon de pc een half uurtje in de bios te laten staan en hou dan de fan in het oog. Op deze manier is er geen enkele invloed van software en kan je eventueel deze factor ook al uitsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 11:19 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 07:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Probeer anders eens gewoon de 77.72 driver van nvidia (nadat je alle andere hebt verwijderd)
en in combinatie met expert tool kan je je fan regelen in 2d en 3d.

alles kan je hier vinden..

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Okay, ik heb allebei de suggesties geprobeerd en dit zijn mijn bevindingen.

@disco stu: Ook in BIOS houdt de kaart er naar een tijdje mee op. Ik voelde geen duidelijke stijging in de temperatuur, maar de tijd die ik wachtte (ongeveer drie kwartier) ging de fan niet meer aan. Ik weet niet of de BIOS van de grafische kaart een temperatuurgeregelde fansnelheid heeft, maar in ieder geval leek het daarop.
Wat betreft de externe krachtbron, ik heb geen mogelijkheid om dat uit te proberen, omdat ik daar geen hardware voor heb. Ik heb wel tijdens de test in BIOS naar mijn kaart zitten kijken en de blauwe leds van de fan brandden wel vaag met varierende intensiteit (de ene keer helderder dan de andere keer, maar lang niet zo fel als wanneer de fan operationeel is).

@Rol-Co: Ik heb de drivers geïnstalleerd en Expertool van Gainward gedownload. De drivers hebben geen extra effect op de fan, en Expertool beweert dat mijn kaart niet compatibel is met het programma. Dus wat dat betreft weinig succes.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:54

Haan

dotnetter

Het lijkt er beetje op dat je gewoon een niet goed werkend exemplaar hebt. Ik weet niet waar je hem vandaan hebt, maar misschien dat je even kan informeren bij die winkel of zij meer weten hierover?

Als je trouwens je vingers 4 seconden op de heatsink kan houden, is die in ieder geval veel minder dan 100 graden, eerder 50 denk ik. Dus zal de gpu zelf ook wel stuk minder dan 100 graden zijn.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 22:35

HENNEP

Just Someone

Wat ik niet begrijp is dat je een oplossing gaat vinden voor een videokaart met een fan probleem terwijl je weet dat je GPU temps heeft gehaald van 100 graden.

Breng dat ding toch naar de winkel voor RMA en regel een andere.
waarom altijd zo moeilijk een oplossing zoeken?

Verwijderd

Hey,

Ik heb exact dezelfde kaart als jou, en ook exact hetzelfde probleem gehad. Ik had smartdoctor geinstalleerd en terwijl ik aan het spelen was viel me plots op dat het blauwe licht op de kaart uit was. Toen ik voelde draaide de fan niet meer!

Hierna is dat nog een paar keer voorgekomen toen ik op mn werk was, als ik dan thuiskwam gaf de monitor aan "no video signal" en het bleek dat de kaart zichzelf uitgeschakeld had.

Ik heb nu smartdoctor gedeinstalleerd en ik moet zeggen dat ik het probleem niet meer heb geconstateerd.

Ik heb de kaart overigens bij alternate vandaan.

Verwijderd

mijn XFX 6800gt word ook nog best heet, ik heb em al boven de 100 graden gekregen met een stock koeler en flink gamen. De fan doet het wel, maar toch vind ik die 100 graden niet helemaal comfortabel.
moet wat werken aan heatflow (1 casefan maar die is op mn cpu gericht) en er een vf700 op zetten denk ik.

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
@Haan: Bij mijn laatste test brandde ik mijn vingers en rook ik heel vaag verbrand plastic... dat kan niet goed zijn :P

@HENNEP: De reden waarom ik zoek naar een oplossing is dat de fan niet kapot lijkt te zijn, alleen verkeerd geconfigureerd is. Met een RMA ben ik mijn kaart kwijt en kan ik dus mijn PC niet gebruiken, wat vervelend is gezien het feit dat ik dat ding voor mijn werk nodig heb. Bovendien loop ik het risico dat de andere kaart ook gebreken vertoont als het iets anders is dan de kaart zelf.

@pooli0: Ik heb hem idd ook bij Alternate vandaan. Deinstallatie van SmartDoctor had geen effect, helaas.

Iets wat ik niet genoemd heb is dat de fan na uitschakelen niet permanent uit blijft staan. Op onvoorspelbare momenten schakelt deze weer in en koelt mijn kaart weer naar behoren, om vervolgens weer uit te schakelen. Terwijl het ding draait kan ik mijn kaart zoveel belasten als ik wil, zonder dat de temperatuur boven de 50 komt. Na uitschakelen ontstaan er na enige tijd artifacts, waarna het zelfbeschermingsmechanisme van de kaart activeert en mijn pc laat hangen totdat hij weer wat afgekoeld is. Misschien brengt dit meer verlichting.

Kan iemand misschien ook commentaar geven op de voltages die ik heb gegeven? Zijn deze normaal of zeggen ze niet veel bijzonders? pooli0, kan jij dat misschien controleren?

[ Voor 44% gewijzigd door Ghost op 14-10-2005 16:02 ]

Verwijderd

Ik zal het vanavond ff voor je nakijken.

Verwijderd

bij mijn in de bios is er een CPU target temperature (toen ik hem geleverd kreeg stond die op 72 graden, dat heb ik snel naar beneden gedaan) misschien is er ook zo iets bij je kaart ergens.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:05
Bel of mail Asus gewoon even en vraag of dit zo hoort. Als ze dit bevestigen, is er niets aan de hand, maar als ze zeggen dat dit niet zo hoort, zullen ze (een andere) oplossing bieden.

Verwijderd

Hey,

Even een update....ik had toch ook nog steeds problemen, heb nu een zalman koeler gemonteerd met voeding ergens anders vandaan...probleem opgelost.

Het lijkt inderdaad dat de kaart de voeding voor de videokaart niet goed doorgeeft. Die zalman koelers zijn ong. 24 euro ofzo...bij mij draait het nu prima en is een stuk stiller!

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Hoe bedoel je 'de voeding ergens anders vandaan'? Heb je een tweede, aparte voeding op de kaart aangesloten of de ventilator op een aparte voeding gekoppeld? (is daar een adapter voor op die zalman-koeler)? Heb je nog steeds controle over de fansnelheden?

En wat voor koeler heb je er precies op gezet?

[ Voor 22% gewijzigd door Ghost op 17-10-2005 18:50 . Reden: Informatie over verschillende koelers gevonden en eigen vragen beantwoord ]

Verwijderd

Hehe sorry ik begrijp dat ik ietwat onduidelijk ben geweest.

Ik heb een zalman VF700 CU gemonteerd, hierbij zit een normale molex connector met 4 splittingen. Deze sluit je dus direct op een voeding aan, dus je gebruikt niet meer de standaard asus connector. Het gevolg is dat de fan altijd draait, dus niets meer met je videokaart te maken heeft.

Controle over fansnelheden heb je in zeker zin, er zitten zoals gezegd 4 splittingen op

12 Volt (normal mode)
5 volt (silent mode)

http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=149&code=013

kijk anders hier even.

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Kleine update van mijn kant; ik heb een nieuwe voeding besteld. Ongeacht of de voeding voldoende is voor mijn kaart of niet, de hoeveelheid apparatuur in mijn kast is te veel voor het ding wat ik nu heb (berekend via zo'n on-line calculator). Ik hoop het ding snel binnen te hebben en misschien is dan ook het probleem met de kaart opgelost.

Anders kan ik altijd nog een andere fan aanschaffen.

Verwijderd

Ik heb zelf een voeding van zalman 400 watt en aangezien ik hetzelfde probleem als jouw had vrees ik dat het niet opgelost word met je nieuwe voeding.

Zon koelertje kost 20 euro...dat weegt naar mijn mening niet op tegen een nieuwe videokaart kopen, maar goed dat is natuurlijk aan jou :)

Verwijderd

Jou zou eens kunnen proberen om met het programma nibitor de bios van jou kaart uit te lezen en deze vervolgens met ditzelfde programmaatje aan te passen door in het tablad temperatures de fanspeed voor 3D op 100% te zetten. Vervolgens de bios op een bootable diskette opslaan en deze onder dos met nvflash xxxx.rom in jou kaart laden. Ik heb zelf op deze manier en via de biosupdates van http://www.mvktech.net een 6800 Ultra bios in mijn 6800 GT geflashed, maar dat terzijde. :)

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
@Speedy: Ik heb het programma bekeken en zag dat in 3D de fan al op 100% staat. De andere waarden kon hij niet uitlezen. Ik ben nog wel een beetje huiverig om een ander type bios te uploaden naar mijn kaart, omdat het natuurlijk geen goedkoop ding is. Heb jij precies zo'n kaart als ik?

@pooli0: Ah, dat is een detail wat ik kennelijk over het hoofd heb gezien. In dat geval doe ik er ook een koelertje bij :Y). Upgraden van mijn voeding was sowieso wel langzaamaan nodig

[ Voor 7% gewijzigd door Ghost op 19-10-2005 00:31 ]

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Right, gisteren mijn koeler en voeding binnengekregen (in die volgorde). Omdat ik geen zin had om op de voeding te wachten toen ik mijn koeler kreeg, heb ik maar meteen die erop gezet en niet gecontroleerd of het nu wel of niet aan de voeding lag.
Zoals enigsinds verwacht heb ik nu geen last meer van oververhitting. Ik hou het nog wel een tijdje in de gaten binnen games met Rivatuners OSD van de temperaturen, maar de eerste tests komen er goed uit. Ik heb nu GPU-temperaturen rond de 50 graden in rust, en 60-65 stressed.

@pooli0: Heb jij extra koelblokjes besteld voor onderop je kaart? Ik had zelf maar net genoeg om de ram-componenten aan de bovenkant te voorzien van blokjes. Hoe warm wordt jouw RAM als je dat zwaar belast?

@iedereen: Tnx voor jullie hulp met dit probleem. Dit heeft me weer een RMA gescheeld (zou al de tweede keer worden met een 3D-kaart :P)

Verwijderd

Welke koeler heb je erop gezet?

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter

Pagina: 1