[Debian] Sarge IMAP mailserver

Pagina: 1
Acties:

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Na wat zoekwerk naar het opzetten van mailservers zie ik dat er veel variaties mogelijk zijn. Standaard is Exim 4 geinstalleerd op m'n server, nu lees ik ook veel over Postfix en vond hier in het forum een mooie handleiding voor een opstelling icm Postfix.

Nu wil ik graag hetvolgende, een mailserver die mijn verschillende popboxen leeg trekt en het in verschillende mappen op een IMAP server zet die ik via Horde of Squirrelmail kan benaderen en uiteraard via mijn mailclient. Voldoet de gegeven handleiding aan mijn wensen? Postfix of Exim? Wat zou een eventuele opstelling kunnen zijn voor mijn wensen?

It takes one to know one...

Verwijderd

Postfix en Exim zijn beide geen IMAP servers.
Je moet je huiswerk nog even overkijken denk ik. ;)

Een IMAP server staat los van de daadwerkelijke mailserver, die doet niets anders dan accepteren welke mails aangenomen worden en in welke mappen ze vervolgens op het systeem gestopt worden.

De toegang van de clients tot die mappen met mails wordt door een andere service verzorgt, soms zit die service inderdaad ingebouwd in de mailserver, meestal niet. In het geval van Postfix en Exim niet.

Als Exim al draait op je systeem is het een beetje onzin om Postfix te gaan installeren, IMAP toegang krijg je daar toch niet mee.
Kijk eens naar bijvoorbeeld Courier-IMAP, dat is een losstaande service die je gewoon kan apt-getten en meteen kan gebruiken. Realiseer je ook dat IMAP maildirs vereist, afaik komt de Debian Exim standaard met mailfiles geconfigureerd.

Voor die POP boxen heb je weer een andere service nodig, daarvoor is fetchmail eigenlijk de facto de standaard.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 02:02 ]

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 02:01:
Postfix en Exim zijn beide geen IMAP servers.
Je moet je huiswerk nog even overkijken denk ik. ;)

Een IMAP server staat los van de daadwerkelijke mailserver, die doet niets anders dan accepteren welke mails aangenomen worden en in welke mappen ze vervolgens op het systeem gestopt worden.

De toegang van de clients tot die mappen met mails wordt door een andere service verzorgt, soms zit die service inderdaad ingebouwd in de mailserver, meestal niet. In het geval van Postfix en Exim niet.

Als Exim al draait op je systeem is het een beetje onzin om Postfix te gaan installeren, IMAP toegang krijg je daar toch niet mee.
Kijk eens naar bijvoorbeeld Courier-IMAP, dat is een losstaande service die je gewoon kan apt-getten en meteen kan gebruiken. Realiseer je ook dat IMAP maildirs vereist, afaik komt de Debian Exim standaard met mailfiles geconfigureerd.

Voor die POP boxen heb je weer een andere service nodig, daarvoor is fetchmail eigenlijk de facto de standaard.
Bedankt voor de info, ik ga even verder zoeken :)

It takes one to know one...