Toon posts:

Peltier probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Opzet:
In mijn computer heb ik een zelfgemaakte waterkoeling zitten.
Ik heb van een kapotte magnetron de behuizing (aluminium) losgeslepen en daar heb ik 2 platen uit gezaagd. Deze heb ik op elkaar gelijmd met een stuk plastic ertussen van 1 cm bij 1 cm.
Hierdoorheen loopt het water door naar mijn processor.
Deze plaat is circa 35 x 17 cm dus aardig groot maar slechts 1 cm hoog en deze is gemonteerd bovenop mijn kast en loopt dus water doorheen. De aluminium platen zijn dus ideaal voor warmte afgifte.Voorheen zat hier bovenop nog een alu plaat met plastic ertussen van 2 mm hoog waar lucht doorheen blies.Dit koelde het water eronder aardig maar niet goed genoeg onder het gamen enzo.. Mijn koelwater werd toch nog 40 graden.
Nu heb ik die 2 mm plaat eraf gehaald en een nieuwe constructie gemaakt.
Ik heb bovenop de constructie van 1 cm hoog waar het water dus doorheenloopt nog een extra reservoir gemaakt met stilstaand water. Deze is ook 35 x 17 maar nu 5 cm hoog en hier staat stilstaand water in. De bovenkant heb ik dichtgemaakt met een plastic plaat en in diezelfde plastic plaat heb ik 2 heatsinks gemonteerd op de kop. Deze hangen dus in het stilstaande water.
Op de Onderkant van de heatsinks (bovenkant plaat) zitten 2 fans te blazen continu om het stilstaande water te koelen
fan fan
--------------------------------------------------------
I IIII stilstaand water IIIII I
I I
I lopend water I
I I I I
naar pomp van processor

Nu koelt dit 7 graden beter dan mijn vorige constructie.
Maar ik wil dit stilstaande water op vriesniveau brengen waardoor mijn lopende water beter gekoeld wordt.
Nu heb ik al 2 peltiers gekocht in totaal en op de achterste heatsink gemonteerd maar allebei hebben ze de geest gegeven.
Keurig geinstalleerd met koelpasta op beide zijden van de peltier en heatsink en al maar ze kappen er gewoon mee en ze vriezen niet.
Nu wil ik dus een peltier op mijn achterste heatsink zetten en die aanzetten tijdens het gamen.
Maar ik ken gewoon nergens een goeie peltier-voeding combinatie vinden.
Hiet liefst wil ik hem op mijn 350 watt voeding aansluiten en die geevt aan de 12 volt kant zon 15 ampere maar ik ken nergens zon ding vinden noch losse voedingen ervoor.
Heeft iemand hier een idee wat ik fout doe of ee idee voor een betere constructie?
Ik wil dit stilstaande water laten vriezen zodat mijn lopende water over een omtrek van 35x17 cm gekoeld word. maar met peltiers schijnt het niet te lukken. of ik koop de verkeerde troep of ik doe iets verkeerd ik weet het niet meer.
Als ik nu ga gamen moet ik na een uur echt de deur open gooien anderswordt mijn water alsnog 40 graden.nu vind ik dit opzich niet zon probleem alleen in de zomer als het buiten 30 graden is heeft dit nog weinig effect denk ik.
zon peltier bovenop me heatsink is de ideale oplossing en daarvoor heb ik deze constructie ook gebouwd.
Sorry voor de onduidelijke tekening. Een dezer dagen ga ik even wat fotos schieten en photosjoppen en dan zet ik hier een uitgebreid fotoverslag neer..

Verwijderd

Topicstarter
en sorry volgens mijhoort dit topic in die hard overclokking en cooling thuis.
Excuses!!!!!!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

ik kan je niet helpen,maar zou je van deze hele zooi wat foto's willen maken, ik ben echt onwijs benieuwd naar hoe je dat gefixt hebt...en mss is het ook wat makkelijker uitleggen...

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
nou met euh 3 liter secondelijm in ieder geval.. het ziet er tof uit en zit aardig wat maanden werk in.. ik zal nu ff wat fotos schieten over half uurtje zijn ze er

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
hou ook in de gaten dat die peltiers ook aan de warme kant gekoelt moete worden om ze levend te houden :X
en heb gelezen in andere topics over home made bierkoelers dat peltiers eigenlijk energieverspilling zijn want de koelprestaties tegenover de energie die ze verspillen :o is niet te harden
je hebt dan wel koelribben erop gezet maar denk niet dat het efficient zal zijn

en je wou 2 peltiers op je voeding aansluiten die 15A op de 12volt lijn trekt?
denk dat je een aparte voeding nodig zal hebben alleen al voor die 2 peltiers

Verwijderd

Topicstarter
hellmonder1986 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 02:01:
hou ook in de gaten dat die peltiers ook aan de warme kant gekoelt moete worden om ze levend te houden :X
en heb gelezen in andere topics over home made bierkoelers dat peltiers eigenlijk energieverspilling zijn want de koelprestaties tegenover de energie die ze verspillen :o is niet te harden
je hebt dan wel koelribben erop gezet maar denk niet dat het efficient zal zijn

en je wou 2 peltiers op je voeding aansluiten die 15A op de 12volt lijn trekt?
denk dat je een aparte voeding nodig zal hebben alleen al voor die 2 peltiers
Je moet goed lezen wat ik heb gezegd.
Als je terugleest lees je dat ik bovenop mijn heatsinks 2 fans heb blazen.
en energieverspilling is het niet want het is STILSTAAND water. peltier heeft dus alle tijd van de wereld om te koelen
ik heb geen koelribben erop gezet maar ze zitten ONDER WATER
je praat over peltiers terwijl ik het over 1 PELTIER per keer heb
en ik weet dat peltiers gekoeld moeten worden
en ik denk dat het wel efficient is
en hoe weet je dat ik een aparte voeding nodig heb? zoals je kunt lezen HEEFT het gewerkt.
alleen de peltier is dus aan 2 kanten warm geworden.
genoeg amperes te leveren alleen het voltage was niet goed

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 02:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wunnn000/e/1.JPG<br>
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wunnn000/e/2.JPG<br>
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wunnn000/e/3.JPG<br>
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wunnn000/e/4.JPG<br>
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wunnn000/e/5.JPG
<br>

hier wat fotos van me projectje.. hoop dat het nu duidelijker is

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wunnn000/e/6.jpg
Hier een doorsnedefoto van het hele koelgebeuren

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm vindt dit geen CM&E-topic, maar meer een DOC-iets. Schopje -> DOC dus :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
weet niemand het hier het?!?

Verwijderd

Je hebt een koeling gemaakt volgens het princite van een bierkoeler denk ik, heb je wel langs 2 kanten van de peltier een massa (heatsink of koperen plaat) want ik begrijp je constructie niet goed of hij zit gewoon onlogisch ineen?

Verwijderd

Zonder peltier(s) is die constructie trouwens enorm zinloos en (voor mij) niet echt logisch. Het doel van een heatsink is het oppervlakte vergroten, het doel van waterkoeling om alle warmte die je systeem produceert naar 1 plaats te brengen zodat je het optimaal kan afvoeren (door radiator o.a.) Wat jij doet is een laag water als buffer gebruiken (wat zinloos is en zorgt dat het slechter koelt) en er dan heatsinks in monteren die de warmte moeten afvoeren over een oppervlakte dat even groot is als 2 processors zonder heatsink. Dus met een enorme omweg heb je alles slechter gemaakt dan standaard. Verbeter me als ik verkeert zit maar dit is het enige wat ik er van kan afleiden.

Wat je nog moet doen is 2 peltier monteren met de koude kant naar beneden, en daar boven een enorme heatsink over de 2 peltier of 2 apparte, maar die moeten we groot zijn. En daar over zet je ventilators. Dan zit het nog onlogisch ineen maar moet wel beter werken. Nog beter is helemaal opnieuw beginnen :)

Of 1 peltier maar deze moet wel +200watt zijn (ik heb de topic net wat beter doorgelezen).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 22:50:
Zonder peltier(s) is die constructie trouwens enorm zinloos en (voor mij) niet echt logisch. Het doel van een heatsink is het oppervlakte vergroten, het doel van waterkoeling om alle warmte die je systeem produceert naar 1 plaats te brengen zodat je het optimaal kan afvoeren (door radiator o.a.) Wat jij doet is een laag water als buffer gebruiken (wat zinloos is en zorgt dat het slechter koelt) en er dan heatsinks in monteren die de warmte moeten afvoeren over een oppervlakte dat even groot is als 2 processors zonder heatsink. Dus met een enorme omweg heb je alles slechter gemaakt dan standaard. Verbeter me als ik verkeert zit maar dit is het enige wat ik er van kan afleiden.

Wat je nog moet doen is 2 peltier monteren met de koude kant naar beneden, en daar boven een enorme heatsink over de 2 peltier of 2 apparte, maar die moeten we groot zijn. En daar over zet je ventilators. Dan zit het nog onlogisch ineen maar moet wel beter werken. Nog beter is helemaal opnieuw beginnen :)

Of 1 peltier maar deze moet wel +200watt zijn (ik heb de topic net wat beter doorgelezen).
Deze constructie is NIET enorm zinloos dat heb je inderdaad verkeerd.
Ik heb namelijk een overgeklokt systeem en met een radiator koelt het gewoon helemaal NIET.
die buffer werkt best goed voor een overgeklokt systeem want hoe meer water hoe meer koeling. Water geeft namelijk altijd en overal warmte af zelfs direct nadat het van je processor komt. Dit is uiteraard minimaal maar goed het koelt af door de hoeveelheid. DIe 2 heatsinks werken juist welgoed want alu geleid goed warmte en daar trekt de warmte dus in. Het is alleen nog net niet genoeg water wat erin zit want na ongeveer 4 uur gamen met de buitendeur dicht gaat hij alsnog naar de 40 graden.
Behalve als ik die coolermaster (die groene) volluit aanzet dan blijft hij rond de 37 hangen.
Maar goed dity is niet wat ik wil bereiken.
Ik wil dat het water langs me processor rond de 10 graden is en daarvoor moet ik dus een peltier erbovenop douwen.Enige nadeel is dat die peltiers die ik koop niet werken. Ik heb er nu in totaal 2 gekocht en allebei hebben ze de geest gegeven. Ik zoek dus een peltier+voeding combinatie waar daadwerkelijk ijs op komt. Op deze manier kan ik dus het stilstaande water rond de 0 graden brengen waardoor het hele buffereffect goed tot zijn recht komt.
Maar ik kan nergens zon ding vinden!!
Het liefst eentje met een externe netvoeding zodat ik die gewoon in het stopcontact ken douwen maar die dingen zijn onvindbaar.
Als iemand hier iets weet please tell me!!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 17:31:
[...]

Ik wil dat het water langs me processor rond de 10 graden is en daarvoor moet ik dus een peltier erbovenop douwen.Enige nadeel is dat die peltiers die ik koop niet werken. Ik heb er nu in totaal 2 gekocht en allebei hebben ze de geest gegeven. Ik zoek dus een peltier+voeding combinatie waar daadwerkelijk ijs op komt. Op deze manier kan ik dus het stilstaande water rond de 0 graden brengen waardoor het hele buffereffect goed tot zijn recht komt.
Het liefst eentje met een externe netvoeding zodat ik die gewoon in het stopcontact ken douwen maar die dingen zijn onvindbaar.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar je weet dat je de andere kant van het peltier _goed_ moet koelen? En als jij je water richting de 10 graden wil krijgen zul je aan peltier wattages van honderden watt's moeten gaan denken, en dat koel je niet met een stuk aluminium en een fannetje! Daar heb je ook weer waterkoeling voor nodig, dus dan zit je weer met hetzelfde probleem ;)

Last.fm

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 02:12:
[...]

Je moet goed lezen wat ik heb gezegd.
Als je terugleest lees je dat ik bovenop mijn heatsinks 2 fans heb blazen.
en energieverspilling is het niet want het is STILSTAAND water. peltier heeft dus alle tijd van de wereld om te koelen
ik heb geen koelribben erop gezet maar ze zitten ONDER WATER
je praat over peltiers terwijl ik het over 1 PELTIER per keer heb
en ik weet dat peltiers gekoeld moeten worden
en ik denk dat het wel efficient is
en hoe weet je dat ik een aparte voeding nodig heb? zoals je kunt lezen HEEFT het gewerkt.
alleen de peltier is dus aan 2 kanten warm geworden.
genoeg amperes te leveren alleen het voltage was niet goed
Als ik het goed lees plant jij een peltier met zijn koude kant op een plaat alu en deze moet dan een nutteloze bak stilstaand water 0 graden laten maken.
Erg zinloos mijns inziens en ook onmogelijk omdat je dan eerst het Nuon of essent moet bellen of ze een trafo huisje naast je voordeur willen bouwen want met maar 2 peltiers gaat dat niet lukken.
Ik lees nergens dat je de warme kant van die peltiers zeer goed koelt en dus branden daardoor je pelt's door denk ik.
Ik zou die bak stilstaand water dumpen dan de minimaal 2 pelt's op de bovenste alu plaat plaatsen dan heatsinks met fans op de warme seite van de pelt's en dan de bovenkant van de aluplaat isoleren anders blaas je de warme lucht die van de pelt's afkomt tegen de alu plaat.
En dan maar hopen dat je water onder de 25 graden komt.
En wat ik ook zou doen is het lager van je kilowatt uur meter even smeren dan maakt ie niet zo'n herrie. :*)
En ik zou

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 17:31:
[...]

Deze constructie is NIET enorm zinloos dat heb je inderdaad verkeerd.
Ik heb namelijk een overgeklokt systeem en met een radiator koelt het gewoon helemaal NIET.
die buffer werkt best goed voor een overgeklokt systeem want hoe meer water hoe meer koeling. Water geeft namelijk altijd en overal warmte af zelfs direct nadat het van je processor komt. Dit is uiteraard minimaal maar goed het koelt af door de hoeveelheid. DIe 2 heatsinks werken juist welgoed want alu geleid goed warmte en daar trekt de warmte dus in. Het is alleen nog net niet genoeg water wat erin zit want na ongeveer 4 uur gamen met de buitendeur dicht gaat hij alsnog naar de 40 graden.
Behalve als ik die coolermaster (die groene) volluit aanzet dan blijft hij rond de 37 hangen.
Maar goed dity is niet wat ik wil bereiken.
Sorry maar ik moet je geen gelijk geven, hoe meer water hoe meer koeling klopt niet. Hoe meer water hoe groter de buffer, m.a.w. hoe langer het duurt voordat deze verzadigt is en bijna geen warmte meer kan opnemen zodat de temp de lucht in gaat. Oke alu geeft de warmte goed door (kan zelf wel een pak minder warmte opnemen als koper) maar je moet langs da andere kant ook koelvinnen hebben anders gaat heel het principe van oppervlakte vergroting en dus beter warmte afgifte verloren. Nu op terug te komen op je peltier vraag, ja zal op iedere peltier ijs kunnen krijgen, zolang je warme kant maar koud genoeg is. De meeste peltiers hebben een delta t van ~65graden @ 15Volt. Dus als je warme kant 50 graden celcius is zal de koude kant -15 graden celcius zijn. Al je je peltier gaat belasten moet je dus goed zorgen dat hij al zijn warmte goed kwijt kan en dus ni te warm wordt, hierbij moet je ook goed opletten dat je een pelier pakt die alle warmte die je processor, graka, en alles wat eraan hangt kan doorgeven. Een peltier is namenlijk een soort "warmte pomp", dus als heel je systeem 250watt onder volle belasting produceert moet je peltier minimaal 250 watt zijn om het alleen nog maar door te geven. Als je je water onder de kamer temperatuur wilt hebben zal je nog extra warmte uit het water alleen moeten gaan trekken wat ook de nodige wattages zal nodig zal hebben, en hoe meer water hoe meer wattage je nodig hebt om ze onder kamer temp te krijgen en houden. Dus als je een ijsbuffer zou willen zou ik al gaan kijken naar 2 peltier's van 200watt + een fatsoenlijke voeding om de nodige juice te voorzien. En dan vraag ik me nog af of het wel genoeg is. Als je de groene en zwarte draad verbind (controleer dat eerst nog eens) springt normaal je voeding manueel op. Dus koopr 2 stevige peltiers en zorg dan dat je op de peltiers een koeling maakt die ook minimaal 400watt kan afgeven. Zodat je een gustige temp aan je warme en koude kant hebt.

Hopelijk heb ik je hiermee gehopen en het een en ander wat duidelijker gemaakt, als je iets niet begrijpt vraag het dan maar :)

Verwijderd

En zoals Haeg net heeft gezegd gaat het dan wss nog niet lukken omdat het enorm veel energie vraagt.
Je kan beter een chiller maken en dan nog...

In ieder geval veel succes 8)

En ohja, je uitspraken van stilstaand water en geen energie en nog meer van dat slaan nergens op.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 21:54 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Haeg schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 21:37:
[...]

En wat ik ook zou doen is het lager van je kilowatt uur meter even smeren dan maakt ie niet zo'n herrie.
ROFL _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
* El Snorro klimt terug op stoel ;)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Je kan eventueel een commerciele chiller kopen^^

Ik, Unknown Road en Haeg maken deze :)

Verwijderd

/me vond het al zo vreemd dat de lichten altijd "dimde" als hij z'n pc opzette.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
misschien zou je de optie van phase-change eens moeten overwegen, en dan bedoel ik echt het binnewerk van een frigo, alleen wat zwaarder, want het rendement van die dingen is veel groter, en die dingen zijn ook net ietsjes makkelijker te vinden

je hebt toch plaats, gebruik hem dan

Out of the box? What box? There is no box.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Afbeeldingslocatie: http://koolpages.com/dontdodrugs/bcd.jpg :+
sorry.... B)

En pak eens een natuurkunde boek, een radiator vergeleken met die (peltierloze) lijnconstructie werkt ECHT wel iets beter :Y)
Pagina: 1