Toon posts:

Extra geheugen-reepje verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een ASUS P4C800-E Deluxe met een P4 2.8Eghz en pc3200 1024mb aan dual channel geheugen.
Heeft het nut heeft om een pc2700 512mb reepje toe te voegen aan dit systeem.
Haal ik meer performance of gaat het geheugen niet samen?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 21:50

Piggen

Lekker bakkie

Je Pentium 4 en het geheugen dat je hebt, draaien op 200MHz. Het geheugen dat je erbij wilt stoppen is 166MHz. You do the math ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Het huidige geheugen moet dan op 166MHz draaien. Mogelijk raak je dual-channel kwijt...kortom, al twee redenen waarom ik het niet zou doen ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gebruik je die 1GB die je er nu in hebt zitten dan al volledig op? Het hangt natuurlijk zwaar af van de applicaties die je draait, maar als ik naar mijn eigen gebruik kijk kom ik nooit veel boven de 1GB uit en zou ik dus met 1GB al genoeg hebben in mijn systeem, maar het kan natuurlijk zijn dat je veel geheugenvretende applicaties gebruikt, dan kan het zeker handig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom nauwelijks boven de 512mb als ik heel veel aplicaties draai.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Als ik het zo lees ga jij er niet echt veel aan hebben. Als je professioneel bezig bent met de computer (photoshop, geluids en/of beeldverwerking....) of superzware games draait zoals FEAR of battlefield 2 enkel dan zal dat extra geheugen nut hebben.

Ik heb hier trouwens een reepje twinmoss pc 2700 dat al 2 jaar zonder problemen zen werk doet aan 200Mhz. Dus als je dan toch besluit om het geheugen te gebruiken, dan kan je dit eens proberen zonder dat je pc er trager van wordt.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik best veel Photoshop CS2 en Dreamweaver 8 en speel veel zware games zonder problemen. De reden dat ik dat reepje erbij wou doen is omdat het toch maar in me kast ligt :P
Btw, als je je CPU overclockt, gaat dan je geheugen langzamer draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 02:29 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 02:23:
Ik gebruik best veel Photoshop CS2 en Dreamweaver 8 en speel veel zware games zonder problemen. De reden dat ik dat reepje erbij wou doen is omdat het toch maar in me kast ligt :P
Dan zou ik het wel weten. Hop reepje erin en testen tot hoever je je reepje kan overklokken :D. Je kunt er eigenlijk alleen maar beter op worden als het reepje te overklokken is.
Btw, als je je CPU overclockt, gaat dan je geheugen langzamer draaien?
Ligt eraan hoe je het instelt in je bios. In dit stukje tekst staat precies wat jij wil weten denk ik :).

Om je wat beginners fouten te besparen wil ik je het volgende niet onthouden:
Ga niet je pci (standaard 33MHz) of agp bus (standaard 66 MHz) overklokken. Veel moederborden hebben een pci/agp-lock hiervoor. Misschien is het je niet direct duidelijk wat ik hiermee bedoel, maar dat komt helemaal goed als je het stukje tekst hebt gelezen waar ik net de link naar gaf.

[ Voor 24% gewijzigd door dr snuggles op 09-10-2005 10:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik laat het moederbord zelf het meeste regelen, zoals pci en agp. de pc3200 draaien nu op 320mhz ivm fsb van 231, en dat draait die pc2700 standaard ook.

EDIT: Het geheugen reepje werkt niet meer! :? Ook niet in andere pc's |:( In iedergeval bedankt voor de info.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 14:10 ]

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 12:09
Die 320 mhz op een asus slaat niet op de echte frequentie, maar op de divider van het geheugen, als je dus die extra pc2700 erbij prikt, ga je denk ik geen beeld krijgen, omdat die module met alles op standaard niet zo een overclock aankan.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 01:54:
Ik kom nauwelijks boven de 512mb als ik heel veel aplicaties draai.
Hoe kun je zoiets zien? Is dat gewoon Control-Alt-Delete? en dan kijken bij Windows-Taakbeheer?

Geheugengebruik: 228/2460 MB, wat houdt dit dan in of moet ik hier niet naar kijken?

(in mijn pc zit ook 1024 mb werkgeheugen, check mijn specs)

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 14:24:
[...]

Hoe kun je zoiets zien? Is dat gewoon Control-Alt-Delete? en dan kijken bij Windows-Taakbeheer?

Geheugengebruik: 228/2460 MB, wat houdt dit dan in of moet ik hier niet naar kijken?

(in mijn pc zit ook 1024 mb werkgeheugen, check mijn specs)
Gebruik Everest. Wat je daar ziet is je virtuele geheugen, ongeveer de helft van je werkelijke gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 15:07 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 15:06:
[...]

Gebruik Everest. Wat je daar ziet is je virtuele geheugen, ongeveer de helft van je werkelijke gebruik.
Op de een of andere manier werkt Everest niet! Speedfan werkt ook niet en MBprobe ook niet.
Zo heb ik denk nog 4 progjes geprobeerd, maar elke keer als ik er eentje opstart: of crasht m'n computer gelijk of 't progje werkt goed, sluit 't progje af, computer staat vast.

Waar dat aan ligt, weet ik niet en is ook niet jullie probleem, maarja is wel balen
(ik wilde namelijk ook m'n CPU-temperatuur weten en m'n temperatuur in m'n kast enzo mja klote)

Dus van die 228/2640 gebruik ik eigenlijk +/- 114 mb werkgeheugen van mijn 1024 zeg jij?

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Meer geheugen klinkt leuk maar vergeet niet dat je nu dual channel hebt, dan raak je dual channel kwijt dus snelheid in geheugen.

Dus de vraag is of je meer hebt aan iets meer geheugen of... gewoon de snelheid behouden die je nu hebt!

There is no place like ::1

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

swampy schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 15:16:
Meer geheugen klinkt leuk maar vergeet niet dat je nu dual channel hebt, dan raak je dual channel kwijt dus snelheid in geheugen.

Dus de vraag is of je meer hebt aan iets meer geheugen of... gewoon de snelheid behouden die je nu hebt!
Klopt :)

Tweede feit is dat de DIMM maar 166MHz is. Je raakt dus nog meer bandbreedte kwijt omdat alle DIMM's op 166MHz gaan lopen i.p.v. 200MHz.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 15:12:
[...]

Op de een of andere manier werkt Everest niet! Speedfan werkt ook niet en MBprobe ook niet.
Zo heb ik denk nog 4 progjes geprobeerd, maar elke keer als ik er eentje opstart: of crasht m'n computer gelijk of 't progje werkt goed, sluit 't progje af, computer staat vast.

Waar dat aan ligt, weet ik niet en is ook niet jullie probleem, maarja is wel balen
(ik wilde namelijk ook m'n CPU-temperatuur weten en m'n temperatuur in m'n kast enzo mja klote)

Dus van die 228/2640 gebruik ik eigenlijk +/- 114 mb werkgeheugen van mijn 1024 zeg jij?
Juist andersom :) ik denk dat je zo ongeveer 400-500 mb van de 1024 gebruikt. Je kan ook je temperaturen checken in je BIOS.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 15:37 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 15:36:
[...]

Juist andersom :) ik denk dat je zo ongeveer 400-500 mb van de 1024 gebruikt. Je kan ook je temperaturen checken in je BIOS.
Hmm hoe kom je hieraan dan? (toen ik keek, stonden er alleen wat internetsites
open en 1 word-document. Dus lijkt me sterk dat er dan 400/500 mb wordt gebruikt maar toch)

M'n temps checken in m'n BIOS is zeker niet uit te leggen voor 'n n00b zoals ik?

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 17:10:
[...]

Hmm hoe kom je hieraan dan? (toen ik keek, stonden er alleen wat internetsites
open en 1 word-document. Dus lijkt me sterk dat er dan 400/500 mb wordt gebruikt maar toch)

M'n temps checken in m'n BIOS is zeker niet uit te leggen voor 'n n00b zoals ik?
Als je je computer aadrukt, druk dan een paar keer op Delete. Als het goed is krijg je dan je bios tevoorschijn. Kijk een beetje rond. Staat alst goed is bij Thermal management.

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik weet niet wat je met je systeem wilt..? 1Gig aan dual-channel geheugen lijkt me niet slecht.. Een reepje van 512 erbij, dat nekt je dual-channel, en dus je extra performance (wat swampy ook al zei).. Het lijkt mij dat je er dus op achteruit gaat op deze manier..

Ik zou het alleen overwegen als je een toepassing hebt waar je per-sé 1,5 gig ram voor nodig hebt. En dan nog zou ik liever overstappen op 2 gig, en dan weer als dual channel..

[ Voor 3% gewijzigd door Redboost op 10-10-2005 13:38 ]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 20:43

DefLite

Why so serious?

in je bios komen kan ook f2 of f11 zijn bij mij f2 en bijm mijn broertje f11
Pagina: 1