The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
[ Voor 58% gewijzigd door alienfruit op 08-10-2005 23:28 ]
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Keywords koppelen had ik ook al aan zitten denken... ieder nieuw woord dat relevant is een nieuwe entry in de keywords tabel, en dan maar linken in de koppeltabel. Zoeken op zinnen kan dan niet meer, maar er zal toch vooramelijk (maarja, niet alleen) op losse woorden worden gezocht.
Op zich ben ik wel blij met de huidige performance, alleen lijkt het me gevoelsmatig niet helemaal correct om alle tekst nu eigenlijk 2x op te slaan: 1x ls document (binary) en 1x de platte text...
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Soms moet je je applicatie sneller maken ten koste van een hoge redundantie. In dit geval lijkt me dat zeker een valide keuze geweest.Boss schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 23:27:
Op zich ben ik wel blij met de huidige performance, alleen lijkt het me gevoelsmatig niet helemaal correct om alle tekst nu eigenlijk 2x op te slaan: 1x ls document (binary) en 1x de platte text...
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Ik denk dat zo'n oplossing beter schaalt dan alles zelf dubbel opslaan...
Pattern recognition zou helemaal mooi zijn. Ik heb nu zelf een lijst van 'overbodige' woorden opgegeven, maar die is verre van compleet. Het beste zou zijn als ik via een algoritme kan bepalen wat belangrijke woorden zijn en wat niet. Heb daar ook al aan zitten denken: een soort pagerank op woorden. Welk woord staat vaak voor een ander woord en is daardoor wellicht minder belangrijk dan het woord waar het voor staat. Maar dat overstijgt een beetje het nut van deze applicatie
Als dat je veiligheid is zit er iets verkeerd....Boss schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 03:09:
De reden dat het allemaal in de SQL server staat is vanwege de security. De documenten bevatten vertrouwelijke gegevens, en zijn zig maar het kapitaal van het bedrijf. Door ze in een server op te slaan wordt voorkomen dat een kwaadwillende medewerker er via een copy-paste actie mee vandoor kan gaan.
Waarom, documenten kunnen toch veilig in een database worden opgeslagen? Lijkt me helemaal niets mis mee hoor. Waarom zou dat minder veilig zijn dan op het filesystem? Je kunt ook nog duidelijker/eenvoudiger rechten geven, zelfs op recordniveau. De flexibiliteit die je in een database hebt met het toekennen van rechten haal je nooit met het filesystem.little_soundman schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 04:09:
[...]
Als dat je veiligheid is zit er iets verkeerd....
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Zoeksysteem maken voor bestanden is ook geen probleem met Lucene. We hebben net een zoeksysteem opgeleverd voor Platform Nederlandse Luchtvaart (voor het intranet) die directories in de gaten houd en de bestanden eventueel indexeerd. Pdf, txt, html, wav, mp3, gif etc geen probleem. Kan ook allemaal doorzoekbaar gemaakt worden.
Dus afhankelijk van je eisen en de hoeveelheid tijd dat je hebt, kan Lucene (je hebt hem ook voor .net) een interessante oplossing zijn.
Crawlen doet die applicatie niet, maar ik ben op dit moment wel bezig met een crawler (voor zowel internet als intranet).alienfruit schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 12:08:
Alarmnnummer wordt er dan gezocht naar bestanden op een centrale server of struimt het hele netwerk of?
Voor het opslaan van de platte tekst open ik nu de documenten in Word, en daarna via SaveAs test een txt van maken. Dit gaat goed via code (ongeveer 2 docs per seconde), hoewel Word bij een aantal documenten gaat zeuren over conversie, of om een andere (onbekende fout) reden niet kan opslaan als tekst.
Nu zie ik op internet dat er diverse programma's zijn om doc, html, pdf, xls etc om te zetten naar txt. Via commandline, en zonder dat MS Word geinstalleerd hoeft te zijn. Dus erg geschikt voor batch-verwerking op een server
http://convertspot.com
http://www.softinterface.com/
en zo zijn er nog meerdere. Aanraders?
Veiligheid is op deze manier inderdaad beter te garanderen dan wanneer de documenten los in een folder staan. Documenten zijn alleen uit de database te trekken via een (controleerbaar) programma. Even copy-pasten is er dus niet meer bij!Als dat je veiligheid is zit er iets verkeerd....
[ Voor 18% gewijzigd door Boss op 09-10-2005 15:43 ]
Bij Exact gebruiken ze die methode om enkele miljoenen (ongeveer 6 miljoen toen ik vertrok) documenten te indexeren op een SQL Server. De words table bevatte toen iets meer dan 300 miljoen records en de performance was nog steeds uitstekend.-NMe- schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 23:13:
bovendien heb ik geen idee hoe het presteert op het niveau waarop jij werkt.
Helaas was/is het nogal moeilijk om te vinden wat je zocht in dat systeem, aangezien je altijd veel te veel hits kreeg. Toen ik wegging was een collega bezig om een soort ranking systeem in te voeren aan de hand van waar en hoe vaak dat woord voorkwam in het document, kostte een beetje performance bij het indexeren, maar leverde wel veel betere resultaten. Ander nadeel hieraan, tov een echt zoeksysteem, is dat je tikfouten, soortgelijke woorden en synoniemen heel moeilijk of niet kunt gebruiken.
Deze documenten werden ook allemaal dubbel opgeslagen, 1x als HTML en 1x in het oorspronkelijke formaat. In het geval dat het oorspronkelijke formaat HTML was, natuurlijk maar 1x.
[ Voor 18% gewijzigd door Gerco op 09-10-2005 16:06 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Dus ik begrijp het goed dat jij een systeem van 15.000 docs wil opzetten door alle docs handmatig te gaan converteren??? Ik had verwacht dat er bij zo'n aantal al lang een auto converter zou zijn. Maar wat ikzelf een aanrader vind is openoffice.org, volgens mij heeft hij uit zichzelf een mass-convert scriptje. Maar hij is ook perfect te scripten vanuit cmd-line.Boss schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 15:42:
Hmmm... nog een overdenking:
Voor het opslaan van de platte tekst open ik nu de documenten in Word, en daarna via SaveAs test een txt van maken. Dit gaat goed via code (ongeveer 2 docs per seconde), hoewel Word bij een aantal documenten gaat zeuren over conversie, of om een andere (onbekende fout) reden niet kan opslaan als tekst.
Nu zie ik op internet dat er diverse programma's zijn om doc, html, pdf, xls etc om te zetten naar txt. Via commandline, en zonder dat MS Word geinstalleerd hoeft te zijn. Dus erg geschikt voor batch-verwerking op een serverKosten vanaf $200. Heeft iemand ervaring met dergelijke programma's:
En via een normaal rechtensysteem is copy/pasten er ook niet bij voor de gebruikers die het niet moeten hebben. Alleen nog wel voor de gebruikers die het wel nodig hebben. Maar ja dan krijg je weer de discussie files in dbase of in fs???[...]
Veiligheid is op deze manier inderdaad beter te garanderen dan wanneer de documenten los in een folder staan. Documenten zijn alleen uit de database te trekken via een (controleerbaar) programma. Even copy-pasten is er dus niet meer bij!
Dit gaat goed via code (ongeveer 2 docs per seconde)
Daar even overheen gelezen?Gomez12 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 16:11:
Dus ik begrijp het goed dat jij een systeem van 15.000 docs wil opzetten door alle docs handmatig te gaan converteren??? Ik had verwacht dat er bij zo'n aantal al lang een auto converter zou zijn. Maar wat ikzelf een aanrader vind is openoffice.org, volgens mij heeft hij uit zichzelf een mass-convert scriptje. Maar hij is ook perfect te scripten vanuit cmd-line.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Euhm.... ja. Daar heb ik dus code voorGomez12 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 16:11:
Dus ik begrijp het goed dat jij een systeem van 15.000 docs wil opzetten door alle docs handmatig te gaan converteren??? Ik had verwacht dat er bij zo'n aantal al lang een auto converter zou zijn. Maar wat ikzelf een aanrader vind is openoffice.org, volgens mij heeft hij uit zichzelf een mass-convert scriptje. Maar hij is ook perfect te scripten vanuit cmd-line.
Wat voor rechtensysteem ken je waarbij op te geven gebruikers full access hebben tot de individuele documenten, maar waarbij het niet mogelijk is om alle documenten in 1x op bijv een USB stick te zetten?En via een normaal rechtensysteem is copy/pasten er ook niet bij voor de gebruikers die het niet moeten hebben. Alleen nog wel voor de gebruikers die het wel nodig hebben. Maar ja dan krijg je weer de discussie files in dbase of in fs???
Ik kan nu eventueel per gebruiker instellen hoeveel documenten ze per dag mogen bekijken voor hun normale werkzaamheden. Gaan ze daar overheen, dan moeten ze toestemming vragen aan hun manager. Ik ken geen fs waarmee dat kan!
Verwijderd
[rml]Sooterd in "[ mssql] full-text index op "image"-field..."[/rml]
Verwijderd
Voor Microsoft Word document kan je Antiword gebruiken en in een scriptje al je documenten converteren naar platte tekst bestanden:Boss schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 15:42:
Nu zie ik op internet dat er diverse programma's zijn om doc, html, pdf, xls etc om te zetten naar txt. Via commandline, en zonder dat MS Word geinstalleerd hoeft te zijn. Dus erg geschikt voor batch-verwerking op een serverKosten vanaf $200. Heeft iemand ervaring met dergelijke programma's:
1
| for i in *.doc; do antiword $i > `basename $i .doc`.txt; done |
Vergelijkbare utilities bestaan er voor pdf, ps, rtf, xls, wpd, sxw: ps2pdf, ps2ascii, unrtf, xlhtml, wpd2sxw, o3read. Allemaal tooltjes die je zo van het net kan plukken of in een doordeweekse gnu/linux distributie vindt.
Eh, nee. Een record is in dit geval equivalent aan een document, lees maar hoe de TS het opslaat (BLOB). Bovendien is het ACL systeem van Windows behoorlijk compleet (auditing, admin en auditor kunnen users met beperkte rechten zijn, admin kan rechten claimen maar niet onzichtbaar, security/audit event logs) terwijl ik dat bij SQL server niet zo ken.P_de_B schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 08:37:
[...]
Waarom, documenten kunnen toch veilig in een database worden opgeslagen? Lijkt me helemaal niets mis mee hoor. Waarom zou dat minder veilig zijn dan op het filesystem? Je kunt ook nog duidelijker/eenvoudiger rechten geven, zelfs op recordniveau. De flexibiliteit die je in een database hebt met het toekennen van rechten haal je nooit met het filesystem.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Quota, auditing? Volgens mij zit dat standaard in NTFS. Sowieso wil je in die omgevingen geen external mass storage ondersteunen: geen USB sticks, geen USB harddisks, geen CD writers. De enige plekken waar je zou mogen schrijven zijn netwerkschijven, en externe email wordt gefilterd. Succes om dan documenten achterover te drukken; uit je hoofd leren is niet zo'n optie.Boss schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 23:00:
Wat voor rechtensysteem ken je waarbij op te geven gebruikers full access hebben tot de individuele documenten, maar waarbij het niet mogelijk is om alle documenten in 1x op bijv een USB stick te zetten?
Ik kan nu eventueel per gebruiker instellen hoeveel documenten ze per dag mogen bekijken voor hun normale werkzaamheden. Gaan ze daar overheen, dan moeten ze toestemming vragen aan hun manager. Ik ken geen fs waarmee dat kan!
(HW access is uiteraard ook beveiligd, maar ik gok toch al dat dat het geval is.)
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Dat is dus het probleem. Een aantal medewerkers werkt via een VPN verbinding, en dat is dus geen gecontroleerde omgeving. Dit gaat binnenkort ook over naar een terminal server, maar dan nog.MSalters schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 21:16:
[...]
(HW access is uiteraard ook beveiligd, maar ik gok toch al dat dat het geval is.)
Met auditing kan je volgens mij alleen achteraf zien dat iemand een x (x > 1000) aantal documenten heeft bekeken, maar dan is het al te laat. Via de SQL server en bijbehorende scripts kan ik iemand rechten geven op 10 documenten per dag (bijvoorbeeld). Bij meer documenten stopt de toegang gewoon.
En als de documenten als file blijven bestaan blijft het 'probleem' van het zoeken op tekst in de documenten. Dat kost gewoon veel tijd. Door de tekst nu los op te slaan is het doorzoeken van de documenten nu in max 20 seconden gedaan (waarmee ik meteen diepe respect heb voor de search engines die dit binnen 0,0001s doen
Antiword ga ik zeker even naar kijken! Ziet eruit als iets wat ik goed kan gebruiken, en in tegenstelling tot de andere oplossingen geen $750> kost!
[ Voor 10% gewijzigd door Boss op 10-10-2005 23:56 ]