Raar IP toewijzings probleem E-tech router

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 00:31
Vanmiddag is er iets raars gebeurd met mijn netwerk. Ik heb een E-tech router (8 poorten), waar via een 4p-switch 4 pc's (3x XP in 1 domein, 1x WIN98 apart) aanhangen. Toewijzing van IP gebeurd via de ingebouwde DHCP server van de router. Mijn systeem is begonnen met 1 pc, deze pc gebruik ik ook altijd voor Emule. Deze had altijd IP 10.0.0.3 (router is 10.0.0.2). De 4e pc hangt er al een tijdje probleemloos aan. Kreeg altijd 10.0.0.6

Vanmiddag crashte dus mijn modem. Na een reset werkte alles weer prima, ik had alleen een low id op Emule. En dat komt volgens mij door een onverwachte IP toewijzing-wijziging. Ik heb de standaard poorten vrijgezet in de router. Deze staan alleen vermeldt voor IP 10.0.0.3 maar de router geeft nu de nieuwe pc (XP, zonder Emule) dit nummer. En mijn oude pc krijgt 10.0.0.4 vandaar mijn low-id.

Nu wil ik dus graag mijn ouwe pc weer die 10.0.0.3 geven. Ik kan de toewijzing in de router wijzigen, maar ik hang geregeld een andere pc in mijn netwerk of een laptop en ik wil niet aan de gang blijven met wijzigingen in mijn router doorvoeren.

Het rare is ook dat ik geen regelmaat kan vinden in de IP toewijzing. Ook als ik alle andere pc's verwijder en alles opnieuw opstart, krijgt mijn ouwe pc 10.0.0.4 ipv 3.

Mijn vraag: Hoe kan dit gebeuren en wat kan ik hier het beste aan doen?

Verwijderd

gewoon een vast ip nemen voor die machine.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Op de command prompt een ipconfig /release doen voordat je de machine reboot.

Maar beter is nog om een reservering te maken in je dhcp van je router, als die dat aan kan tenminste.

Je zou eens kunnen zoeken naar hoe dhcp en ip leases werken })

Abort, Retry, Quake ???

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:13
Toewijzing gebeurt willekeurig.

Een toewijzing heeft een levensduur, afhankelijk van de router. Laten we even zeggen, 5 dagen. Als je verbinding maakt, vernieuwen die routers de "lease time" meestal. En meestal hebben ze daar geen geheugen voor dat blijft staan nadat ze uit zijn geweest. Als die dus uit is geweest, gaat ie meestal weer willekeurig toewijzen.

Wat je moet doen als je een vast IP op 1 computer wilt doen, is vrij simpel.

Kijk in de router wat de DHCP adress pool is. (Dus welke IP`s hij toe mag wijzen).
In jouw geval zal dat iets van 10.0.0.3 - 10.0.0.xxx zijn. (of in nurd taal 10.0.0.2/24)

Als je je pc IP 10.0.0.3 wilt geven, dan verander je de adress pool naar 10.0.0.4 - 10.0.0.xxx
(hierdoor kan de DHCP server dat IP niet meer weggeven).

Vervolgens geef je je PC het statische adres 10.0.0.3.

Kijk ook eens op http://www.portforward.com/default.htm

[ Voor 13% gewijzigd door Nijn op 08-10-2005 22:04 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:13
aZuL2001 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 22:01:
Op de command prompt een ipconfig /release doen voordat je de machine reboot.
Vraag ik me toch af hoe je door de lease time heen wou komen ;)

• aZuL2001
nijn-01 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 22:03:
[...]
Vraag ik me toch af hoe je door de lease time heen wou komen ;)
Voor zover ik weet laat je daarmee je lease gelijk verlopen.
Maar kan het mis hebben.

Abort, Retry, Quake ???

• IJzerboot
@nijn-01: Ik had de settings al standaard staan op 10.0.0.4 t/m 15
Oftwel de 10.0.0.3 eruit, omdat die gebruikt wordt bij het poortforwarden voor emule.
Goeie site trouwens, heel duidelijke instructies.
Helaas staat mijn E-tech router er met de laatste update er niet tussen, maar ik begrijp wat er bedoeld wordt. Maar die settings had ik dus al.

Wat gegevens uit het router-screen: DHCP is system allocated, range 10.0.0.4 / 15, gateway selection =automatic.

Ik moet nu dus deze pc gewoon nog het statische adres 10.0.0.3 geven.
Maar hoe doe ik dat?

En de lease time staat op 1 dag, is het verstandig dat te veranderen?

Edit: misschien is dit nog handig om te weten: Emule instellingen
id start end private type ip adress
1 4662 4662 4662 tcp 10.0.0.3
2 4662 4661 4661 tcp 10.0.0.3
3 4665 4665 4665 udp 10.0.0.3
4 4711 4711 4711 udp 10.0.0.3
5 4673 4673 4673 udp 10.0.0.3
6 4672 4672 4672 udp 10.0.0.3

[ Voor 24% gewijzigd door IJzerboot op 09-10-2005 10:59 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Een statisch ip ? ik neem aan via de netwerk eigenschappen in configuratiescherm ?
(of mis ik nu iets belangrijks waardoor ik een extreem domme post maak :P )

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• IJzerboot
eh, dat zal ik dan wel zijn, want ik ben al een paar uur op zoek naar waar ik dat kan veranderen..

Edit:
Gevonden?
local area connection properties / general / Internet protocol (TCP/IP) / configure.

Ik kan hier kiezen voor; use following ip adress.
Moet ik alles invullen?
Dus ik bedoel:
IP 10.0.0.3
Subnet 255.0.0.0 (als in de router)
Gateway 10.0.0.2 (adres router)

En wat moet ik dan met DNS?
Bovendien: die andere pc heeft 10.0.0.3 al toegewezen gekregen. Hoe krijg ik dat er weer uit? Gewoon met ipconfig /release of met een reboot van de router?

[ Voor 79% gewijzigd door IJzerboot op 09-10-2005 11:04 ]

• aZuL2001
IJzerboot schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 11:01:
Bovendien: die andere pc heeft 10.0.0.3 al toegewezen gekregen. Hoe krijg ik dat er weer uit? Gewoon met ipconfig /release of met een reboot van de router?
Dan staat het op die andere pc statisch ingesteld, of is er nog een dhcp server op je netwerk actief.
En dat wil je niet, twee dhcp server in je home netwerk ;)

Welk apparaat heeft 10.0.0.1 ?

Abort, Retry, Quake ???

• IJzerboot
ik heb geen idee. Wel een slimme opmerking, was me nog niet opgevallen.
Als ik hem ping, krijg ik "timed out"
Mijn Switch heeft toch geen IP?

• aZuL2001
Duurdere (managed) switches kunnen dat wel hebben, een ip.
Maar het apparaat hoeft niet te bestaan in je lan.
Vroeg het me gewoon af aangezien je router 2 is en je vanaf daar verder gaat met nummeren :)

Download het programma lookatlan anders eens.
Daarmee kun je (gratis) erg eenvoudig je netwerkje mee in kaart brengen.

[ Voor 24% gewijzigd door aZuL2001 op 09-10-2005 11:24 . Reden: Lookatlan tip added ]

Abort, Retry, Quake ???

• IJzerboot
nope, ik heb gewoon een simpele van 30 euro.
Lookatlanis inderdaad handig. Switch staat er niet tussen, geeft keurig alle lan-adressen aan, inclusief de router. Verder geen info die handig is volgens mij.

Maarre, hoe doe ik dat nu met dat statische IP?

[ Voor 46% gewijzigd door IJzerboot op 09-10-2005 11:38 ]

• aZuL2001
Hoe je je ip adres instelt had je zelf al gevonden.
Maar je moet het zelf wel doen :)

En check die ene pc die nu het 3 adres heeft nog een keer, als dhcp vanaf 4 uitdeelt kan die geen 3 hebben. Of hij staat niet op automatisch ipadres krijgen.

Abort, Retry, Quake ???

• IJzerboot
aZuL2001 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 11:44:
Hoe je je ip adres instelt had je zelf al gevonden.
Maar je moet het zelf wel doen :)
IP / gateway en range weet ik. Maar wat moet ik met DNS?
En check die ene pc die nu het 3 adres heeft nog een keer, als dhcp vanaf 4 uitdeelt kan die geen 3 hebben. Of hij staat niet op automatisch ipadres krijgen.
Dat dacht ik ook. Maar IP adres verkrijgen staat op automatisch. En hij blijft 3 houden.

• mcB
  • Laatst online: 22-04 11:47

mcB

De ip adressen van de DNS servers heb je waarschijnlijk wel gekregen bij je config info van je internet service provider (zo niet, ff zoeken op hun site)

Je laatste opmerking snap ik niet helemaal. IP adres verkrijgen moet NIET automatisch gebeuren. Daar was het toch allemaal om te doen??

Strix (Skullflame)

• IJzerboot
mcB schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 11:58:
De ip adressen van de DNS servers heb je waarschijnlijk wel gekregen bij je config info van je internet service provider (zo niet, ff zoeken op hun site)
OK, dankjewel, gevonden op de site van planet!
Je laatste opmerking snap ik niet helemaal. IP adres verkrijgen moet NIET automatisch gebeuren. Daar was het toch allemaal om te doen??
Neenee, ik heb een pc die emule draait. Daarvoor heb ik poorten opengezet die toegwezen moeten worden aan 1 IP (x.3). Dus ik wil dat alle adressen vrij toegewezen worden (anders kan ik er nooit meer zo even een pc aanhangen), behalve die 3. Die moet altijd bij dezelfde pc horen.
Als dat automatisch niet kan, wil ik hem statisch toewijzen.
Ik geloof dat ik nu weet hoe het moet, ik ga dat nu dus even proberen.

Edit:
Gelukt, geloof ik.
Ik heb de pc met x.3 van het netwerk afgesloten. Via ipconfig /release en door de kabel eruit te trekken. Daarna statisch IP x.3 ingevoerd op de pc die ik als x.3 wil laten zien. Daarna nogmaals range in router ingegeven van x.4 t/m 15. Daarna router en pc's opnieuw opgestart. Eerst router, toen x.3 en toen de rest. Juiste pc is nu x.3 en andere pc is x.4 geworden. DHCP server geet keurig aan dat het statisch IP adres niet meer door hem wordt beheerd. Internet werkt, netwerk connecties ook, dus volgens mij is het gelukt!

Thnx voor de support!

[ Voor 25% gewijzigd door IJzerboot op 09-10-2005 12:21 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

FAQ - Network Troubleshooting die mischien toch eens lezen ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• IJzerboot
Uiteraard. Staat ook in de Network Troubleshooting Policy })

Desondanks kon ik mijn vragen er niet in kwijt. Als je nou kon vertellen WAAR het staat... ;)
Maar goed, het is dus opgelost, dus _/-\o_ aan de mensen die met me mee wilden denken.

Verwijderd

Mja op de beheerspagina van je router kan je vaak ook de DHCP range aanpassen. Pas je range dan aan zodat hij adressen uitdeelt vanaf 10.0.0.20 t/m 10.0.0.40 (of groter, net hoeveel pc's je hebt).
Daarna geef je de computers waar je portmaps naartoe insteld een VAST ipadres *.

Je kan waarschijnlijk ook in de DHCP server op je router ook adhv het MAC adres van de netwerkkaarten van de computers een vast IP toekennen. Dan deelt hij het wel uit via DHCP, maar dan kan je dus bijvoorbeeld een adres als 10.0.0.3 vastkoppelen aan 1 bepaalde netwerkkaart vanuit de DHCP server. Ik vind dit zelf een slordige oplossing (zeker bij grotere netwerken). Dit ivm als je DHCP server uitgevallen is kan je dus geen beheer doen. Ook als je die computers dan herstart dan heb je geen netwerk. Daarom kies ik er zelf altijd voor om een static-ip op de computer zelf in te stellen en nooit via dhcp te doen. Gewone clients die geen portmaps hebben (anders is het al geen gewone client) die laat je lekker via dhcp draaien.

*: Ik raad aan om wel wat administratie te doen in de IP adressen die je uitdeelt. Zo kan je handmatig alles opschrijven, maar kwa documentatie vind ik RFC 2322 toch het beste werken.

note: waarom in hemelsnaam een subnet van 255.0.0.0? Voor 254 computers is 255.255.255.0 voldoende, of tenzij dat je veel meer computers in je netwerk wil plaatsen.

mja was al opgelost, maar beetje duidelijk uitleg kan geen kwaad

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 12:54 ]

• IJzerboot
Mja op de beheerspagina van je router kan je vaak ook de DHCP range aanpassen. Pas je range dan aan zodat hij adressen uitdeelt vanaf 10.0.0.20 t/m 10.0.0.40 (of groter, net hoeveel pc's je hebt).Daarna geef je de computers waar je portmaps naartoe insteld een VAST ipadres *.
*: Ik raad aan om wel wat administratie te doen in de IP adressen die je uitdeelt. Zo kan je handmatig alles opschrijven, maar kwa documentatie vind ik RFC 2322 toch het beste werken.
Zo heb ik het nu dus ook opgelost. Bijhouden is nog geen item, want er zitten standaard 4 pc's aan, met soms 3 of 4 extra. Dat is nog wel te overzien, ook al omdat ik maar voor 1 pc poortmap. Bovendien, dat programmatje uit de link ergens hierboven (www.lookatlan.com) is erg makkelijk, want het zoekt de pc naam bij het IP. Kun je het dus even realtime bekijken.
Je kan waarschijnlijk ook in de DHCP server op je router ook adhv het MAC adres van de netwerkkaarten van de computers een vast IP toekennen. Dan deelt hij het wel uit via DHCP, maar dan kan je dus bijvoorbeeld een adres als 10.0.0.3 vastkoppelen aan 1 bepaalde netwerkkaart vanuit de DHCP server.
Deze optie kon ik in mijn router niet vinden, wat misschien ook niet zo gek is. Want ik heb hem al >4 jaar volgens mij.. Maar ik ben het met je eens dat een statisch IP een nettere oplossing is.
note: waarom in hemelsnaam een subnet van 255.0.0.0? Voor 254 computers is 255.255.255.0 voldoende, of tenzij dat je veel meer computers in je netwerk wil plaatsen.
Stond standaard zo ingesteld. En tja, als het werkt, hoef ik er niet zo nodig aan te prutsen.
Maar inderdaad, 16777216 pc's is wel wat veel van het goede.
Alhoewel; zou het lekker doen bij de powercows :)
mja was al opgelost, maar beetje duidelijk uitleg kan geen kwaad
Alle hulp is welkom!

Verwijderd

Ja vandaar dat het ook niet zo'n ramp is en ik wil er gewoon mijn ei/mening over kwijd. Heb jij alsnog iets aan, en de searchers later ook. :)
Pagina: 1