Tikkende harddisk of calibratie?

Pagina: 1
Acties:
  • 912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik beschik over een WD1200JB - 00GVA0 westen digital 120 GB P-ATA harddisk

Ik heb een vreemde situatie. Bij zeer zware bewerkingen tikt de harddisk nog wel eens. Soms meerdere keren per minuut. Bij normaal gebruik (inclusief het laden van spellen) heb ik er totaal geen last van. Volgens HDtune2.50 is de schijf volstrekt gezond.

Voorbeeld van een zeer zware bewerking (een groot DVD spel installeren van een virtual drive).

De 50 graden grens bereikt de harddisk nimmer.

Maar tikkende schijven zijn toch nooit goed :?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Dat doet een hardeschijf wel vaker hoor is niet erg maar als
het een schurend geluid is zou ik ff naar de winkel gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen mijn schijf ging tikken (en dus het systeem een halve seconde bleef hangen) was ie binnen een week stuk.

In het begin was het 2 keer per uur ongeveer (bij gebruik), en op het eind was hij elke seconde aan het tikken en wou windows niet meer starten...

ik zou iig vast een backup maken, je weet maar nooit :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij begon het met tikken, toen ging hij opspinnende geluiden maken en nu is hij stuk (ook een WD schijfje) :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het kan zijn dat hij stuk gaat als je die geluiden hiervoor nooit hoorde.
Maak i.i.g zoals de anderen zeggen een Backup. Voor dat je het weet ben je je gegevens kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:36

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat programma (en SMART) zegt ook niet alles. Pas na diverse freezes, herstarts en bad clusters (duurde een week) had dat progje door dat mijn schijf kapot was :)

Maar kan evengoed zijn dat er niks aan de hand is met die schijf. De ene schijf ratelt wat meer dan de andere (al lijkt tikken mij ook nooit goed)

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 08-10-2005 19:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
'Tikken' is altijd zo ongelooflijk arbitrair. Wat jij onder tikken verstaat vind ik misschien meer geratel, of geklik, of weetikveel wat. Als je schijf verder normaal presteert (geen haperingen van plm. een seconde waarin je hele systeem bevroren lijkt, bijvoorbeeld), je SMART-status geen rare dingen weergeeft en je verder geen écht rare geluiden hoort (zomaar ineens down- en weer opspinnen bijvoorbeeld) dan zou ik gewoon rustig blijven: maak van je belangrijkste dingen een backup en kijk het zaakje nog even aan. Wil je het noodlot echt tarten draai dan een zware schijfbench een paar uur in een loop en bekijk de SMART-status dan nog eens.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nare man schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 22:11:
'Tikken' is altijd zo ongelooflijk arbitrair. Wat jij onder tikken verstaat vind ik misschien meer geratel, of geklik, of weetikveel wat. Als je schijf verder normaal presteert (geen haperingen van plm. een seconde waarin je hele systeem bevroren lijkt, bijvoorbeeld), je SMART-status geen rare dingen weergeeft en je verder geen écht rare geluiden hoort (zomaar ineens down- en weer opspinnen bijvoorbeeld) dan zou ik gewoon rustig blijven: maak van je belangrijkste dingen een backup en kijk het zaakje nog even aan. Wil je het noodlot echt tarten draai dan een zware schijfbench een paar uur in een loop en bekijk de SMART-status dan nog eens.
In de SMART vind ik niets terug wat op slijtage lijkt. Hij tikt alleen als hij warm is en ongelovelijk hard moet werken. Bij normaal gebruik heb ik nergens last van.

Ik heb even defrag gedraait (ook pittig) en heb ik niets gehoord. Van haperingen in het systeem heb ik geen last. Dat getik gaat heel snel en ongemerkt. Systeem gaat gewoon door. Er zijn ook géén slechte sectoren gevonden.

Ik houd de harddisk even in de gaten, maar ik ben niet echt bang dat hij kapot is.
Wat ik gehoord heb is dat een slijtende harddisk beduidend langzamer wordt. Hier heb ik echter geen last van.

PS: Ik heb altijd een goede back-up op de server van mijn werk. Het gaat zelfs zover dat ik eerst de back-up upload en daarna pas de vorige versie op de server wis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Nou, als er echt een mechanisch en niet-direct fataal defect is, dan zal dat wel leiden tot enorme vertragingen ja. Meestal bevriest je hele systeem dan ook echt. Maar als het alleen gaat om hard werken bij warmte, dan kan het best iets eigens aan de schijf zijn.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou heel goed kunnen. Ik heb alle testen van WD Data Lifeguard gedaan en dat programma gaf géén enkele melding wat zou kunnen wijzen op een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Topickick voor mensen met hetzelfde probleem.

Het probleem is blijkbaar opgelost. Ik heb een nieuwe ATA133 kabel geplaatst zonder scherpe bochten en knikken. Het belemmerd misschien wel iets de luchstroom.
De oude kabel zag er ook niet meer zo jovel uit.
Mensen, let daar dus op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een verademing zijn die SATA kabels toch ook 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:22
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:04:
Wat een verademing zijn die SATA kabels toch ook 8)
ja, die kunnen gelukkig niet knikken? Of wel, en dat levert nare problemen op

Ja ik heb het gehad :P

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Topickick door wijziging:

De harddisk schijnt er nog steeds last van te hebben. Ik zoek het meer in de richting dat het gewoon calibratie is. We zijn alweer 3 maanden verder en mijn schijf doet het nog steeds goed.

PS: Ik weet echt wel hoe een *tik* geluid klinkt. De actuater beweegt zich dan over de volle breedte wat een klik geluid veroorzaakt. Het klinkt dus duidelijk anders dan bij search bewerkingen.

De harddisk staat nu even in acoustic mode en dan komen die klik's er duidelijk bovenuit. De SMART geeft geen krimp en wederom géén slechte sectoren gevonden.

Mensen met een WD harddisk die last hebben van tikken; gerede kans dat er niets aan de hand is.

*Spaart voor een Raptor harddisk (liefst raid0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De disk in mijn tweede PC (maxtor 80GB ide) geeft sinds een tijdje ook van die rare klikken. Hij doet het eigenlijk alleen als de PC net aan staat (eerste half uur ong.), dus alleen als ie nog koud is. Maar het lijkt me toch niet helemaal gezond... Het is dat ik geen garantie meer heb en dat het een tweede PC is waar geen belangrijke data op staat, anders had ik hem vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fijne kerst, jongens ;) Proost!

Ja, het leek of het ooit moest gebeuren; de harddisk is vanavond gecrashed.

Ik kan het me nog zo goed herrinneren dat ik tijdens de laatste Windows boot nog zag staan; SMART capable oké. 3 minuten later is het een keiharde reboot. De harddisk was nog wel in staat om NTLDR te laden, maar verder dan een paar .SYS bestanden kwam hij niet meer.
Geheugen reepje per reepje, bank voor bank getest, BIOS gereset. Ik dacht echt even dat mijn moederbord wijle was en dat is knap zweten met de weet dat de winkels de komende dagen dicht zijn :X . Ook de DVD-brander gaf na de crash geen enkel teken van leven meer tot na een BIOS reset.

Godzijdank had mijn buurman nog een tweede schijf in gebruik die hij toch maar weinig gebruikte, dus mocht ik hem hebben als hij naar de kerst een andere van mij krijgt (ja, dat krijgt hij!).
Dat blokje metaal blies mijn systeem weer nieuw leven in en ik heb er nét een verse install van Windows X64 opzitten (dit is de eerste sessie). Het systeem doet het weer B)

Even ter evaluatie:
->Als een harddisk crashed heeft dat toch geen doen met de CD-ROM?
->De harddisk kon een klein deel van het bootprocess nog voltooien voor het systeem weer herstartte.
->De setup routine vanaf de Windows X64 én X86 CD crashde bij het laden van NTFS.SYS.
->Tijdens het licht heen en weer schudden van de defecte harddisk hoor ik de kop of iets loszitten. Normaal moet deze stevig tegen de binnenste rand geparkeerd staan als de harddisk zonder spanning zit (dit is een spoel die zich relaxed zodra de spanning eraf gaat. Dit heet parkeren) en mag je niets horen rammelen :/
->Ik vond de laatste tijd de harddisk erg luidruchtig. Zelfs zodanig dat ik hem in acoutische modi heb gezet omdat ik me er gewoon aan ergerde. Deze schijf van de buurman is een stuk stiller en klinkt veel gezonder nu ik er eens oplet. Qua snelheid merk ik nog geen verschil.

[edit]

De nieuwe schijf is een
Samsung Spinpoint en ik ben allang blij dat ik weer in de lucht ben.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen, jullie geloven het niet, maar het beestje draait weer als vanouds. Wat is er allemaal gebeurt en wat heb ik dan gedaan? Dat zal ik uitleggen.

Mijn collega belde gisteravond om mij een fijne kerst toe te wensen en een prettig nieuwjaar. Hij maakte even later een geintje van "wens behalve je vriendin ook maar je trouwe computer een prettige kerst toe". Ik hapte daar subiet op in en vertelde mijn verhaal uitvoerig.
Ik heb vervolgens nog laat in de avond een CD opgehaald met recoverytools van Active Killdisk bij hem (5 km is goed te doen). Daarna vanochtend de 'kapotte' harddisk er weer aangehangen en geboot vanaf die CD. Ik heb even de sectorviewer geopend en zag dat er achter de MBR iets stond wat daar niet hoort te staan. Zelfs op sector 64 (het BPB en bij NTFS de $boot sector) stond data die er niet thuishoorde. Iets heeft dus de harddisk overschreven met 128 sectoren. In deze data zat geen zichtbare tekst wat bij $boot wél het geval is. Door dit geintje is waarschijnlijk heel de harddisk overstuur geweest en heeft mijn systeem ingegrepen of mij virusscanner heeft het systeem gereset, dat weet ik dus niet.
De enigste schuldige kan zijn Utorrent. Ik kreeg laatst een "Merry Christmas popup" in Utorrent en 1 minuut later was het reboot. Ik dacht weer te goedgelovig dat dit een beleeft bericht van het programma zelf was. Zeker weten doe ik niets, maar mijn zintuigen vertellen mij dat dit geen vriendelijke boodschap was. Ik gebruik geen torrentclients meer als het zo moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:36
Alsof dat door de kleinste torrentclient kan gebeuren. Wij hebben nergens last van, al helemaal niet met een gode firewall en virusscanner. Het klinkt alsof jij deze niet hebt, aangezien je van een virusscanner nooit zomaar in de MBR mag zitten klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Volgens mij hebben heel wat meer gebruikers van utorrent die popup gehad waaronder ik. Ik heb er dus ook niks aan over gehouden ;) Je moet de oorzaak ergens anders zoeken denk ik..
Mooi overigens dat je harddisk het weer doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op maandag 26 december 2005 @ 13:52:
Alsof dat door de kleinste torrentclient kan gebeuren. Wij hebben nergens last van, al helemaal niet met een gode firewall en virusscanner. Het klinkt alsof jij deze niet hebt, aangezien je van een virusscanner nooit zomaar in de MBR mag zitten klooien.
@The-Virus: Blijkbaar mag dat van AVG wel. Doe me niet af ofdat ik onveilig op internet zit. Ik gebruik nu Tiny firewall en NOD32. Als dat niet afdoende is hoor ik het graag.

Het feit is dat er ongewenste data stond op sector 1 t/m 129. Het MBR zelf is met rust gelaten (lijkt het). Ik heb deze data uitvoerig bekeken en het is niet zomaar wat random data. Er zit structuur in.
De crash gebeurde ook vlak na die boodschap, vreemd, niet?

Ik sta me af te vragen hoever ik die PC moet dichtimmeren om dit soort ellende te voorkomen. Ik vertrouw bijna niets meer op internet, én ik kom eigenlijk nooit op duistere sites. Ook is er een dikke blocklist.reg met genoegen toegevoegd aan het register.
Maar goed, hij doet het weer en ik hoop voor degene dit dit stukje software heeft geschreven dat het hem een satanisch genoegen mocht zijn en dat ie goed gestraft wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Gedeeltelijk hetzelfde hier meegemaakt;
Seagate 8GB (>:)) Ging na 3 jaar 'tikken', eerst was het 1x per dag, toen 10x per uur en toen 5x per 10 seconde.(2 maanden verder was het arme stukje metaal overleden :/) 8)7 De schijf bleef vrolijk verder draaien maar door het 'getik' was er moeilijk mee te werken omdat het systeem dan even vast stond.

Heeft iemand een idee wat er met dit soort schijven van de binnenkant is gebeurt? Is de 'haak' (Dat ding die op de 'schijf' rust zoals je altijd op de plaatjes ziet)(Zoals ik het noem :P) een beetje droog aan het lopen?

[ Voor 11% gewijzigd door MensionXL op 26-12-2005 21:32 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 18:52:
Toen mijn schijf ging tikken (en dus het systeem een halve seconde bleef hangen) was ie binnen een week stuk.

In het begin was het 2 keer per uur ongeveer (bij gebruik), en op het eind was hij elke seconde aan het tikken en wou windows niet meer starten...

ik zou iig vast een backup maken, je weet maar nooit :Y)
Mijn schijf heeft dat heel af en toe ook. Hij deed het 4 maanden geleden 2 weken af en toe (dan was het echt een tik en dan bevroor alles op je pc ff) kwam duidelijk van de hd af (in mijn geval een maxtor diamondMax 10 200gb SATA150). Nu begon hij een week geleden weer. Gister echt absurd vaak, vandaag nog niks (afkloppen). Er staat dag en n8 een fan op dus aan de temp kan het echt niet liggen. een simpele scandisk zegt dat er niks mis is. Vertrouw het toch niet die freezes zijn er niks voor niks, ga ff opzoek naar een testprogsel van maxtor. (zover dat nog bestaat sinds de overnamen van seagate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:36
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 21:22:
[...]

@The-Virus: Blijkbaar mag dat van AVG wel. Doe me niet af ofdat ik onveilig op internet zit. Ik gebruik nu Tiny firewall en NOD32. Als dat niet afdoende is hoor ik het graag.

Het feit is dat er ongewenste data stond op sector 1 t/m 129. Het MBR zelf is met rust gelaten (lijkt het). Ik heb deze data uitvoerig bekeken en het is niet zomaar wat random data. Er zit structuur in.
De crash gebeurde ook vlak na die boodschap, vreemd, niet?

Ik sta me af te vragen hoever ik die PC moet dichtimmeren om dit soort ellende te voorkomen. Ik vertrouw bijna niets meer op internet, én ik kom eigenlijk nooit op duistere sites. Ook is er een dikke blocklist.reg met genoegen toegevoegd aan het register.
Maar goed, hij doet het weer en ik hoop voor degene dit dit stukje software heeft geschreven dat het hem een satanisch genoegen mocht zijn en dat ie goed gestraft wordt.
Tja Tiny Firewall is niet de beste firewall die ik ooit gezien heb. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je x64 draait, aangezien je die twee stukjes software draait (de enige nog beetje veilige combinatie). Ik heb zelf een configfile van Tinyfirewall gemaakt, zodat je zelf niet meer te pingen bent, terwijl jij anderen wel kan pingen en met nog een paar kleine aanpassingen, om de veiligheid te bevorderen.
Je kan hem hier downloaden:
http://home.planet.nl/~schui798/tiny.cab
Deze moet je vervolgens uitpakken naar de harddrive waar je Tiny Firewall op hebt geïnstalleerd. Als je de installatiepaden gewoon op standaard hebt gelaten, komt ie direct in de goede map en kun je hem importeren (restore) in Administration Centre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké dan ! Goed gezien; ik draai de 64-bitter als primair OS en sinds Avast eraf is geen probleem meer gehad. Ik kan nu zelfs branden onder X64 (ook daar had ik problemen mee icm Avast)

Even reageren op tikkende harddisks in het algemeen.

Drooglopen doet een harddisk niet snel. De eerste tekenen van onvoldoende smering is het lageren van de schijf. Je hoort de schijf dan duidelijk ronddraaien als een soort zoemend snerpend geluid.
De draagarm waar de kop aanzit heet een actuator en de kop heet vaak een GMR-kop.
Wat wel eens wil gebeuren is dat het materiaal waaraan de kop zit gemonteerd licht vervormd of moet wordt. De kop hangt dan boven een verkeerde track na een zoekactie en dan moet de kop zich herpositioneren (klik). Door de snelheid van je platters onstaat er een klein laagje lucht tussen de kop en het oppervlak zodat de kop zweeft. Het klik geluid wat je hoort zodra de spanning eraf gaat heet parkeren. De kop slaat dan naar de binnenste rand en land dan veilig op de platters in een voor hem bestemd gebied.
Het kan ook gebeuren dat de bevestigingsschroeven van de actuator loslaten en dan is het snel gedaan (veel getik en trage zoekacties (bevriezen van systeem)).

Ik ben actief aan het sparen voor een Raptor schijf op een eigen Sata controller omdat de A8V deluxe veel problemen kent. De Raptor is van origine een SCSI harddisk met dito kwaliteit en snelheid. Ze zijn maar 74 GB in omvang, maar voor mij een veel andere mensen ruim voldoende. Ik download niet zoveel en ik ben zeer selectief in games. Meer als 20 GB in totaal red ik niet.
IDE schijven zijn goedkoper gemaakt en hebben hierdoor een kortere MTBF. Ook zijn IDE schijven niet gemaakt voor 24/7 operation. Ik belast mijn IDE schijf behoorlijk zwaar. Eigenlijk te zwaar. Dus ik dacht dat de schijf werkelijk overleden was, maar dat was niet het geval gelukkig.

Ik (en ik denk veel andere powerusers) willen toch wel een schijf met een lange garantietermijn en van hoge kwaliteit die ook nog bloedsnel is. Nee, dan stap ik van IDE af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kleine kick naar aanleiding van het contact wat ik heb met de support van WD:

Mensen die dit topic hebben gelezen en nu denken dat tikken geen kwaad kan, hier een copy/paste van de behandelthread met Western Digital.

De threat loopt van onder naar boven!

Discussion Thread
Response (James W.) 01/02/2006 02:26 AM
A clicking drive is a drive that has a mechanical fault and is defective. It will not be picked up by the computer eventually. In order for us to replace the drive you may create a Return Material Authorization (RMA) online at the URL below:

http://websupport.wdc.com....asp?custtype=end&lang=en

Once you have created the RMA you will just need to return the drive to the address on the warranty papers (that you get at the end of the process of on-line RMA creation) and we will send you a replacement as soon as possible. You can have replacements shipped immediately if you choose ‘advance replacement.’

Title: How can I replace a product under warranty?
URL: http://wdc.custhelp.com/c...ser/std_adp.php?p_faqid=8¬&p_created=1003424317

Title: How can I obtain a circuit board, repair my drive, recover data on my drive, or find a list of WD data recovery partners?
URL: http://wdc.custhelp.com/c...d=70&p_created=1003446260

--------------------------------------------------------------

Customer (Jimmy Harsveld) 12/30/2005 04:55 PM
Now, I’ve a threat here I want to ask yet another question about *klik* sounds:

When the hard disk is working hard (I mean really hard, installing a DVD game from an image or extracting huge archives on the same drive) the hard disk make *klik* sounds randomly. With normal use I don’t hear them. The SMART status of the drive has been red by HDtune 2.51 and no problems are detected. The power on hours count is 2745 so the disk is not old. No problem should occur.

The system will not hang or freeze during kliks. It’s fast and transparent. There are no bad sectors on the drive.

Temperature is not a problem. The drive never exceeded the 40 degrees Celsius.
Response (James W.) 12/29/2005 12:52 AM
The zero fill is the correct to solution when the drive is attacked by a virus, but I do not know what vorus this was and what kind of data it was. As long as you have an up to date virus scanner it should be OK now. If the drive rattles it could be faulty. you cna RMA ht edrive if necessary if it shows any problems again. I am glad the issue is resolved and thank you for the feedback.

-------------------------------------------------------

Customer (Jimmy Harsveld) 12/27/2005 03:10 AM
Dear people at WD

The hard disk is fixed. The following was wrong.

With the freeware application Active’s KillDisk I’ve found wrong data in sector 1 till 129. This was possible a virus of a kind of while I’m using an anti-virus scanner AVG from Grisoft. That was the reason Windows crashes at boot-up and the installer from Windows crashes on NTFS.SYS.

My action was to zero-fill the complete harddisk twice to unsure no data was left. Since then the hard disk works flawlessy.

I’ve tried to use the data lifeguard tools ISO, but these won’t boot at all. It hangs during DOS boot-up so Killdisk’s ISO boots normally.

My question is what kind of data it was. How can I protect the disk against it? Since then I’m using Eset’s NOD32 anti-virus.

-----------------------------------------------------------------

Customer (Jimmy Harsveld) 12/26/2005 12:24 AM
Yesterday my systems restarts unexpectly.
Only NTLDR ans some SYS files could be load before the system restarts again. Then try to boot an installation CD of Windows XP prof SP2 where it crashes with a bleu screen calling NTFS.SYS. The harddisk is not accessable. When I removed the disk and shake ik slightly by my ears I hear somthing in the drive. It seems total loss.
The fact is that I've had done nothing wrong with the disk. Even a bios reset was nessessary to get de CD-rom operational again while it's located on another IDE cable.
When I tried another harddisk, the setup routine completed succesfully and know I'm using another harddisk for a while.

The disc contains 2 primairy partitions on a MBR (no dynamic disk).
3 minutes before the crash, the POST reported SMART capable oké yet.

My question to you. Can this be done by a very desctructable virus or attack (I'm using a virusscanner)or is this disc really crashed? So why it can still load NTLDR ans some SYS files before the system reboots?

I've no bill from this harddisk, but it's produced at 20 sep 2004 so it's within the 3 year warranty? Is a RMA possible if it's need to?

Sincerely, Jimmy Harsveld

De schijf gaat dus acuut RMA en is toch defect ondanks de SMART niets aangeeft. Ik heb nu een nieuwe schijf. Een Diamond Max 10 200 GB 8 MB P-ata (Met al die trammalant die bekent is met de Asus A8V De luxe icm S-ata). Kan ik straks een softwareRAID bouwen of de RMA schijf verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 11:44 ]

Pagina: 1