Ik zit er al een tijdje over te denken om de gebruikers van mijn cms net wat meer kracht in handen te geven dan het invullen van teksten met UBB codes. Zo is het soms makkelijk als je op een pagina een eenvoudige if ... then constructie zou kunnen bouwen.
Nu hebben veel applicaties, zoals Smarty, een nagenoeg compleet eigen scripting taal bovenop PHP lopen bouwen die gebruikers dergelijke functionaliteiten geeft.
Nu zat ik te denken: is het op de een of andere manier niet mogelijk om een bepaald deel van de PHP library beschikbaar te stellen voor de gebruikers? Pseudo:
Ik heb ooit een open-source project gezien dat hierover ging. Elke functie werd als een object gezien waar je bepaalde rechten op had. Was alleen ASP Classic. Hoe dan ook; ik kon hem niet meer vinden. Wie heeft hier ideeen over?
Nu hebben veel applicaties, zoals Smarty, een nagenoeg compleet eigen scripting taal bovenop PHP lopen bouwen die gebruikers dergelijke functionaliteiten geeft.
Nu zat ik te denken: is het op de een of andere manier niet mogelijk om een bepaald deel van de PHP library beschikbaar te stellen voor de gebruikers? Pseudo:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| /* Toegankelijke functies voor CMS gebruikers (set_message is een * zelf geschreven CMS functie) */ $functions = array('strtr', 'substr', 'time', 'date', 'set_message'); /* Toegankelijke constructors * - een foreach-loop bv. is dus niet toegestaan */ $constructors = array('for', 'if', 'else') |
Ik heb ooit een open-source project gezien dat hierover ging. Elke functie werd als een object gezien waar je bepaalde rechten op had. Was alleen ASP Classic. Hoe dan ook; ik kon hem niet meer vinden. Wie heeft hier ideeen over?
[ Voor 17% gewijzigd door Reveller op 08-10-2005 18:00 ]
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."