Ik probeer middels een Asteriskbak en ISDN2 lijn van KPN mijn telefoontjes te beantwoorden en te plegen. Echter in de configuratie van Zaptel (ZapHFC) of Asterisk loopt iets spaak waardoor het niet werkt.
Ja ik heb het één en ander getest en nagelopen, opgezocht via Google.
Wat werkt er en wat niet?
- ZapHFC loopt. Ik heb 3 channels zttcg, 2xB + 1xD
- zttool heeft keurig mijn kaart weer en zegt dat in 'TE' modus loop. Of dit een juiste instelling is, weet ik niet.
Ik krijg wel de volgende errors voorbij vliegen in mijn shell:
Ik heb voor de zekerheid een afsluitweerstand op mijn einddoos gezet, maar hetmaakt niet uit. Volgens mij is het een software/instellingsfout.
Asterisk geeft op zap show channels hetvolgende terug:
Mijn zaptel.conf:
en mijn zapata.conf
Ik heb KPN ISDN-2 rechtstreeks vanaf NT1, zonder centrales e.d.
War gaat het mis? (p.s. de lijn werkt, heb hem getest in windoos)
Ja ik heb het één en ander getest en nagelopen, opgezocht via Google.
Wat werkt er en wat niet?
- ZapHFC loopt. Ik heb 3 channels zttcg, 2xB + 1xD
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| [root@asterisk1 asterisk]# ztcfg -vvv Zaptel Configuration ====================== SPAN 1: CCS/ AMI Build-out: 399-533 feet (DSX-1) Channel map: Channel 01: Individual Clear channel (Default) (Slaves: 01) Channel 02: Individual Clear channel (Default) (Slaves: 02) Channel 03: D-channel (Default) (Slaves: 03) 3 channels configured. |
code:
1
2
3
4
5
6
| Zaptel Tool (C)2002 Linux Support Services, Inc. âââââââââââââââââââââ⤠Zapata Telephony Interfaces âââââââââââââââââââââââ â â â Alarms Span â â OK HFC-S PCI A ISDN card 0 [TE] layer 1 DE |
- zttool heeft keurig mijn kaart weer en zegt dat in 'TE' modus loop. Of dit een juiste instelling is, weet ik niet.
Ik krijg wel de volgende errors voorbij vliegen in mijn shell:
code:
1
2
3
| 'zaphfc[0]: received d channel frame with bad CRC' 'zaphfc[0]: received d channel frame with bad CRC' 'zaphfc[0]: empty HDLC frame received' |
Ik heb voor de zekerheid een afsluitweerstand op mijn einddoos gezet, maar hetmaakt niet uit. Volgens mij is het een software/instellingsfout.
Asterisk geeft op zap show channels hetvolgende terug:
code:
1
2
3
| asterisk1*CLI> zap show channels Chan Extension Context Language MusicOnHold pseudo from-pstn |
Mijn zaptel.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| # hfc-s pci a span definition # most of the values should be bogus because we are not really zaptel loadzone=nl defaultzone=nl span=1,1,3,ccs,ami bchan=1-2 dchan=3 |
en mijn zapata.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [channels] switchtype= euroisdn signalling = bri_cpe pridialplan = local group = 1 immediate =no pritrustusercid = no context =from-pstn channels => 1-2 |
Ik heb KPN ISDN-2 rechtstreeks vanaf NT1, zonder centrales e.d.
War gaat het mis? (p.s. de lijn werkt, heb hem getest in windoos)
/dev/null