Maxline III 250 GB SATA Defect?

Pagina: 1
Acties:

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-03 22:24
Hoi,

Ik heb een goede week geleden de bovenstaande harde schijf gekocht. Installeren ging allemaal prima en heb 2 partities gemaakt. C: (22GB) D: (210GB). Alhoewel ik de schijf niet echt stil vind was ik niet veel beter gewend na mijn vorige DiamondMax 9.

Toch heb ik een paar problemen ermee. De eerste is als de pc opstart en de schijfmotor gaat draaien hoor ik eerst 'n soort van hoge piep, net alsof hij even moeite heeft om op snelheid te komen.

Daarnaast heb ik al een paar keer gehad dat ik via mn tv-out een filmpje aan het kijken was, en dan soms het beeld van de film even 'bevriest' -je hoort de hardeschijf dan ook half gek worden qua geluidsproductie- en na 2-3 sec weer doorloopt. Dat lijkt me niet echt normaal aangezien ik mag verwachten dat een hardeschijf van dit kaliber een 700kpbs filmpje soepel kan afspelen.

Ook bij het installeren van zware programma's of kopieren van grote bestanden lijkt het alsof de harde schijf de grootst mogelijke moeite heeft. Ik heb zojuist 3dmark2005 geinstalleerd en toen werd mn cpu ook bijna constant 100 % belast. Mijn vraag is nu is deze hardeschijf defect? Of ligt het probleem misschien ergens anders (wat ik sterk betwijfel).

Als hij defect is zou ik hem moeten terug sturen wat zou betekenen dat ik hem een tijdje kwijt ben, veel winkels (zo ook de gene waar ik deze gekocht heb) eisen dat de klant de verzendkosten van het defecte artikel draagt. Volgens mij is dat helemaal niet toegestaan, er staat me iets bij van een Europese richtlijn die de leverancier verplicht de kosten van de reparatie bij een eventueel defect (binnen de garantietermijn), moet dragen. Maar goed dat is weer een heel andere (juridische) vraag.

Mijn systeem:

Tagan 480Watt PSU
Asus A7V880
XP2100+ @ 2800+
2x 512mb PC3200 V-data
GF6LE@GT

Alvast bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door Magnolia op 08-10-2005 17:41 ]

Ontspan.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Staat je HD wel op DMA en niet op PIO? Bekijk dat eens in apparaatbeheer en dan bij de eigenschappen van je IDE-controller waar ie aan hangt.

• Magnolia
Het is een SATA schijf dus hij hangt niet aan een IDE controller. Bij de SATA controller kun je niks instellen mbt DMA modus.

Ontspan.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03

aex351

I am the one

Dat gepiep kan wel kloppen volgens de tweakers review met geluiden hoor je dat ook. Ik ben daarom ook aan het twijfelen als ik deze hardeschijf wel moet kopen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Magnolia
mja net bijv weer, ik pak een rar bestand uit van 700mb en krijg ik soms gewoon 85 % CPU use (winrar @ XP2800+) en hij maakt dan ook een erg hoog geluid. Ik zal het zo even opnemen en uploaden.

[ Voor 4% gewijzigd door Magnolia op 09-10-2005 15:09 ]

Ontspan.

• Magnolia
Ik heb het geluid even opgenomen zodat je beter kan begrijpen wat ik bedoel. Het mp3'tje is te vinden op onderstaande link.

http://www.easy-sharing.com/24033/hardeschijf geluid maxtor maxline 3 250gb sata.mp3.html

Ontspan.

• aex351

aex351

I am the one

volgens mij is dat normaal dat seeking geluid, lijkt wel op het zelfde soort geluid als te vinden in de tweakers review.

• Magnolia
ja oke het seeking geluid wel, maar die hoge piepen zijn wel erg luid en 100 % CPU zet ook vraagtekens aangezien mn vorige Diamondmax 9+ dat niet had.

Ontspan.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Nou, ik vind dat geluid absoluut niet goed. Véél te schel voor een HDD. Het lijkt wel alsof de koppen ergens tegenaan tikken (zoals een specht).

Ik zou ermee terug gaan naar de winkel, want dit is niet echt normaal. :P

Goud is geen geld

• ivocare
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:44
Frank_Knopers schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 22:10:
Nou, ik vind dat geluid absoluut niet goed. Véél te schel voor een HDD. Het lijkt wel alsof de koppen ergens tegenaan tikken (zoals een specht).

Ik zou ermee terug gaan naar de winkel, want dit is niet echt normaal. :P
helemaal mee eens, dit kan echt niet.

• aex351

aex351

I am the one

gelukkig misschien kan ik dan toch met een gerust hard zo'n hd kopen :) . TS als je morgen ermee terug naar de winkel bent gegaan en een nieuwe hebt wil je dan ook nog hier even posten hoe het geluid klinkt ?

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:01
Niet voor het een en ander, maar ik heb eens precies dezelfde verschijnselen gehad met een Maxtor schijf. Ik had toen van alles geprobeerd en kwam er maar niet achter. Uiteindelijk bleek het aan het overklokken te liggen wat ik toen nog deed. Ik had de busspeed iets verhoogd en daar blijken Maxtors niet zo goed tegen te kunnen. Dus probeer eens eerst alles op standaard te zetten (vooral de busspeed) en kijk eens wat de schijf dan doet. Goede kans dat je vage problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

• Magnolia
ah oke, ja nou ik heb mn proc overgelock dmv de multiplier unlock, en mn FSB loopt op 166mhz dus mn dividers zorgen gewoon voor een standaard snelheid van de bus.

Ontspan.

Pagina: 1