Toon posts:

Travelmate vs Aspire

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ben opzoek naar een laptop rond de 1000 euro.
Daarbij heb ik 2 laptops gevonden die me wel wat lijken.

1.Acer Travelmate 4102WLMI

Processor-kloksnelheid 1700 Mhz
Processor Intel Pentium M 740
Chipset Intel 915PM/915GM Express
Opslagcapaciteit harde schijf 80 GB
Intern geheugen 512 MB
Intern geheugentype DDR II RAM
Beeldscherm diagonaal 15.4 "
Beeldscherm WXGA TFT LCD
Resolutie 1280 x 800 pixels
Soort optische drive DVD-Dual Double Layer
Grafische adapter ATI Mobility Radeon X700
Geheugen video-adapter 64 MB
(processor beter?, videokaart minder)

en

2. Acer Laptops / Acer Aspire 5024WLMi

Processor: Turion 64 ML-34, 1,8GHz, 1MB
Chipset: ATi Mobility Radeon XPRESS 200
Geheugen: 2x 256MB DDR
Schermgrootte: 15.4"
Video: ATi X700 128MB
Harde schijf: 80 GB
Diskettestation: nee
Infrarood: 1x FIR
Modem: 56 Kbps
LAN: 10/100/1000 Mbps
Wireless lan: IEEE 802.11g
CD / DVD: *CD-RW/DVD+-RW+DL
USB: 4 x USB 2.0
FireWire: 1 x IEEE 1394
Audio: MS-Sound compatible en ingebouwde microfoon
Toetsenbordindeling: 88-/89-key keyboard
Software: Microsoft Windows XP Home Edition
Afmetingen: 363 x 278 x 24 mm
Bluetooth: Nee
(beter grafische kaart mindere processor ?)

Nu twijfel ik tussen deze 2 het gaat vooral om de processor in dit geval de centrino en de turion 64.
Vooral omdat de centrino meer cache heeft dan de turion vroeg ik me af welke nou beter presteert
Ik gebruik de laptop voor school en thuis gebruik films en mischien ook wat games.
reeds bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Turions presteren héél goed, kunnen de vergelijking zowel qua stroomverbruik als prestaties zeker aan met een Intel.
Als je games speelt, dan kan je best een AMD nemen, ook als is een laptop doorgaans niet perfect geschikt voor gamen.

Hoewel het tegenwoordig al veel verbeterd is, blijft de vuistregel volgens mij nog steeds gelden: met AMD krijg je meer processor voor je geld. Dus tenzij je geilt op een Intel inside stickertje, ga voor die AMD.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:39
de 2 ontlopen elkaar niet zoveel. kijk anders even op tomshardware ofzo, staat altijd wel goede vergelijkingen. de 128mb kaart is natuurlijk wel een voordeel tenopzichte van de travelmate.

ik zou zelf voor de aspire gaan vanwege de behuizing. De travelmate heeft zo'n halve maan toetsenbord... niet op te tikken... (en de aspire is gewoon de duurdere lijn van acer).

ikzelf ben voor de 1692 gegaan (zie actief topic in dit forum). Dit meer omdat het centrino platform zich al heeft bewezen en ik meer vetrouwen heb in de pentium-m + intel chipset.

[ Voor 9% gewijzigd door sharkzor op 08-10-2005 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heeft de travelmate variant dan een betere battery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 11:47
(en de aspire is gewoon de duurdere lijn van acer)
Travelmate is de duurdere lijn, aspire is juist de budget serie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 15:00

MrSleeves

You'll thank me later.

Wat is de resolutie van de Aspire? Persoonlijk vind ik 1024 breed altijd wat weinig namelijk.

En ik weet absoluut niet wat die Turion doet, maar ben behoorlijk te spreken over de Centrino's, hoewel ik vaak naar AMD neig. Dat ding dat in mijn IBM zit (1.4 GHz) gaat als de brandweer en is waanzinnig zuinig. Maargoed, de Turion is waarschijnlijk ook een goeie.

En welke WIFI-standaard gebruikt de Travelmate? Ook wel handig om op te letten, als je dat belangrijk vindt.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
Double J schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 08:00:
[...]

Travelmate is de duurdere lijn, aspire is juist de budget serie...
travelmate duurder? serieus? ik vind de travelmate wat goedkoop eruit zien kwa behuizing enzo. ook kwa prijs. kan je misschien je bron vermelden? interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:31

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

stuk over Pentium M vs Turion :
http://www.laptoplogic.com/resources/articles/42/1/1/

Acer heeft oorspronkelijk de Aspire serie als 'desktop-vervanger' op de markt gezet en de TravelMate serie als de 'portable' (duh...blijkt wel uit de naam...) Alleen zie ik de grens de laatste tijd steeds meer vervagen (Aspire wordt meer portable (o.a. ook lange accu-duur), TM wordt krachtiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmm, misschien is dit wel de perfecte plaats voor mijn vraag:
Ik aarzel tussen de 169x en de 4000 series. Het verschil qua specs en uiterlijk begrijp ik, maar ik wil het notebook buiten gebruiken en probeer erachter te komen of het Chrystalbrite van de 169x nu juist beter of slechter is dan.
Ik moet werken in een zonnig land op een beschaduwd terras. Direct zonlicht is dus niet aan de orde. Het is gewoon erg licht. Zou dan zo'n spiegelend, hoog contrast scherm beter of slechter zijn dan het standaard 4000 scherm?

Ik heb al uren gegoogled maar er zijn weinig gebruikerservaringen te vinden die de laptops buitenshuis geprobeerd hebben. In de winkel kun je het ook al niet beoordelen. Wie weet het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:29

dlmh

Lo-Fi

sharkzor schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 08:15:
[...]

travelmate duurder? serieus? ik vind de travelmate wat goedkoop eruit zien kwa behuizing enzo. ook kwa prijs. kan je misschien je bron vermelden? interessant
Er is niet echt sprake van een dure/budget lijn maar eerder (zoals de naam eigenlijk al doet vermoeden) een mobiel/desktop segment. De Travelmates zijn meestal lichter, dunner, compacter en zijn bijna altijd uitgerust met mobile cpu's voor langere accutijd en lage warmteproductie. De Aspires zijn meestal iets groter en zijn daarom meestal uitgerust met de (goedkopere) desktop cpu's voor hoge prestaties, aangezien accutijd/warmteproductie dan een mindere grote rol speelt. Om deze reden bestaat er dus wel een 17" Aspire, maar geen Travelmate (dat zou overigens met de nieuwe technieken anders kunnen zijn, heb 't niet echt bijgehouden). Beide reeksen zijn in alle prijssegmenten te vinden, vanaf 700 euro tot 2500 euro.
Ik vind de kwaliteit van de behuizingen van Acer eigenlijk altijd redelijk goedkoop (veel plastic) en kan geen verschil zien tussen de 2 reeksen.
Een Turion doet zeker niet onder voor een Pentium M, ook niet qua accutijd. Hoop dat je er wat aan hebt :)

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:31

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

max3D schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 12:47:
Ik heb al uren gegoogled maar er zijn weinig gebruikerservaringen te vinden die de laptops buitenshuis geprobeerd hebben. In de winkel kun je het ook al niet beoordelen. Wie weet het?
mijn eigen ervaring is dat het prachtige schermen zijn mbt contrast e.d. ik vind het echter een ramp om mee te werken. Als je namelijk al een beetje in het licht zit (met ook lichte kleding aan) en je zit te werken met een donker scherm...dan zit je jezelf aan te kijken. Niet prettig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:50
Een TravelMate kun je tenminste laten vallen op een betonnen vloer van 1,5 meter... hoef je bij die aspire niet te proberen! Dat komt omdat de TravelMate helemaal ontworpen is voor dit soort ongelukjes.

Verder heeft de Travelmate een veel lager voltage waardoor het langer met zijn batterij kan doen,.

En bijkomend feit, maar zeker niet onbelangrijk:
- de Travelmate is lichter
- de accu van de Travelmate is stukken kleiner en lichter

Als je ergens heen wilt met je laptop wil je echt niet 3 uur lang met een zware "mobiele desktop pc" aan je schouder lopen...

Tis maar wat je ermee wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CV_SmileY schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:07:
[...]

mijn eigen ervaring is dat het prachtige schermen zijn mbt contrast e.d. ik vind het echter een ramp om mee te werken. Als je namelijk al een beetje in het licht zit (met ook lichte kleding aan) en je zit te werken met een donker scherm...dan zit je jezelf aan te kijken. Niet prettig dus.
Dank voor je opmerking. Het probleem is dat ik alleen op tweakers al tegengestelde geluiden hoor:
"
Neem nou maar van mij (ons ) aan dat die coating op je scherm juist een erg groot voordeel is! Zoals al gezegd worden de kleuren beter weergegeven. Nadeel is idd het spiegelen, maar een normaal "mat" is ook kl*te in de zon. Sterker nog, die zijn veel slechter in de zon (vind ik) Laptops zijn nou eenmaal niet voor de zon gemaakt
---
-Scherm: Zo'n glimmende toplaag, blijft lastig om buiten mee te werken.
----
het scherm kijkt erg fijn... rustig.... die spiegeling kijk je op een gegeven moment doorheen (bij felle zon of licht van achter heb ik er geen last van... ik zet m vaak wat schuin naar achter...
vind het scherm erg fijn werken... --

Lastig als die paar ervaringen al zo tegengesteld zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door max3D op 10-10-2005 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
Cheater schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:09:
Een TravelMate kun je tenminste laten vallen op een betonnen vloer van 1,5 meter... hoef je bij die aspire niet te proberen! Dat komt omdat de TravelMate helemaal ontworpen is voor dit soort ongelukjes.

Verder heeft de Travelmate een veel lager voltage waardoor het langer met zijn batterij kan doen,.

En bijkomend feit, maar zeker niet onbelangrijk:
- de Travelmate is lichter
- de accu van de Travelmate is stukken kleiner en lichter

Als je ergens heen wilt met je laptop wil je echt niet 3 uur lang met een zware "mobiele desktop pc" aan je schouder lopen...

Tis maar wat je ermee wil ;)
hmmm... als ik de travelmate 4102(die ik eerst wou) vergelijk met de aspire 1692, dan zie ik dat het gewicht hetzelfde is. heb ook een laptop rugtas dus dat gewicht merk ik niet eens ;)
accu van de tarvelmate gaat half uurtje langer mee, maar de specs zijn ook iets minder.
lijkt wel of de 2 series naarelkaar groeien dan. want zoveel verschil zit er niet meer in (behalve dat #$%@#$ toetsenbord van de travelmate :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
sharkzor schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:41:
[...]

hmmm... als ik de travelmate 4102(die ik eerst wou) vergelijk met de aspire 1692, dan zie ik dat het gewicht hetzelfde is. heb ook een laptop rugtas dus dat gewicht merk ik niet eens ;)
accu van de tarvelmate gaat half uurtje langer mee, maar de specs zijn ook iets minder.
lijkt wel of de 2 series naarelkaar groeien dan. want zoveel verschil zit er niet meer in (behalve dat #$%@#$ toetsenbord van de travelmate :D )
vergelijk de 1692 ook is met de travelmate 81xx, kwa specs bijna hetzelfde maar toch is de travelmate een paar 100 euro duurder :?

offtopic:
hoe bevalt je 1692? ik twijfel tussen die en de travelmate 81xx namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
IKKE86 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:50:
[...]

vergelijk de 1692 ook is met de travelmate 81xx, kwa specs bijna hetzelfde maar toch is de travelmate een paar 100 euro duurder :?

offtopic:
hoe bevalt je 1692? ik twijfel tussen die en de travelmate 81xx namelijk ;)
die heeft een wsxga scherm (en die zijn duur!)
lees trouwens ook dit : "Intel® high-definition audio support"
koel!
dat vind ik het jammere van de 1692, geluid is uber brak. bij mij klinkt het zeker op vol volume nogal overstuur. iemand anders daar ook last van?
Pagina: 1