Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP prof] Pc reboot steeds en klok reset zichzelf?

Pagina: 1
Acties:

• WackoMacco
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09-2024

WackoMacco

Control yourself, not others.

Topicstarter
Op mijn redelijke nieuwe pc'tje heb ik oa. Northon systemworks 2004, Zonealarm, Spybot S&D en Ad-Aware draaien. Bovendien zit ik achter een firewall. Desalniettemin start mijn pc soms willekeurig opnieuw op, om me daarna te vertellen dat de oorzaak niet bekend is. Ook verspringt mijn klok soms ineens, zoals het bijvoorbeeld nu weer 8:17 is volgens mijn pc (het is eigenlijk 15:45). Het gekke is dat de datum wel gewoon goed blijft, dus ik denk niet dat de batterij al leeg is. Zou dit een virus oid kunnen zijn?

Roses are red, Violets are blue. I'm schizophrenic, and so am I.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Heb je Norton al een full system scan laten doen. Download Hitman Pro eens en scan daar eens mee. Naast dat het meer spyware scanners aanstuurt heeft het sinds kort ook een extra on demand virusscanner.

Je kunt nog eventueel de trial versie van Trojan Hunter gebruiken om een eventuele Trojan op te sporen. Maar met een firewall en een bewuste gebruiker is dat risico niet groot.

Heb je verder de laatste tijd nog BIOS instellingen of drivers veranderd of een driver voor een nieuw apparaat geisntalleerd?

Hoe lang heb je de computer eigenlijk? Wat voor moederbord, geheugen, grafische kaart etc....? Zijn er BIOS updates die de kwaal verhelpen?

[ Voor 13% gewijzigd door EricJH op 08-10-2005 16:27 ]

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
Ik bedoelde dat ik bovendien achter een router zat (met firewall dus), en daarnaast op mijn pc zonealarm heb draaien. Ik heb wel weer mn mobo losgehaald laatst, maar daarvoor deed ie t ook al. Verder zou ik het me even niet kunnen indenken. Een complete scan had ik al laten doen (met alle programma's overigens), maar dit leverde niets bijzonders op.

• EricJH
WackoMacco schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:24:
Ik bedoelde dat ik bovendien achter een router zat (met firewall dus), en daarnaast op mijn pc zonealarm heb draaien. Ik heb wel weer mn mobo losgehaald laatst, maar daarvoor deed ie t ook al. Verder zou ik het me even niet kunnen indenken. Een complete scan had ik al laten doen (met alle programma's overigens), maar dit leverde niets bijzonders op.
Ik had net nog een vraag geedit die je hoogstwaarschijnlijk gemist hebt.

Doet de computer het al vanaf het begin?

Heb je verder de laatste tijd nog BIOS instellingen of drivers veranderd of een driver voor een nieuw apparaat geisntalleerd?

Hoe lang heb je de computer eigenlijk? Wat voor moederbord, geheugen, grafische kaart etc....? Zijn er BIOS updates die de kwaal verhelpen?

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
EricJH schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:32:
[...]

Ik had net nog een vraag geedit die je hoogstwaarschijnlijk gemist hebt.

Doet de computer het al vanaf het begin?

Nee, hij doet het niet vanaf het begin. Ik heb hem begin juli in elkaar gesleuteld. En de laatste tijd heb ik alleen een beetje met de BIOS gerommeld ivm bootvolgorde (floppy, HD, CDrom enz). Drivers staan er paar maandjes op denk ik.

- K8N Neo 4 MSI mobo
- Dual Kingston ram 1024 mb (2x 512 mb)
- GeForce 6600 GT
- Lite-On DVD brander (dual layer)
- Lite-On DVD speler
- 160 gb harddisk

Overigens worden we de laatste tijd gebeld op onze thuistelefoon, en word er direct na het opnemen opgehangen. Zou dit er mee te maken kunnen hebben? ik maak internetverbinding via breedband van casema dus het lijkt me sterk...

• EricJH
WackoMacco schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 17:23:
[...]

Nee, hij doet het niet vanaf het begin. Ik heb hem begin juli in elkaar gesleuteld. En de laatste tijd heb ik alleen een beetje met de BIOS gerommeld ivm bootvolgorde (floppy, HD, CDrom enz). Drivers staan er paar maandjes op denk ik.

- K8N Neo 4 MSI mobo
- Dual Kingston ram 1024 mb (2x 512 mb)
- GeForce 6600 GT
- Lite-On DVD brander (dual layer)
- Lite-On DVD speler
- 160 gb harddisk

Overigens worden we de laatste tijd gebeld op onze thuistelefoon, en word er direct na het opnemen opgehangen. Zou dit er mee te maken kunnen hebben? ik maak internetverbinding via breedband van casema dus het lijkt me sterk...
Hoe heb je de geheugentimings staan in de BIOS? Op automatisch/door SPD? Zoniet even doen.

Kijk ook eens of er een BIOS update voor je moederbord is. Je kunt om BIOS settings te kunnen uitsluiten de BIOS terugzetten naar zijn defaults en kijken of de fout dan weer optreedt. Treed de fout op dan weten we in ieder geval dat de BIOS instellingen geen rol spelen.

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
EricJH schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 17:34:
[...]

Hoe heb je de geheugentimings staan in de BIOS? Op automatisch/door SPD? Zoniet even doen.

Kijk ook eens of er een BIOS update voor je moederbord is. Je kunt om BIOS settings te kunnen uitsluiten de BIOS terugzetten naar zijn defaults en kijken of de fout dan weer optreedt. Treed de fout op dan weten we in ieder geval dat de BIOS instellingen geen rol spelen.
Wat bedoel je met geheugentimings? En ik heb laatst (na het in elkaar zetten van de pc) geprobeerd het BIOS te flashen, met als resultaat dat ik windows opnieuw kon installeren, dus daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in...

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
Zojuist rebootte mn pc weer. Ik had net Hitman Pro 2 laten scannen en opnieuw op laten starten. Hij had niet veel speciaals gevonden. Daarna had ik TrojanHunter laten scannen, en ineens viel ie uit.
De handtekening van de fout:

BCCode : 1000008e BCP1 : C0000005 BCP2 : 00000070 BCP3 : BA026C50
BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

Volgens Microsoft crash analysis was het een apparaatstuurprogramma, maar veel meer zeggen ze er niet bij:S. Zou het misschien komen doordat mn CPU te heet wordt ofzo? want ik heb net de orginele processor koeler & mobo-koelertje vervangen. Hoewel ie t met de originele koelers ook al deed...

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 15:24

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik denk dat je en BSOD krijgt, zet de optie eens uit dat hij automatsch reboot bij een BSOD.

Rechtermuisknop op " my computer" > properties > advanced > startup and recovery > automatically restart > uitzetten.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

WackoMacco schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 18:37:
Zojuist rebootte mn pc weer. Ik had net Hitman Pro 2 laten scannen en opnieuw op laten starten. Hij had niet veel speciaals gevonden. Daarna had ik TrojanHunter laten scannen, en ineens viel ie uit.
De handtekening van de fout:

BCCode : 1000008e BCP1 : C0000005 BCP2 : 00000070 BCP3 : BA026C50
BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

Volgens Microsoft crash analysis was het een apparaatstuurprogramma, maar veel meer zeggen ze er niet bij:S. Zou het misschien komen doordat mn CPU te heet wordt ofzo? want ik heb net de orginele processor koeler & mobo-koelertje vervangen. Hoewel ie t met de originele koelers ook al deed...
Kijk eens of er conflicterende hardware in je systeem zit, of drivers die niet goed geïnstalleerd zijn. Daarbij kan je ook nog kijken of er nog driver-updates voor je hardware zijn. :) Verder ook de aanwijzing van StarLite. ;)

Signature

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
pasta schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 16:40:
[...]

Kijk eens of er conflicterende hardware in je systeem zit, of drivers die niet goed geïnstalleerd zijn. Daarbij kan je ook nog kijken of er nog driver-updates voor je hardware zijn. :) Verder ook de aanwijzing van StarLite. ;)
Apparaatbeheer geeft geen conflicten. Driver updates zal k nog eens nazoeken. Reboot uitgezet, dus nu maar wachten..

• EricJH
WackoMacco schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 18:11:
[...]

Wat bedoel je met geheugentimings? En ik heb laatst (na het in elkaar zetten van de pc) geprobeerd het BIOS te flashen, met als resultaat dat ik windows opnieuw kon installeren, dus daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in...
Heb je toen na het flashen van de BIOS de BIOS gereset? Misschien hikte je Windows hierom en heb je toen voor een reinstall gekozen.....

Je kunt de geheugentimings het beste op automatisch/door SPD zetten. Dat is niet zo drastisch als de BIOS flashen. Gewoon even bekijken in de BIOS en indien nodig de geheugentimings instellen als voorgesteld.

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
EricJH schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 00:49:
[...]

Heb je toen na het flashen van de BIOS de BIOS gereset? Misschien hikte je Windows hierom en heb je toen voor een reinstall gekozen.....

Je kunt de geheugentimings het beste op automatisch/door SPD zetten. Dat is niet zo drastisch als de BIOS flashen. Gewoon even bekijken in de BIOS en indien nodig de geheugentimings instellen als voorgesteld.
Bedoel je gereset met dat rode knopje op je mobo? of is dat alleen voor CMOS?...
Maar ik snap nog steeds niet helemaal wat je bedoelt met geheugentimings. Overigens is het niet zo dat het uitvallen en het resetten van de klok steeds gelijk vallen. Ik doe mn pc net aan, staat de klok ineens op 4:14 ipv 9:20... daar had ie geen reboot voor nodig.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 15:24

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Is het probleem toevallig begonnen nadat je je BIOS hebt geflashed? Als dat zo is, kan het zijn dat dat niet helemaal goed gegaan is, of dat er een fout in die bios versie zit.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• EricJH
[quote]WackoMacco schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 09:12:
[...]
Bedoel je gereset met dat rode knopje op je mobo? of is dat alleen voor CMOS?...
Daarmee reset je de BIOS naar zijn fabrieksinstellingen. Deze zijn zo conservatief dat ze altijd werken. Zo kun je bij hardware problemen nagaan of de BIOS instellingen een rol spelen of niet. De gehuegentimings worden dan in de regel ingesteld door de SPD chip van de geheugenmodules (in de BIOS zie je dan staan automatic/by SPD),
Maar ik snap nog steeds niet helemaal wat je bedoelt met geheugentimings. Overigens is het niet zo dat het uitvallen en het resetten van de klok steeds gelijk vallen. Ik doe mn pc net aan, staat de klok ineens op 4:14 ipv 9:20... daar had ie geen reboot voor nodig.
Het fijne van timings weet ik ook niet. Ieder geheugenmodule heeft een chip, de SPD, die aan de BIOS verteld wat de diverse looptijdvertargingen. De BIOS rekent dat om als je de timings op by PSD/automatic zet. Dat weet je zeker dat je gehuegen goed werkt. Je verandert de timings alleen als je gaat over- of onderklokken.
StarLite schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 10:42:
Is het probleem toevallig begonnen nadat je je BIOS hebt geflashed? Als dat zo is, kan het zijn dat dat niet helemaal goed gegaan is, of dat er een fout in die bios versie zit.
Dit is ook een nuttig idee. Je kunt overwegen je BIOS opnieuw te flashen maar weet zeker dat je de BIOS voor het juiste moederbord hebt en niet per ongeluk voor zijn broertje.

Mocht je besluiten de BIOS opnieuw te flashen dan moet je na het opstarten de BIOS ingaan en terugzetten naar de fabrieks/default instellingen en rebooten. Stel hierna de BIOS opnieuw in.

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
StarLite schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 10:42:
Dat is het wel, maar pas een langere tijd erna. Het is eerst een tijdje goed gegaan..

Pagina: 1