Toon posts:

Werkt een USB 2.0-brander (extern) goed op USB 1?

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik wil graag een externe DVD-rewriter kopen, wat waarschijnlijk een USB-uitvoering wordt. Omdat die standaard USB 2.0 gebruiken, ben ik bang dat ie niet goed gaat werken op mijn standaard USB 1-aansluiting met DVD's branden (omdat USB 1 zo langzaam is). Hoe is jullie ervaring hiermee? Verder alsjeblieft geen dingen als "koop een firewire-brander" of "koop een USB 2.0-kaart". Thanx alvast!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Hmmm, ik zou het in ieder geval niet graag proberen. 1 speed bijvoorbeeld is 1100 KB/s = 1,1 MB per seconde. Dit zou usb 1.1 aan moeten kunnen.
usb 1.1 = 12 mbit / 8 = 1,5 MB per seconde... en dit is dan theoretisch, dus ik denk dat het in de praktijk niet helemaal goed gaat komen. En dan heb ik het nu nog maar over 1 speed, een dvd branden in 40-50 min :|

Waarom koop je geen interne brander?? Veel goedkoper en veel sneller!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Effectief kom je met USB 1.1 echt niet boven de 1MB/s uit. Een no-go dus.

Toch de vraag: waarom niet een USB 2.0 kaartje? :? Kost een paar knaken.

Edit: als het voor een notebook is, voor notebooks hebben ze ook USB 2.0 PCMCIA interfaces

[ Voor 24% gewijzigd door Exirion op 09-10-2005 00:14 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als de USB poort het kan bijbenen is er niks aan de hand, zolang je op 1x brandt. Wanneer de poort het niet kan bijbenen, raakt de buffer leeg en pauzeert de brander gewoon even. UItvindingen als burn-proof etc (standaard op iedere dvd+ brander) zorgen ervoor dat dit uiteindelijk (nauwelijks of) geen invloed heeft op de uiteindelijke kwaliteit van het gebrande schijfje. Houd er wel rekening mee dat het branden ongelooflijk lang zal duren, door de vele buffer-underruns die je hoogstwaarschijnlijk zal krijgen.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:18
Uit persoonlijke kennis:
Een drive die voldoet aan de 2.0 norm, moet automatisch ook werken op 1.1, tenzij specifiek aangegeven op de verpakking dat dat niet kan.

Uit ervaring:
CD`s branden gaat best goed op 1x.

DVD`s is ook te doen, wederom op 1x. MAAR, ik kreeg nogal wat vastlopers. Dan moet je de brander uitschakelen voordat de rest het weer gaat doen. Niet getest op meerdere pc`s enzo, maar toch.

Verder nog een word of caution:
Niet alle USB craddles zijn geschikt om gebruikt te worden voor branders. Dat schijnt te maken te hebben met een flinke, voortdurende datastroom naar de brander, terwijl die chips er eigenlijk waren voor verkeer van de brander af. (lezen). De goedkopere hebben hier nogal is last van.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:25:
Hoi, ik wil graag een externe DVD-rewriter kopen, wat waarschijnlijk een USB-uitvoering wordt. Omdat die standaard USB 2.0 gebruiken, ben ik bang dat ie niet goed gaat werken op mijn standaard USB 1-aansluiting met DVD's branden (omdat USB 1 zo langzaam is). Hoe is jullie ervaring hiermee? Verder alsjeblieft geen dingen als "koop een firewire-brander" of "koop een USB 2.0-kaart". Thanx alvast!
Volgens mij geef je zelf al het antwoord.....
En als we je niet mogen zeggen dat een USB 2.0 kaart in combinatie met een Externe DVD-writer een betere oplossing is....... |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 00:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ooh, wat een bagger, haha :P. Nou kijk, ik wil best een interne brander kopen, of een usb 2.0-kaartje, maar ik neem binnenkort van mijn allerliefste ("AHUM :X ") Windows PC'tje, en ga verder met mijn iMac DV SE (waar geen brander in zit, en alleen usb 1.1 en firewire). Ik sluit de brander eerst op m'n PC aan, om ff vele gigabytes op schijfjes te branden. Daarna wil ik die brander ook graag extern op m'n iMac kunnen gebruiken. Ik wil het liefst een firewire-brander, maar die zijn bijna nergens te krijgen voor ongeveer 100 Euri (ja, bij internetwinkels, maar daar heb ik geen zin in)...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:49:
Ik wil het liefst een firewire-brander, maar die zijn bijna nergens te krijgen voor ongeveer 100 Euri (ja, bij internetwinkels, maar daar heb ik geen zin in)...
Onzin. Je koop bij een winkel zo een firewire casing voor een optische drive voor een euro of 50. NEC brandertje voor 40 euro erin en je bent onder de 100 euro klaar.

Dit is een voorbeeldje voor USB2:

Afbeeldingslocatie: http://www.aragorn.nl/images/aanbiedingen/aanb.jpg

Kost maar 79 euro en met firewire heb je zoiets ook onder de 100 euro totaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Exirion op 11-10-2005 20:02 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02 23:54
nijn-01 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 00:25:
Uit persoonlijke kennis:
Een drive die voldoet aan de 2.0 norm, moet automatisch ook werken op 1.1, tenzij specifiek aangegeven op de verpakking dat dat niet kan.

Uit ervaring:
CD`s branden gaat best goed op 1x.

DVD`s is ook te doen, wederom op 1x. MAAR, ik kreeg nogal wat vastlopers. Dan moet je de brander uitschakelen voordat de rest het weer gaat doen. Niet getest op meerdere pc`s enzo, maar toch.
Ik heb hier volgens mij ook last van. Ik heb een NEC ND-4571 in een Mapower MAP-H51C1G zitten en met Firewire aangesloten. Als ik ga branden begint ie wel leuk en aardig, maar op een gegeven moment loopt het vast. Dit gebeurt zowel bij cd-rw als dvd-rw (recordables nog niet geprobeert). Discs lezen doet ie verder prima. Ik zou hem nog op USB kunnen proberen, maar het is toch de bedoeling dat het op Firewire gaat werken.
Als hij vastloopt, krijg ik Nero ook gewoon niet meer uit en kan zelfs niet Windows afsluiten (zelfs als ik de case uit zet). Het enige wat dan rest is een hard shut down.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe ik het kan oplossen?
De firewire komt van het Asus A7V333 moederboord (via een bracket).
Wat is eigenlijk de maximum brandsnelheid die ik kan toepassen?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:56
Shadow_Zero schreef op maandag 25 september 2006 @ 12:05:
[...]

Ik heb hier volgens mij ook last van. Ik heb een NEC ND-4571 in een Mapower MAP-H51C1G zitten en met Firewire aangesloten. Als ik ga branden begint ie wel leuk en aardig, maar op een gegeven moment loopt het vast. Dit gebeurt zowel bij cd-rw als dvd-rw (recordables nog niet geprobeert). Discs lezen doet ie verder prima. Ik zou hem nog op USB kunnen proberen, maar het is toch de bedoeling dat het op Firewire gaat werken.
Als hij vastloopt, krijg ik Nero ook gewoon niet meer uit en kan zelfs niet Windows afsluiten (zelfs als ik de case uit zet). Het enige wat dan rest is een hard shut down.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe ik het kan oplossen?
De firewire komt van het Asus A7V333 moederboord (via een bracket).
Wat is eigenlijk de maximum brandsnelheid die ik kan toepassen?
Als je gaat zoeken op got en bijvoorbeeld cdfreaks hebben ze het over deamontools als boosdoener;
Vroeger had ik last doordat INCD het vast liet lopen.
Dus die installeer ik niet meer...
snelheid branden?
Test je brander eens op zijn snelheden met nero cd-dvd-speed geloof ik

gewaarwordingshorizon

• Shadow_Zero
Hoe bedoel je dat cd-dvd speed precies?

Als ie op INCD hangt, is dat dan iets wat niet gelijk moet gebeuren? INCD doet toch verder niks bij het brandproces an sich?
Maar ja, dadelijk vakantie, ga ik de boel formatteren en opnieuw installeren en dan ga ik wel testen met wat kleine bestandjes en lage snelheden :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
Nero DriveSpeed bedoelt beascob denk ik... Uit de ervaring kan ik vertellen dat branden op USB 1.1 wel wil, maar er een USB 2.0 aansluiting is echt aan te raden. Mijn server heeft namelijk ook USB 1.1 en als ik daar ooit een DVD op brand dan geeft ie de nodige Buffer Underruns (die wel netjes ondervangen worden) en duurt het ongeveer een uur voordat een DVD klaar is...

• Shadow_Zero
Maar op wat voor speeds zou je nu kunnen branden met USB 2.0 en Firewire?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:56
Shadow_Zero schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:59:
Maar op wat voor speeds zou je nu kunnen branden met USB 2.0 en Firewire?
Ik heb een externe benq ew164b
in cd-dvd-speed test van nero leest hij DVD-ROM op bijna 8x in USB 2.0 .op PCI-kaartje
dezelfde test op interne USB 1.1 geeft 0,69x als leessnelheid...

Zelf schrijf ik op 4x. op USB 2.0 :)

gewaarwordingshorizon

Pagina: 1