Toon posts:

[ASP] XML gebruiken in een ASP pagina*

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Om bepaalde zaken bij instanties uit te lezen moesten we eerder altijd connecten naar een SQL database en dat was allemaal vrij simpel. Nu gaat deze organisatie binnenkort alleen de informatie aanbieden als XML.

Het opvragen van de XML informatie gaat vrij simpel: http://www.domein.com/pag...atientnummer=303039&xml=1

Met SQL en ASP kon ik mooi alle gegevens afvangen en alles laten zien zoals men hier graag wilde. Het lukt me wel om met xls:if een conditional region te tonen maar wat ik eigenlijk wil is de XML gebruiken in een ASP pagina (of ASP.NET) zodat ik kan doen:

IF xml.patientnummer > 30000 then
blablabla
end if

Bestaat er een soort xml connect (xml http request) of moet ik echt met een XLS fragment bezig? Kan iemand mij in de goede richting helpen..

(oeps, topic wat wazig: moet zijn: XML informatie gebruiken in ASP pagina)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 14:48 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Heb je zelf al wat gezocht? Wat heb je daarbij gevonden? Wat was daar niet goed aan? Waarom niet? Kortom: lees P&W FAQ - De "quickstart" eens even door. ;)

Verder: [google=asp xml database]. Zit daar niets bruikbaars bij?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt de platte XML vanuit de database inladen in een object (MSXML2.FreeThreadedDOMDocument bijv) en daar vervolgens mee werken (door de nodes heenlopen en dergelijke). Is dat een oplossing?

Saved by the buoyancy of citrus

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-12-2025

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

zelf gebruik ik het component aspXml meestal voor zulke dingen, maar MS heeft ook zoiets (msxml, zie onderaan de pagina voor de download-links)

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-03 13:21

tombo_inc

uhuh

kijk hier maar eens. http://www.w3schools.com/xml/xml_savedata.asp daar staat hoe je met asp xml kan aanspreken.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

Verwijderd

Topicstarter
Het aanspreken en weergeven van XML lukt allemaal prima en ook XLS conditional regions enzo gaat ook perfect. Wat ik wil is de XML uitlezen als zijnde een recordset zodat ik hem kan manipuleren.

De XML code geeft vaak een 0 of een 1 terug die ik wil vervangen door wat anders.

Bijvoorbeeld:

<patienteerderbehandeld>1</patienteerderbehandeld>

Dat moet natuurlijk anders worden weergegeven aan de gebruiker maar kan geen goed tutorials vinden. XML en XLS gaan me prima af maar de XML echt gebruiken in een ASP(.net) pagina wil me niet lukken.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-04 12:54

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Je wilt de XML gaan manipuleren in de zin van de 1 van je voorbeeld moet een 2 worden, of er moet een mooi kleurtje en een tekst omheen?

In het 1e geval is het niet zo een groot probleem, maar omdat ik denk dat je het 2e bedoeld, zal dat niet met XML alleen gaan. Dat is puur voor opslag (in dit geval). Je zal dan zelf in je ASP (met HTML) of in een XSL bestand dingen moeten gaan regelen.

Verwijderd

Topicstarter
Het weergeven van een pagina gebaseerd op de XML inhoud gaat prima met XLS. De XLS transition weergeven in een DIV tag in de ASP(.net) pagina gaat ook prima.

Wat ik zou willen (maar misschien niet mogelijk) is de inhoud van de XML opslaan in een ASP pagina en ze later weer gebruiken als zijnde variabelen.

Ik roep een ASP pagina aan en sla het XML veld patientnummer bijvoorbeeld op. Stel het nummer is 30094 dan wil ik dat opslaan en gaan vergelijken met de invoer van andere zaken zoals een database of een invoer in een veld.

Net zoals je in ASP een RecordSet aanmaakt zou ik ook graag de XML als RecordSet willen gebruiken.

Hoe zou je bijvoorbeeld XML code in een database kunnen opslaan? Met XLS zal je dat niet lukken maar met ASP wel maar dan moet je wel de XML in ASP zelf kunnen lezen....

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met asp.net kan je volgens mij een xml bestand inladen als een DataTable. Deze kan je dan op exact dezelfde manier gebruiken als dat je een database kan gebruiken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-03 13:21

tombo_inc

uhuh

code:
1
2
3
4
5
6
<%
'Load XML
set xml = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
xml.async = false
xml.load(Server.MapPath("cdcatalog.xml"))
%>

dit is de code om een xml bestand in te lezen met asp. nu kun je er van alles mee gaan doen.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-04 12:54

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Tombo_inc schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 23:12:
code:
1
2
3
4
5
6
<%
'Load XML
xml.async = false
%>

dit is de code om een xml bestand in te lezen met asp. nu kun je er van alles mee gaan doen.
Om daarmee verder te gaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
'Load XML
dim XML, patientnummer
xml.async = false
patientnummer = XML.SelectSingleNode("//PATIENTNUMMER").text

response.write patientnummer

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-04 15:58

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Pagina: 1