Toon posts:

CPU 90gr. na vervanging koelpasta

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb net mn koelpasta vervangen (zalman). het gaat om een pentium 4. Ik heb netjes met nagellakremover de oude pasta weggehaald van heatsink en core. Ik heb ongeveer 2,5 rijstkorrel nieuwe koelpasta op de core gesmeerd en dit uitgesmeerd met een wattenstaafje. Alles weer op en in elkaar gezet en aangesloten. En nou wordtie 90gr heet (ik heb dit gelijk in de bios gecheckt). Natuurlijk gelijk uitgezet, maar wat heb ik nou fout gedaan?

Gr. Jan

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
heb je ook echt daadwerkelijk gevoeld of-ie heet wordt? Misschien heb je de koeler verkeerd gemonteerd waardoor er ruimte is ontstaan tussen koeler en cpu.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Blijkbaar toch nog te veel.

Je hoeft echt maar 1 rijstkorreltje koelpasta te gebruiken hoor.. echt niet meer. Oh ja, en vergeet niet de koeler goed vast te maken... dat helpt ook altijd wel..

Dus, opnieuw schoonmaken en overnieuw.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Topicstarter
ongelooflijk dom geweest, koeler wel op de processor gedrukt en in de houder geplaatst enzo, maar de hendeltjes niet vastgeklikt. Hij is nou redelijk stabiel, maar nog steeds 50 graden...is dat niet nog wat warm?

Gr. Jan

• 0siris
  • Laatst online: 31-01 09:48
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:43:... maar nog steeds 50 graden...is dat niet nog wat warm?
Mijn kristallen bol is stuk, dus je zult me moeten zeggen wat voor cpu je hebt, en hoe hoog je cpu load bij het meten is :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:47:
[...]

Mijn kristallen bol is stuk, dus je zult me moeten zeggen wat voor cpu je hebt, en hoe hoog je cpu load bij het meten is :)
Ik heb t al opgelost, hij loopt netjes op 40 graden nu, bedankt allemaal voor jullie snelle hulp. En 0siris, jij krijgt een nieuwe bol van me ;)

Gr. Jan

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En hoe heb je het opgelost dan?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Laat me raden:
van 90 naar 50 door de koeler beter te monteren zoals je zei.
van 50 naar 40 door maar 1 rijstkorrel ipv 2.5 :)

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:14
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:02:
Laat me raden:
van 90 naar 50 door de koeler beter te monteren zoals je zei.
van 50 naar 40 door maar 1 rijstkorrel ipv 2.5 :)
Jij heb dus helemaal geen kristallen bol nodig?? :P

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:30

Thandor

SilverStreak

Je spreekt over een 'core'. Volgens mij bedoel je de 'heatspreader' van de Pentium 4.
Onder die heatspreader zit een 'die' en in die 'die' zit een core ;).

Warmtegeleidingspasta uitsmeren met een wattenstaafje is niet verstandig. Een wattenstaafje laat 'rommel' achter. Die 90 graden komt waarschijnlijk door slecht contact. Teveel warmtegeleidingspasta kan niet voor een verhoging 40 graden zorgen :z

Overigens drukt het heatsink de warmtegeleidingspasta mooi plat. Als er iets teveel op zit en het heatsink zit goed stevig bevestigt is het eigenlijk geen probleem. :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:17:
Je spreekt over een 'core'. Volgens mij bedoel je de 'heatspreader' van de Pentium 4.
Onder die heatspreader zit een 'die' en in die 'die' zit een core ;).

Warmtegeleidingspasta uitsmeren met een wattenstaafje is niet verstandig. Een wattenstaafje laat 'rommel' achter. Die 90 graden komt waarschijnlijk door slecht contact. Teveel warmtegeleidingspasta kan niet voor een verhoging 40 graden zorgen :z

Overigens drukt het heatsink de warmtegeleidingspasta mooi plat. Als er iets teveel op zit en het heatsink zit goed stevig bevestigt is het eigenlijk geen probleem. :)
Waarmee smeren jullie t uit dan?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:30

Thandor

SilverStreak

Ervan uitgaande dat er silicone warmtegeleidingspasta gebruikt wordt (Dat witte goedje) :
In de geval van een klein oppervlak smeer ik het niet uit. Op de 'die' van een AMD Athlon XP 'Thoroughbred B' is een drupje/korreltje in het midden genoeg. Het heatsink komt er stevig op te zitten dat het al netjes verdeeld wordt :)

In geval van een groot oppervlak, bijvoorbeeld een AMD Athlon 64 of Intel Pentium 4 : UIitsmeren met een bankpasje of een ander voorwerp dat geen resten achterlaat en mooi glad is.
Als je voor normaal gebruik warmtegeleidingspasta wilt smeren is een bankpasje niet eens nodig. Als je de warmtegeleidingspasta met het spuitje zelf een beetje verdeeld en er vervolgens een heatsink op zet is het eigenlijk al goed genoeg.

Als er bv. een AMD Duron wordt gebruikt maakt het niet eens zoveel uit of je 1 of 2 druppels gebruikt. Het heatsink drukt het overtollige warmtegeleidingspasta aan de kant. De behuizing van de processor kan rondom de 'die' wel ietwat smerig worden maar aangezien het siliconepasta geen stroom geleid is dit niet zo'n ramp.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Koelpasta uitsmeren doe ik altijd met mijn vinger in een boterham zakje, deze dan strak om je vinger doen zegmaar . . . Werkt écht perfect! Probeer het maar eens 8)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:37:
Hallo tweakers,

Ik heb net mn koelpasta vervangen (zalman). het gaat om een pentium 4. Ik heb netjes met nagellakremover de oude pasta weggehaald van heatsink en core. Ik heb ongeveer 2,5 rijstkorrel nieuwe koelpasta op de core gesmeerd en dit uitgesmeerd met een wattenstaafje. Alles weer op en in elkaar gezet en aangesloten. En nou wordtie 90gr heet (ik heb dit gelijk in de bios gecheckt). Natuurlijk gelijk uitgezet, maar wat heb ik nou fout gedaan?

Gr. Jan
Nou als je de een beetje had gezocht, dan had je gelezen dat je een hoeveelheid koelpasta van ongeveer 0.5 tot 1 rijstkorrel moet aanhouden. En dat je koelpasta goed kan uitsmeren met iets als een bankpasje.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
(jarig!)
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 19:17:
Koelpasta uitsmeren doe ik altijd met mijn vinger in een boterham zakje, deze dan strak om je vinger doen zegmaar . . . Werkt écht perfect! Probeer het maar eens 8)
Doe het hier ook al jaren zo, werkt inderdaad perfect! :D

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

doe het altijd met een geo driehoek zon flexibele :P
Pagina: 1