Font problemen - wat zijn mogelijke oorzaken?

Pagina: 1
Acties:

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Na een recente grote upgraden van Archlinux heb ik rare fontproblemen die ik niet kan traceren of oplossen. Zo schuiven letters in Firefox plotseling vaag heen en weer (bijvoorbeeld op GoT de bovenste menu-elementen) en geeft Nautilus vage problemen. Daarnaast gebruik ik gphpedit; en de fonts lopen daar helemaal compleet door elkaar. Ik heb mijn font-cache al meerder malen ge-rebuild; het mag echter niet baten. Ook de instellingen die ik in mijn lokale fonts-configuratie kan zetten maken geen verschil. Ik heb dit probleem op meerdere machines onder XFCE; en kan dit probleem niet omzeilen door bijvoorbeeld een schone, nieuwe account aan te maken.

Screenshots:
Nautilus:
Afbeeldingslocatie: http://spider007.net/GoT/linux_font_probleem_nautilus
gPHPedit:
Afbeeldingslocatie: http://spider007.net/GoT/linux_font_probleem_gphpedit

Overigens hebben ook andere applicaties hier sporadisch last van; zoals het 'Opslaan' dialoogvenster van de GIMP. Heeft iemand enig idee wat hier mis kan zijn; of wat mogelijk tot een oplossing kan leiden?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27

JaQ

Het klinkt als een of ander probleem in je font server (XFS). Misschien kan je eens met de volgorde en aanwezigheid van je font paden spelen in de configuratie van XFS.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Ik heb wel een xfs binary; maar volgens mij runt die niet standaard? Verder helpt het spelen met fontpaden in mijn xorg.conf helaas niet zo erg goed. Kan het zijn dat 1 van die fonts corrupt is oid? In welke hoek moet ik het zoeken?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Spider.007 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 13:57:
Zo schuiven letters in Firefox plotseling vaag heen en weer
Dat is wel een font probleem, maar waarschijnlijk ongerelateerd aan de rest. Ik heb er in Firefox ook af en toe last van dat, bijvoorbeeld, tekens in de verticale richting net iets gecropped zijn, waardoor het moeilijk leesbaar wordt. Als ik dat stuk dan selecteer, dan herstelt het zich. Het lijkt nauwelijks reproduceerbaar.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27

JaQ

Spider.007 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 11:51:
Ik heb wel een xfs binary; maar volgens mij runt die niet standaard? Verder helpt het spelen met fontpaden in mijn xorg.conf helaas niet zo erg goed. Kan het zijn dat 1 van die fonts corrupt is oid? In welke hoek moet ik het zoeken?
En als je xfs wel draait, heb je die problemen dan nog steeds? Misschien wordt er trouwens wel hard gelinkt (via GTK of zo) naar een oudere font dir (of font lib). Heb je ook geprobeerd firefox opnieuw te compileren?

Dit soort ongein is trouwens voor mij de reden geweest om te stoppen met linux als desktop OS (uiteraard niet als server OS), ik ben een beetje "configureer-moe", altijd maar kleine problemen oplossen na iedere update. Ik ben dus wat minder hardcore geworden daarin (ik werk nu op OS X en kan dus wel klooien als ik daar zin in heb ;) )

Toevoeging:
Heb je trouwens niet een of andere .nogwat directory in je home staan waar stiekem instellingen in staan verborgen (op user niveau dus)?

[ Voor 9% gewijzigd door JaQ op 09-10-2005 13:05 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me