Toon posts:

[Access] inhoud sql query afhankelijk van inhoud attribuut

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik zit met het volgende probleem waar ik mijn hoofd inmiddels al uren over breek. Ik probeer het volgende te doen:

Ik heb een database gemaakt in MS Access met daarin een tabel "BEDRIJVEN". Deze bedrijven hebben meerdere afdelingen en nu wil ik een formulier maken zodat ik een bedrijf kan selecteren via een pull down menu (dit is me natuurlijk wel gelukt) en nu wil ik afhankelijk van het bedrifj dat ik heb geselecteerd door middel van een SQL query de afdellingen uitlijsten die bij het geselecteerde beddrijf horen, zodat ik dan een de afdeling weer een verantwoordelijke kan koppelen. Ik heb nu een volgende, simpele query gebruikt:

code:
1
select afdelingnaam from bedrijven where bedrijfnaam = "bedrijf1';

Dit werkt natuurlijk alleen maar voor bedrijf 1, ik wil dus eigenlijk weten hoe ik de SQL query zou moeten aanpassen (dus het stukje = "bedrijf1") om daar de waarde op te nemen van een eerder opgegeven bedrijf (gekozen via een pull-down menu in Access).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is op deze manier, en uiteraard hoop ik dat er iemand is die me een zetje in de juiste richting kan geven...

Verwijderd

In een access query doe je dit heel simpel door bij criteria het volgende in te vullen: [Forms]![Form]![FormField].

Nu ken ik SQL niet voldoende maar het zou dus iets als het volgende moeten zijn, in het midden gelaten hoe je in sql die waarde tevoorschijn tovert.
select afdelingnaam from bedrijven where bedrijfnaam = "de waarde uit het veld bedrijven uit het formulier bedrijven"';

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zie R0elio. Dit wordt behandeld in zo'n beetje elk boek over SQL, en volgens mij kun je de precieze werking hiervan zelfs bekijken in de Northwind database. Volgende keer dus iets meer moeite doen voor je een topic opent. :)

Overigens horen vragen met betrekking tot Access tegenwoordig in Officesuites en -software, maar daar zullen ze ook niet echt blij worden van dit topic, dus doe ik het op slot. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.