2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput
Ik heb hier wel een schema, maar waarschijnlijk zit er copyright op (hoewel de eigenaar niet meer bestaat (failliet)), dus ik post hem maar niet.
Ik tel er 23 componenten op, waaronder een uA 741 (versterkerIC) voor 2 printjes (zender en ontvanger)
[ Voor 7% gewijzigd door Resistor op 08-10-2005 13:22 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Gelijk 2e vraagje:
5 pins connector op mobo voor IR, gewoon ledjes solderen? Of ook hier weer een schema?
Thnx,
DJFliX
En áls iemand een schema heeft weet ie hoe ie het moet mailen =/
Het is niet minder copyrightschending om het te mailen. Erom vragen is een warezrequest.DJFliX schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:19:
ik dacht dat ie het i.v.m copyrightrechten niet op internet kon posten, maar dan kon het misschien wel over e-mail...
En áls iemand een schema heeft weet ie hoe ie het moet mailen =/
Wellicht kan je op circuitsonline.nl iets dergelijks vragen, ik denk zelf dat je wat filters en versterking moet inbouwen, maar zover gaat mijn kennis (nog) niet
Verwijderd
Google kan wonderen doen..
Zelfs al wil je maar 10 cm overbruggen, audio via IR doorsturen kan je nog lang op vloeken...
Ik spreek uit ervaring
Veel succes
Edit: Okee, ik heb er even over nagedacht. Dit gaat alleen lukken als je het signaal eerst digitaal maakt, vervolgens via die diode verstuurt, en dan weer analoog naar de speaker toe stuurt. Het vervelende van (foto)diodes is namelijk dat ze niet lineair zijn. Dat wil zeggen dat ze gewoon het signaal dat jij versturen compleet gaan vernaggelen (verstoring van de harmonischen enzo). Dus het kan in principe wel, maar het wordt zeker niet makkelijk, en ik denk ook niet dat je zonder microcontrollers hier iets mee gaat kunnen doen.
Overigens is het wel een leuk experiment om een stukje PVC buis zwart te verven, en de diodes zo te gebruiken, gewoon om te kijken hoe het werkt. Zo heb je geen verstoring van buitenaf.
Edit2: Wat scud_racer zegt... Dit is misschien wel bruikbaar. Ik weet niet zeker of het IC CA3237 goed te verkrijgen is. Hier zijn iig twee schema's voor een zender en een ontvanger. Ze maken gebruik van FM-modulatie. Hier had ik niet direct aan gedacht, maar het kan idd ook met licht ipv radiogolven.
Zender
Ontvanger
[ Voor 50% gewijzigd door Triggy op 10-10-2005 00:03 ]
Het systeem was gebaseerd op de blikjes-telefoon die kinderen vaak maken.Kathy and Jonathan come up with a truly extraordinary Rough Science way of communicating without sound waves. They find a way to carry a voice on a sunbeam! Their technique involves getting a voice to "wiggle" a light beam, then reflecting the wiggling light beam to a receiver which turns the light beam back into sound.
De gebruikte spullen, zoals ik die mij herinner was:
- blikje
- spiegeltje
- zonlicht
- oude cassette recorder
- lichtgevoelige cel
De rest van de cassette recorder bleef intact, dus daar kwam uiteindelijk een (erg krakerig) geluid uit. Geluidskwaliteit was erg slecht, bijna niet te verstaan, maar het werkte wel. De afstand was ongeveer 50m, dacht ik.
Misschien heb je er iets aan.
[edit]
Ik zie net dat ook de complete beschrijving te vinden is.
[ Voor 8% gewijzigd door APClll op 10-10-2005 00:17 ]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Ik gaf alleen maar aan dat het schema een stuk moeilijker is dan enkel een zenddiode en een ontvangstdiode, geluidsignalen hebben ook een negatief gedeelte (gaat door de 0 als je er een scoop op zet), en negatief licht ken ik nietDirickteur schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 18:32:
Zeg dan ook niet dat je een dergelijk schema hebt..
Wellicht kan je op circuitsonline.nl iets dergelijks vragen, ik denk zelf dat je wat filters en versterking moet inbouwen, maar zover gaat mijn kennis (nog) niet
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Negatieve signalen zijn ook eenvoudig te verzenden door de ingang van je IR zender op de halve voedingsspanning te leggen en je ingangssignaal via een condensator aan te bieden.
Bij een 0 signaal brandt je IR led al, en bij positief brandt hij feller, bij negatief minder fel.
Zoek eens op FM audio infrared of zo. Misschien dat je dan een geschikt schema vindt.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Waarom? Omdat het kan!!