Toon posts:

Radio Televisie Internet en Telefonie over 1 type kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik ben voor mn nieuwe huis op zoek naar een kabel systeem waar ik alle 4 de toepassingen over heen kan sturen. Ik wil namelijk in elke kamer van het huis een soort van patchpaneeltje hangen waar ik de tv en de pc etc in kan prikken.

Ik heb zelf het idee dat dat wel over coax moet kunnen, zoals upc/kpn etc de verbindingen via HFC naar het huis toe brengen, maar is daar ook voor de thuismarkt al apparatuur voor?

Groetjes
Vincent

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-02 21:15
radio en TV kunnen samen over 1 coax-kabel, en voor UTP heb je maar 4 aders nodig, dus heb je er 4 over voor de telefoon (heeft er maar 2 nodig).

Dit lijkt mij vele malen goedkoper dat alles door 1 draad waardoor je allemaal aparatuur nodig hebt (in elke kamer!) om het signaal weer te splitsen. Maar goed, dat zijn dus wel 2 kabels.

Zelf zou ik gewoon 3 kabels leggen (coax, UTP, Telefoon), omdat dat veel simpeler is, en dus minder gevoelig voor fouten) en telefoondraad toch niets kost (in vergelijking met coax en utp) en of je nu 1 of 3 kabels weg moet werken, klussen moet je toch.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat meer over het feit dat met de bouw van het nieuwe huis de kabelgoten in de muur maken stervens veel geld kost. Vandaar dat ik aan zo een oplossing zat te denken om er maar 1 in te boren.

Ik heb ook gekeken naar de kosten van voip en mediacenter pc's met tv kaarten over wifi. En dat doet het ook erg leuk, en scheelt een stuk in de prijzen.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:07
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:02:
Het gaat meer over het feit dat met de bouw van het nieuwe huis de kabelgoten in de muur maken stervens veel geld kost. Vandaar dat ik aan zo een oplossing zat te denken om er maar 1 in te boren.

Ik heb ook gekeken naar de kosten van voip en mediacenter pc's met tv kaarten over wifi. En dat doet het ook erg leuk, en scheelt een stuk in de prijzen.
Scheelt op zich wel in de prijzen, maar als je bedenkt dat je dan niet de standaard antennes moet gebruiken, maar gewoon goede antennes, ik neem aan dat je dan de telefoons ook WiFi neemt (volgens mij zijn die er wel), als je toch WiFi gaat aanleggen, dan wil het er op zich nog behoorlijk inhakken. Ik schat zo 100 euro per foon en rond de 50 euro per pc. Dan nog een duurdere router met AP ergens bovenin huis voor een strak signaal (UTP-kabeltje erheen) en dan kan je zelf wel uittellen dat het gras aan de overkant niet altijd groener is.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-02 21:15
Het gaat meer over het feit dat met de bouw van het nieuwe huis de kabelgoten in de muur maken stervens veel geld kost.
er kunnen toch best 3 kabels door 1 kabelgoot?

Verwijderd

Topicstarter
Het is meer de kosten die het met zich meebrengt. Die aannemer rekent mijn inziens veels te veel per meter.

Op dit moment maar ik gebruik van 200mW senao wireless xspoint en heb ik er een router boven hangen, maar dat kan wel gebruikt worden daarmee.

In totaal moet het hele pakket onder de 6000 euro blijven, en dat lijkt mij redelijk op te lossen met wifi. ;)

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:42
Vorig jaar ben ik ook bezig geweest met een nieuwbouwhuis. Loze leidingen kosten toen €90 per stuk bij de betreffende aannemer. Door één zo'n leiding (5/8 of 3/4) passen een goede coax-kabel (koka799), een UTP-kabel en een telefoondraadje. Geen probleem.

Jij wilt één leiding laten leggen omdat je maar één draad wilt gebruiken, maar er passen er prima 3 doorheen ... dat kost dus niks extra richting aannemer.

Volgens mij is het vooral de COAX-kabel die je gescheiden wilt houden, want je ziet gauw verschil in beeldkwaliteit. Zo heb ik de COAX-kabels die al in het huis waren aangelegd ook direct vervangen door koka799 met zichtbaar verschil.

[ Voor 37% gewijzigd door Wouter! op 08-10-2005 16:01 ]

Pagina: 1