[Debian + Postfix] Builden gaat fout

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik probeer posfix te compilen op m'n Debian bak op de volgende manier:

code:
1
2
3
4
5
make makefiles 'CCARGS=-DHAS_MYSQL \
-I/usr/include/mysql -DUSE_SASL_AUTH \
-I/usr/local/include/sasl -I/usr/local/bdb/include' \
'AUXLIBS=-L/usr/lib/mysql \
-lmysqlclient -lz -lm -L/usr/local/lib -lsasl2 -L/usr/local/bdb/lib'

En krijg deze error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
make -f Makefile.in MAKELEVEL= Makefiles
(echo "# Do not edit -- this file documents how Postfix was built for your machine."; /bin/sh makedefs) >makedefs.tmp
No <db.h> include file found.
Install the appropriate db*-devel package first.
See the RELEASE_NOTES file for more information.
make: *** [Makefiles] Error 1
make: *** [makefiles] Error 2

Het bestand db.h bestaat dus wel in het library path /usr/local/bdb/include. Ik probeer alles zelf te compilen en geen gebruik te maken van apt-get maar ook met apt-get kan ik geen db* dev package vinden? In RELEASE_NOTES kan ik ook niks vinden wat ik misschien over het hoofd zie.

Iemand enig idee wat hier fout gaat?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
m33p schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 11:59:
Ik probeer posfix te compilen op m'n Debian bak op de volgende manier:

Ik probeer alles zelf te compilen en geen gebruik te maken van apt-get maar ook met apt-get kan ik geen db* dev package vinden?
Waarom probeer je het zelf te compilen terwijl je dit soort foutmeldingen niet kan verklaren? Die packagemanager zit er niet voor niks bij :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• m33p
Hoe moet ik het anders leren? Graag heb ik liever een comment waar ik wat aan heb :)

edit:
En ik heb hem toch verklaard volgens mij... het probleem is dat de db.h niet gevonden kan worden terwijl deze wel in het dbd include path staat

[ Voor 79% gewijzigd door m33p op 08-10-2005 12:36 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
m33p schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 12:34:
Hoe moet ik het anders leren? Graag heb ik liever een comment waar ik wat aan heb :)

edit:
En ik heb hem toch verklaard volgens mij... het probleem is dat de db.h niet gevonden kan worden terwijl deze wel in het dbd include path staat
Heb je die melding al aan google gevoerd dan? Ik krijg namelijk mega veel resultaten [google=No <db.h> include file found postfix] ;) Daarbij leer je niks van het uitvoeren van een zelfgecompilde installatie en al helemaal niet als je gaat vragen waar alles te vinden is.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:25

zomertje

Barisax knorretje

En wat nou als je systeem straks helemaal vervuild is door al dat gerommel met compilen?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
En al dan niet te beginnen over upgraden van je mail omgeving als je zelf compileert ...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

'apt-get source postfix' en dat zelf builden naar een .deb kan ook genoeg kennis opleveren trouwens, en daarmee verkloot je je packagemanager ook niet :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• m33p
Het is een testbak dus opzich maakt dat niet veel uit. Ik wist overigens niet dat apt-get source bestond, dat is misschien nog wel makkelijker. De debs kan ik dan gewoon opslaan en na een clean install de bak mee installeren.

Overigens ben ik er ook uit dat ik voor postfix net zo goed een kant en klare deb (apt-get) kan gebruiken aangezien er toch geen extra functionaliteit nodig is (en wat nog niet standaard in de .deb zit).

Bedankt :)

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:04
Voor dit soort doeleinden bestaat er ook apt-build!

/me LinuX-TUX zoekt even naar z'n sources.list waar dat in stond, teveel backups gemaakt van allerlei repositories in het verleden :Y)

Zie net dat ze in de meeste unstable repositories zitten. Dus je kan hem wget'en, toevoegen in je sources.list, of gewoon handmatig downloaden vanaf deze site.

Succes met de build/compile crusade :Y)

edit:
En nog een leuke how-to voor het geval dat je je hele systeem wil builden })

[ Voor 58% gewijzigd door LinuX-TUX op 08-10-2005 14:40 ]

Pagina: 1