Levensduur componenten/processor

Pagina: 1
Acties:

• Magnoon
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-02 19:40
Ik heb een vraag waar ik nergens nog een goed antwoord op heb kunnen vinden. Als voorbeeld:

Ik heb een 3 Ghz cpu, deze draait standaard op een boxed koeler 60 graden stressed.
Ik heb een 3 Ghz cpu, deze draait op 3.4 ghz op een zalman koeler 60 graden stressed.

Word de levensduur nou wél of niet verkort? En als bijvoorbeeld de zalman koeler hem koeler houd op 3.4 ghz zou de levensduur dan langer zijn dan standaard clocks op een boxed koeler?

En heeft dit ook invloed op andere componenten aangezien die ook sneller meedraaien, en op welke termijnen moet ik dan denken? Bijvoorbeeld geheugen gaat ipv 4 jaar maar 3 jaar mee of iets dergeljiks, of scheelt het maar ene paar maanden?

Ik hoop dat jullie dit een beetje op kunnne helderen :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik weet niet hoeveel het scheelt, maar ik weet wel dat het niet direct de temperatuur is die het em doet.
Als je cpu op een hogere snelheid werkt betekent dat dat de transistors waaruit hij is opgebouwd met een hogere frequentie moeten schakelen, en het lijkt me dat juist dat de slijtage snelheid bepaald?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
De levensduur is voornamelijk afhankelijk van de temperatuur en de Vcore.
...
Maar je hoeft je daar niks van aan te trekken, immers is een cpu hopeloos verouderd na 2 jaar.
In normale omstandigheden kan een cpu wel 20 jaar meegaan (altijd aan).

Wat jij nodig hebt is Rightmark cpu clock utility, daarmee kan dynamisch de clocksnelheid van je cpu aangepast worden waardoor de temperatuur veeel lager komt te liggen onder lage cpu loads.
Daarmee rek je de levensduur van je cpu aanzienlijk en hoef je je geen zorgen te maken over die paar uur per dag dat je gamed met je oc'ed cpu.