Toon posts:

EOS20D en RAW met PS 7.0?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Mijn eerste vraag hier: Wellicht een niet al te slimme, maar vergeef me, ik heb gezocht op het forum en niet echt een oplossing kunnen vinden.

Probleem: Ik heb een EOS 20D en Photoshop 7.0 op m'n PC. Die ondersteunt zowiezo de RAW-files (CR2) van de 20D niet. Plugins lijken er alleen voor PS CS te zijn. Ik heb bij de camera de EOS solution CD gekregen. In EOS viewer Utility kan ik CR2 bestanden converteren naar tiff of jpeg. Echter, ik kan dan dus geen bewerkingen uitvoeren in de RAW bestanden en dat lijkt mij nu juist wel de bedoeling van RAW. Ik heb ook 'Digital Photo Professional' bij de 20D gekregen. Hiermee zou je wel RAW kunnen bewerken. Ik begin PS 7 nu echter net een beetje te kennen. Is het slim om weer een ander programma te gebruiken? Is het uberhaupt wat?

groet,
Joeri

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-01 15:51
volgens mij werkt de nieuwere versie van de rawplugin van photoshop pas bij cs1 of cs2, die ondersteunt namelijk wel de 20D

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik kan geen eerdere rawplugin versie vinden met google dan die op de site van Adobe staan en dus minstens CS vereisen. Een upgrade lijkt dus handig. Je zou een ander programma kunnen gebruiken, als je even zoekt op het forum zijn genoeg voorbeelden te vinden.

Een andere oplossing, misschien ietwat omslachtig: je hebt bij je 20D als het goed is photoshop elements gekregen. Heeft deze geen werkende RAW plugin? Dan zou je daarin kunnen gaan bewerken. Mocht je daarin te weinig mogelijkheden hebben zou je RAW kunnen openen in Elements en na het goedzetten van witbalans en exposure als psd kunnen opslaan en verder bewerken in PS7.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gewoon overgaan naar Photoshop CS of CS2. Ik heb er ook maanden tegenaan gehikt, maar ik ben nu 'over' en ik kant, behalve dat CS2 wat aan de trage kant is, geen enkel argument verzinnen om nog op PS7 te blijven zitten. Time to move on!

Als je écht PS7 wilt blijven gebruiken, dan zou ik RAW bewerkingen doen in de EOS viewer of in bijvoorbeeld Rawshooter Essentials. Heeft voor mij ook een jaar prima gewerkt.

Verwijderd

Als je tevreden bent over PS7, is er weinig reden om ruim E 1.000 uit te gaan geven voor de CS2 versie.

Ik zou RawShooters Essentials (jazeker: gratis) downloaden en gebruiken om je RAW files te bewerken en om te zetten. Velen vinden dat trouwens toch een veel betere omzetter dan die van Adobe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht tot een weekje of wat geleden dat PS 7.0 tamelijk nieuw was. Wist ik veel... 8)7
Ik zal eens zoeken naar die Plugin. Iemand ervaring met dat digital photo professional?
Iedereen vast bedankt voor de info!

Joeri
Pagina: 1