[HD] Printplaat vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-02 20:23
Goedenavond :)

Mijn Maxtor DM10 6B200P0 (v&a) heeft het vanmiddag begeven, en gezien een grote hoeveelheid belangrijke gegevens die op de schijf aanwezig is kan ik deze niet zonder meer weggooien -> ik heb hoogstwaarschijnlijk een nieuwe printplaat nodig.

Hoe? Ik was een harddisk aan het toevoegen aan m'n systeem, waarbij de maxtor even afgekoppeld moest worden. Naderhand wou de schijf niet meer spinnen (chips werden wel gewoon warm), en na een tijdje "explodeerde" er een smooth chip aanwezig op de schijf.

Mijn vraag is dus, kan ik bijv. ook de printplaat van een DM10 80GB kopen, en deze gebruiken? (in dit geval, de gehele hardisk erbij kopen). Het is inderdaad vrij belangrijk dat ik deze gegevens terugkrijg.. :(

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vaak zijn de printplaten identiek. Te garanderen is dat echter niet. Je zou de printplaat goed kunnen bestuderen op bepaalde kenmerken en dan de andere ermee te vergelijken.

Alternatief, nieuwe identieke kopen, netjes en onzichtbaar de printplaat ervan overzetten, data saven en alles weer terugbrengen in de oude staat.

Beetje frauduleus is om de kapotte HD RMA te sturen.

Sterkte.

[ Voor 37% gewijzigd door Guardian Angel op 07-10-2005 22:04 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Nee, je moet volgens mij exact dezelfde hebben.

• Peter
Guardian Angel schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 22:02:
Vaak zijn de printplaten identiek. Te garanderen is dat echter niet. Je zou de printplaat goed kunnen bestuderen op bepaalde kenmerken en dan de andere ermee te vergelijken.

Sterkte.
Het probleem is dus dat ik geen vervang exemplaar heb, ik heb enkel de kapotte harddisk, verder niets. Daarbij denk ik ook niet dat veel winkels staan te popelen om mij een gehele harddisk te laten bestuderen voordat ik besluit hem te gaan kopen.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 22:03:
Nee, je moet volgens mij exact dezelfde hebben.
Jammer :/ Ik heb ook nergens technische sheets van de prints kunnen terugvinden, op die manier had ik ze ook kunnen vergelijken. Zijn er nog andere oplossingen om de data weer terug te krijgen? (en dan niet van die bedrijven die voor duizenden euro's de boel terughalen)

[ Voor 29% gewijzigd door Peter op 07-10-2005 22:05 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

.Peter schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 22:03:
[...]
Daarbij denk ik ook niet dat veel winkels staan te popelen om mij een gehele harddisk te laten bestuderen voordat ik besluit hem te gaan kopen.
1 Winkel is al voldoende.

ARME AOW’er

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-02 13:48

yGiDoRp

Sawasdee

het prijs verschil tussen een Diamondmax 10 80 GB en 200 GB is maar 30 euro.

Als die data echt zo ontzettend belangrijk is moet dat geen probleem zijn toch?

De printplaat van een 80 gb zou theoretisch kunnen werken als je de firmware van dat ding flasht.

Maar hoe ga je aan die firmware komen?

[ Voor 3% gewijzigd door yGiDoRp op 07-10-2005 22:21 ]

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 08:43
als je al weet welke firmware je nodig hebt.
geing wel, een hd. als je er een uitelkaar haalt valt op hoe weinig erin zit :s
en dat er zon sterke magneet in zit.. !

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
Het lijkt me niet dat de printplaat van een 80gig gelijk is aan een 200gig, omdat je in de bios het serienummer en de groote te zien krijgt, lijkt me niet dat er een soort cpu op zit die eerst ff alle bytes gaat tellen 8)7

Je hebt nu een kapotte schijf met belangrijke data. Ik neem aan dat je toch een nieuwe schijf nodig hebt om je data op op te slaan? Als dat het geval is, zou ik als ik jou was een identieke zoeken, en t printplaatje overzetten...

EDIT: Met een frmware flah kun je misschien wel je 80gig firmware upgraden naar 200gig, maar checkt dat flash prog niet eerst de huidige versie en type enzo?

[ Voor 16% gewijzigd door PeterEs op 07-10-2005 22:24 ]

• Peter
PeterEs schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 22:22:
Het lijkt me niet dat de printplaat van een 80gig gelijk is aan een 200gig, omdat je in de bios het serienummer en de groote te zien krijgt, lijkt me niet dat er een soort cpu op zit die eerst ff alle bytes gaat tellen 8)7

Je hebt nu een kapotte schijf met belangrijke data. Ik neem aan dat je toch een nieuwe schijf nodig hebt om je data op op te slaan? Als dat het geval is, zou ik als ik jou was een identieke zoeken, en t printplaatje overzetten...

EDIT: Met een frmware flah kun je misschien wel je 80gig firmware upgraden naar 200gig, maar checkt dat flash prog niet eerst de huidige versie en type enzo?
Zulke dingen worden meestal door de firmware van zo'n apparaat geregeld ;)

Heb ook "contact" opgenomen met PCZaak, gezien de schijf nog enkele jaren garantie heeft kunnen zij misschien iets voor me betekenen. Via maxtor garantie/rma is in principe niets mis mee, vrij netjes zelfs, maar dan heb je de hele schijf ipv. 1 printplaat.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 08:43
misschien, maar als de kaartjes verder identiek zijn kan de zelfde firmware er mee overweg. tis alleen de vraag of de "inside" van een 200 wel zo werkt als een 80 gig, en dan heb je een probleem. er zit in een 80 gig maar 1 platter, en in een 200 gig twee? of drie?

de printplaat van de hd en de besturing van de hd maakt (intern dus) natuurlijk helemaal geen gebruik van CHS om de data terug te kunnen vinden volgens mij, de printplaat vertaalt dat juist naar fabrikant specfieke code, afgestemd op de hardware in de hardeschijf.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Zoals al eerder gezegd, je moet het exact zelde type van de HDD hebben, om de printplaat uit te kunnen wisselen. En dan nog is er geen garantie dat het gaat werken.

Het gaat er in jouw geval aan liggen hoe belangrijk de gegevens zijn die op de vern**kte hd staan. Is het jouw het bijvoorbeeld waard om er een "nieuwe" hdd (van exact hetzelfde type) voor te kopen, om met deze printplaat de gegevens te recoveren? :/

edit:
* Kluk-Kluk denkt lijkt me niet.....
engelbertus schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 22:29:
misschien, maar als de kaartjes verder identiek zijn kan de zelfde firmware er mee overweg. tis alleen de vraag of de "inside" van een 200 wel zo werkt als een 80 gig, en dan heb je een probleem. er zit in een 80 gig maar 1 platter, en in een 200 gig twee? of drie?

de printplaat van de hd en de besturing van de hd maakt (intern dus) natuurlijk helemaal geen gebruik van CHS om de data terug te kunnen vinden volgens mij, de printplaat vertaalt dat juist naar fabrikant specfieke code, afgestemd op de hardware in de hardeschijf.
Geloof me, printplaten van hdd's uitwisselen werkt alleen bij exact dezelfde types, anders kun je het zwaar vergeten. Meerdere malen getest door ondergetekende......

[ Voor 73% gewijzigd door Kluk-Kluk op 08-10-2005 00:18 ]