Statisch IP adres -> DHCP, zelfde adres?

Pagina: 1
Acties:

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
Ik heb geen probleem maar gewoon een vraag. De titel is een beetje onduidelijk maar ik zal het even uitleggen.
Een tijd terug had ik in mijn netwerk alle pc's een statisch IP adres gegeven. Vervolgens kwam er een firewall bij (IPCop) en ging ik toch maar eens over op DHCP. Ik schakelde alle pc's om naar DHCP en liet de DHCP server de adressen uitdelen. Vervolgens kregen alle pc's dezelfde ip adressen als die ze ervoor hadden, toen ik ze dus handmatig had ingestelt.
Ik vroeg mij af hoe dit kan? Hoe weet de DHCP server welke adressen de pc's ervoor hadden? Wordt dit ergens opgeslagen, zo ja waar?

Ik heb gezocht en kwam er wel achter dat de client iig hetzelfde ip adres van de DHCP server vraagt, maar het is me niet duidelijk of dit ook met statisch -> dhcp werkt.

Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:26
Heb je in je router toevallig een mac-table die ip adressen koppelt ?
Dat zou de enige verklaring zijn voor mij op dit moment.

En anders is het gewoon plain luck ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Omdat de betreffende PC's altijd eerst proberen het adres wat ze al hadden opnieuw te claimen. De DHCP server bepaald dan of dat wordt toegewezen of levert een andere aan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Ik zou zeggen pas je dhcp lease range ff aan dan weet je direct of het werkt ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:55:
Ik zou zeggen pas je dhcp lease range ff aan dan weet je direct of het werkt ;)
In dat geval zal de server dus niet ingaan op het verzoek voor het oude IP en zal een nieuwe voorstellen die wel in de range valt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

TrafeX

Tuned for life!

Topicstarter
Orion84 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:54:
Omdat de betreffende PC's altijd eerst proberen het adres wat ze al hadden opnieuw te claimen. De DHCP server bepaald dan of dat wordt toegewezen of levert een andere aan.
Zo ver was ik idd al, maar waar wordt dat opgeslagen op de client? Is dat toevallig in de ARP tabel ofzo?

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 13:48

neh

Orion84 schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:54:
als ze al een lease hebben ja. dat is niet het geval bij een statisch adres.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
code:
1
2
Oct  8 16:21:02 dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.0.2 from 00:0e:a6:5a:47:cd via eth0
Oct  8 16:21:02 dhcpd: DHCPACK on 192.168.0.2 to 00:0e:a6:5a:47:cd via eth0

Voor Sendy... de rest van mijn verhaal klopte dus niet

[ Voor 195% gewijzigd door MrBarBarian op 08-10-2005 18:13 ]

iRacing Profiel

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het lijkt me erg liggen aan het operating system waarop de DHCP client draait. Op GNU/Linux kan ik me niet voorstellen dat dit zo zal kan werken. Op Windows kan het misschien wel. Het is technich natuurlijk prima mogelijk.

[Zoals je aan de post van MrBarBarian kan zien vraagt de DHCP client (ook) om een bepaald ip nummer. Maar die post is nu weg :| En weer terug ;) Het lijkt mij trouwens ook handiger om het op de server te implementeren. Maar ja, als de client het ip vraagt, dan heeft als voordeel dat het geintje, dat de TS merkt, kan werken.]

[ Voor 51% gewijzigd door Sendy op 08-10-2005 18:29 ]

Pagina: 1