Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition
Verwijderd
Weet echter niet of het echt verstandig is en of je er winst mee haalt...
Intentionally left blank
Lijkt me ook niet erg praktisch. Mede omdat html al een soort xml is. Imho een beetje dubbel om dat op die manier op te slaan. Maar op zich is het wel mogelijk. Wat crisp zegt.. ik zou ook kiezen voor een database. Is toch echt drie keer zo handig en een half keer zo omslachtig.Tombo_inc schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 20:40:
beste mensen,
ik mij de afgelopen tijd eens verdiept in xml icm xsl. je kan daar hele leuke dingen mee doen, en nu had ik het idee om complete websites in xml te gaan bouwen. ik zie dat als volgt voor me.
je beschrijft in je xml bestand alle items die je op je website of pagina wil gaan zetten. dus bijvoorbeeld blokken tekst, en plaatjes oid. maar zeker dus geen opmaak alleen puur de data. vervolgens link je het zaakje aan een xslt sheet die van de hele handel netjes een xhtml bestandje maakt.
nou is mijn vraag, is dit correct xml gebruik of is xml hier niet voor bedoelt. en wat is jullie visie van dit idee.
alvast bedankt.
[ Voor 7% gewijzigd door HawVer op 08-10-2005 00:28 ]
http://hawvie.deviantart.com/
Verwijderd
xml is om data te beschrijven en dat is precies wat ik doe (toch?). alle elementen die ik op mijn pagina wil hebben worden beschreven in het xml bestand. in het xsl bestand staat de conversie naar xhtml. op die manier heb je (volgens mij) een nog strictere scheiding van data en opmaak. ten tweede kun je zo ook leuk met AJAX aan de slag.HawVer schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 00:27:
[...]
Lijkt me ook niet erg praktisch. Mede omdat html al een soort xml is. Imho een beetje dubbel om dat op die manier op te slaan. Maar op zich is het wel mogelijk. Wat crisp zegt.. ik zou ook kiezen voor een database. Is toch echt drie keer zo handig en een half keer zo omslachtig.XML is in principe om data in op te slaan. Of je dat nu gebruikt om gegevens te verzenden of om ze te bewaren maakt niet veel uit.
zie ik dit zo verkeerd of is het echt niet handig? en waarom zouden jullie een database gebruiken? xml is om data in op te slaan zeg je, een database toch ook?
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition
Verwijderd
Het is leuk om een keer te kijken wat de mogelijkheden van xsl/xml zijn, maar of het de onderhoudbaarheid van de site ten goede komt weet ik niet.
Een site volledig opbouwen uit xml/xls is een beetje hetzelfde als vroeger een site die werd opgebouwd uit een txt file (dmv .js)
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Verwijderd
voor een clientside app zou je eventueel wel xml kunnen gebruiken om via een httprequest met de server te communiceren (ook bekend als ajax)
of je serverside je data in een database, textfile of xmlfile opslaat zal me een worst wezen, gewoon doen wat je zelf praktisch vind, maar zorg ervoor dat je de client altijd (x)html geeft, dan kan er wat mee gedaan worden namelijk (door google bekeken worden ofzo, of voorgelezen)
[off] ik wil niet zeurderig overkomen, maar wil gewoon wat zaken duidelijk hebben[/off]
zijn er nog mensen die mij kunnen helpen, want ik zou het erg op prijs stellen als mijn probleem opgeheldert zou kunnen worden
Ojah, even mijn visie op het hele xml verhaal.
Als je een enigszins statische site maakt met xml en die omtovert mbv xslt lijkt me dit een beetje zinloos. Je kunt dan net zo goed meteen (x)html outputten omdat je anders dubbelop bezig bent. Verder brengt dit ook weer voordelen mee die genoemd worden door anderen hierboven.
[ Voor 24% gewijzigd door Koeniepoenie op 09-10-2005 16:57 . Reden: xml verhaal ]
Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337
in feite is het dus nutteloos om complete websites uit xml/xsl te bouwen. xhtml is eigenlijk xml; het is net als wml en rss een taal (xml dialect) die ontstaan is uit xml (en in het geval van xhtml ook uit html). als je het goed doet (semantisch) dan beschrijf je in je xhtml alleen je data voor je site en maak je die op met css. daarom is het dus nutteloos (begrijp ik nu) eerst je data te beschrijven in xml en vervolgens om te zetten naar xhtml, als je de data meteen ook kan beschrijven in xhtml (toch?).
wat je dus wel kan doen begrijp ik, is bepaalde data voor je site ophalen uit xml (of wat dan ook) bestanden, en die data gebruiken voor bepaalde dingen op je site (AJAX).
maar nu heb ik nog 1 brandende vraag.
als je met ajax werkt of uberhaupt met javascript, dan zijn veranderingen die je toepast niet terug te vinden in je broncode. je merkt alleen het resultaat ervan. als je dus bijvoorbeeld nieuwsberichten met een httprequest ophaalt uit xml bestanden op de server, en je maakt daar een net overzicht van, dat krijgt de gebruiker het netjes te zien. maar in je broncode is er niks terug te vinden.
mijn vraag: is dit dan wel semantisch verantwoord? (argumenten aub)
mijn conclusie (correct me if i'm wrong):
je kan je site dus het beste in xhtml maken, en alleen voor de (of bepaalde) content kun je met ajax spelen.
In principe is het zolang je DOM tree wel in orde blijft nog steeds semantisch verantwoord, want de DOM tree kan dan nog worden uitgelezen, welke de inhoud dan correct beschrijft.Tombo_inc schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 18:33:
mijn vraag: is dit dan wel semantisch verantwoord? (argumenten aub)
Let even goed op de afweging XHTML t.o.v. HTML 4.01 Strict. Vaak biedt het eerste amper voordelen...mijn conclusie (correct me if i'm wrong):
je kan je site dus het beste in xhtml maken, en alleen voor de (of bepaalde) content kun je met ajax spelen.
Mijn forum is opgeboudwd uit xml en xsl...
Dat wordt dan wel serverside getransformeerd naar html.
Werkt perfect aangezien xsl heel mooi als template engine kan dienen.
Zin om 10.000 regels source te lezen?
Maargoed het is redelijk simpel uit te leggen.
De rest moet je zelf maar doen.
ASP heeft gewoon de functie om een xsl en xml bestand om te vormen tot een html bestand.
Ik haal de gegevens bij het opvragen van de pagina uti de database, en zet deze in een xml bestand.
Dit xml bestand word onderaan de pagina samengevoegd met het bijbehorende xsl bestand, waarna je een prachtig html bestand krijgt.
Je hebt dus uiteindelijk wel html, maar als templatesysteem is het heel handig.
Lees dit eens door zou ik zeggen: http://www.w3schools.com/xsl/xsl_server.asp
Verwijderd
De TS wil XML gebruiken om tekst en plaatjes op te roepen.
Nu heb ik echter het probleem dat Flash geen plaatjes wil weergeven in de volgende XML code:
<content>
Dit is content [img]"plaatje.jpg"[/img] en dit is een plaatje
</content>
Waarom kan Flash dit niet, of hoe kan ik dit oplossen?
Verwijderd
Je moet je images ook afsluiten dus [img]'je_img.jpg'[/img]Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 16:51:
Hier iets dieper op in gaande:
De TS wil XML gebruiken om tekst en plaatjes op te roepen.
Nu heb ik echter het probleem dat Flash geen plaatjes wil weergeven in de volgende XML code:
<content>
Dit is content [img]"plaatje.jpg"[/img] en dit is een plaatje
</content>
Waarom kan Flash dit niet, of hoe kan ik dit oplossen?
Wellicht heb je ook problemen met quotes, gebruik dus enkele of \" als afvang.
En tot de stap xhtml (met de rest van prut, css enzo) heb ik het natuurlijk over serverside. En nog even als opmerking op Mischa_NL, dat PHP natuurlijk ook prima functies heeft om te transformeren met behulp van XSLT
De data komt vaak in een andere vorm als invoer binnen dat het eruit moet worden gehaald, of een combinatie van gegevensbronnen. Alle vereiste gegevens stop je in een xmlbestand (wat hier beter gezien kan worden als stream, omdat het tijdelijk/niet fysiek bestand is (wat ik bedoel, kan wel natuurlijk)). Dat XML bestand bevat dan alle data uit verschillende bronnen, misschien wel verschillende databases. Je zou ook alle bronnen bij elkaar kunnen voegen en dan met XSLT het bruikbare eruithalen, maar gaat hier juist om, om alleen relevante gegevens (=informatie) te selecteren.ja dat is inderdaad een mooi systeem. maar is het niet overbodig om een database en xml bestanden tegebruiken. kun je dan niet meteen alles in xml bestanden stoppen
Waarom die stap minder? Je hebt nu een vrij universele tussenlaag, waar je veel verschillende opmaken of toepassingen overheen kunt gooien.of alles rechtstreeks vanuit de database converteren naar html? op die manier heb je 1 stap minder.
Eigenlijk zou je het aan de hand van een voorbeeld uit werkelijkheid toe moeten lichten, maar kan zo niet iets passends verzinnen. Enige wat ik zo simpel bedenk is bijvoorbeeld het weer. Voor de registratie worden allerlei gegevens van allerlei verschillende plaatsen samengevoegd in een database. Een reisbureau (noem maar wat), wil graag gebruik maken van die gegevens om hun klanten een extra service te bieden. Het reisbureau is echter alleen benieuwd naar de temperaturen en neerslag op een bepaalde plaats.
Hier kun je dus de tussenstap bijv goed gebruiken. Het reisbureau vraagt de data op "tempenneerslag.php?plaats=hier" en krijgt een XML bestandje met de data. Nu kunnen ze het integreren op hun eigen website. Of misschien willen ze het inlezen in een eigen informatiesysteem, kan ook. Zelfde voorbeeld kun je bedenken met een telefoongids etc.. etc.. of echte bedrijfsprocessen.
database - opslaglaag/backend
xml - datablokken
xsl - structuur
css - opmaak ~
xhtml - presentatie
en natuurlijk kun je die structuur en presentatie en evt opmaak samen pakken. Maar bijv CSS, is was eigenlijk ook gewoon eerst de html-attributen die voor style zorgten. Dat wordt nu ook opgesplitst. Zo moet je het met de xml/xsl laag ook zien.
En inderdaad, het is een afweging die je moet maken. Als je het goed aanpakt haal je er je voordeel denk ik makkelijk uit. Maar als het om een klein projectje gaat, waarom zou je?
maar je moet wel in je achterhoofd houden dat xhtml in feite ook xml is; bedoelt om websites in te bouwen (ben ik nu achter na dit topic).
xhtml -> data beschrijven.
css -> de hele meuk opmaken.
het punt is dat browsers wel xhtml "snappen" maar geen xml. en dus moet je je afvragen of het nodig is xml te gebruiken als het ook meteen in xhtml kan (dat is mijn conclusie). maar het hangt er idd mede vanaf wat je met je data wil en dan kan xml een goede oplossing zijn.
Ik heb mijn website ook zo gebouwd, ik moet zeggen, het is erg super als alles eindelijk lekker werkt. Maar het heeft mij nogal veel tijd gekost, misschien wel te veel. Nou ik ga slapen! Succes
Verwijderd
Dit heeft als resultaat een null. Weet je zeker of Flash dat kan?Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:15:
[...]
Je moet je images ook afsluiten dus [img]'je_img.jpg'[/img]
Wellicht heb je ook problemen met quotes, gebruik dus enkele of \" als afvang.
Hoe bedoel je \" als afvang? Google gaf antwoord: [img]\"backofhead.jpg\"[/img]
Echter, ook dit werkt niet!
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 12:48 ]
@stTK421
ik heb 0,0 verstand van flash. dus ik zou echt niet weten of flash het kan of wat je niet goed zou doen.
ik weet verder genoeg (denk ik
bedankt iedereen!
Zo werkt het inderdaad.r0bert schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:52:
ik denk dat je het moet zien als
database - opslaglaag/backend
xml - datablokken
xsl - structuur
css - opmaak ~
xhtml - presentatie
en natuurlijk kun je die structuur en presentatie en evt opmaak samen pakken. Maar bijv CSS, is was eigenlijk ook gewoon eerst de html-attributen die voor style zorgten. Dat wordt nu ook opgesplitst. Zo moet je het met de xml/xsl laag ook zien.
En inderdaad, het is een afweging die je moet maken. Als je het goed aanpakt haal je er je voordeel denk ik makkelijk uit. Maar als het om een klein projectje gaat, waarom zou je?
De database is de backend van mijn forum, waar alle gegevens instaan. Users, posts, topics, bookmarks, enzovoort.
Op het moment dat de gebruiker een pagina opvraagt genereerd asp (of in jou geval misschien php) een xml bestand met de dynamische data, die dus uit de database komt, van die pagina.
Deze data heeft geen opmaak, en daarvoor komt het xsl stylesheet eraan te pas.
De 'stylesheet' gaat over het xml bestand (serverside in mijn geval) en je krijg een perfect html bestand. Het hoeft neit persé xhtml/html valid te zijn, aangezien posts weleens niet correct genestte tags bevatten. Hier heeft de parser die bij asp zit geen last van.
Mocht jou parser er wel last van hebben, zul je een ubbparser moeten schrijven die alle posts netjes correct nest.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is hoe het precies werkt.
bedankt allemaal