Toon posts:

percentage kleur op foto

Pagina: 1
Acties:
  • 889 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
voor onderzoek zoek ik een programma en of tool waar mee ik het percentage van een bepaalde kleur kan bepalen.

het gaat hier om het percentage coraal op een foto.

al vast bedankt.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Omzetten naar bitmap, openen met word (als text!) en met de zoekfunctie de precieze kleurcode laten zoeken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
In photoshop kan je een selectie maken op kleur, met een regelbare afwijking. Als je van die selectie een zwart/wit beeld maakt, kan je volgens mij relatief gemakkelijk het percentage z/w , dus het percentage van je gewenste kleur, bepalen.
(bijvoorbeeld omzetten naar beeldje van 1 pixel, en dan de grijswaarde bepalen, of zoiets)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Paint Shop Pro kan dit ook.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 11:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat bedoel je met "een bepaalde kleur"? Bij computers is iedere kleurtint een aparte kleur en zijn er dus miljoenen kleuren.

Voor wat jij wil zul je dus een programma moeten hebben waarbij je een bepaald bereik van kleuren kunt filteren. Ik weet niet of je met "coraal" de naam van een kleur, of dat spul in de zee bedoeld. In het laatste geval kun je waarschijnlijk beter alle blauwtinten er uit filteren.

Hoewel het maken van zo'n soort programma niet echt moeilijk is betwijfel ik of het bestaat, misschien kan je wat meer informatie geven waarvoor je het precies nodig hebt?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
we doen op dit moment onderzoek naar een stuk coraal (in de zee) bij bonare.
om de ontwikeling vna dat stuk coraal te volgen en te documenteren moeten we kunnen meeten hoe veel er is

als we nu steeds van een zelfde posietie een foto maken en hier op boven genoemde manier een persentage uit kunnen krijgen dan kunnen we die reseltaten in ons onderzoek / rapport verwerken.

knight

Verwijderd

Topicstarter
joopv kan je wat precieser zijn hoe ik dat in paintshop doe ?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 08:23:
joopv kan je wat precieser zijn hoe ik dat in paintshop doe ?
Hij wil zeggen dat wat ik uitleg voor photoshop, je ook evengoed kan met paintshop.
Als je even zoekt bij de selectietools, zal je wel iets vinden om op kleur te selecteren. Daarmee klik je dan op en stukje van de kleur die je wil selecteren, en alle kleuren die er sterk genoeg op lijken (hoe sterk, kan je ws wel ergens instellen, cijfertje van 0 tot 100 ws), worden geselecteerd. Dan heb je al een selectie van alle coraal.

Om daaruit je % te berekenen, kan je volgens mij best overgaan naar een zwartwit beeld, waarbij je je selectie zwart maakt, en het niet geselecteerde wit (ik zou meteen ook de kleurinstelling naar grijswaarden verzetten, maar waar dat in paintshop zit weet ik niet). Dit kan je door met een grote schilderborstel zwart te schilderen, en dan de selectie om te keren (select>inverse bij photoshop) en nu met wit te schilderen.

Dan heb je een figuur met zwart = koraal, wit = geen koraal. De gemiddelde grijswaarde van die figuur zal dan ...... het percentage koraal zijn.
Om dat gemiddelde te kennen, kan je volgens mij best je figuur verkleinen naar 1x1 pixel, en dan kan je normaal gemakkelijk zien wat de grijswaarde ervan is. Maar dat kan je mss eens zelf testen, maak een zwartwitfiguur met 1/4 zwart, en probeer dan aan 25% te komen.

Edit: in Photoshop kan je, als je je zwart/witfiguur hebt, en je figuur op grijswaarden staat, het percentage zo aflezen. Klik op image>histogram... , en ga dan met je muis in het grafiekvenster staan. Bij percentile verschijnt dan de gemiddelde grijswaarde, dus je percentage koraal.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 08-10-2005 10:04 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Interessante klus.. Er zijn wel wat moeilijkheden lijkt me. Om onderling vergelijkbare resultaten te krijgen zul je de foto op exact dezelfde positie en onder dezelfde lichtomstandigheden moeten nemen. Dus om dezelfde tijd van de dag een foto nemen.

Over wat voor interval heb je het nu? 1 keer per dag, per maand, per jaar? Hoe groot is het gebied dat je wilt bestrijken met de foto?

Misschien kun je gebruik maken van satelliet metingen. Er zijn satellieten om de meest uiteenlopende zaken te meten, het zou me niets verwonderen als koraalgroei er ook bij zit.

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02-2025

DoubleJ

Een ninjja!

naftebakje schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 19:36:
(bijvoorbeeld omzetten naar beeldje van 1 pixel, en dan de grijswaarde bepalen, of zoiets)
offtopic:
je moet er maar op komen! _/-\o_
Pagina: 1