Hij wil zeggen dat wat ik uitleg voor photoshop, je ook evengoed kan met paintshop.
Als je even zoekt bij de selectietools, zal je wel iets vinden om op kleur te selecteren. Daarmee klik je dan op en stukje van de kleur die je wil selecteren, en alle kleuren die er sterk genoeg op lijken (hoe sterk, kan je ws wel ergens instellen, cijfertje van 0 tot 100 ws), worden geselecteerd. Dan heb je al een selectie van alle coraal.
Om daaruit je % te berekenen, kan je volgens mij best overgaan naar een zwartwit beeld, waarbij je je selectie zwart maakt, en het niet geselecteerde wit (ik zou meteen ook de kleurinstelling naar grijswaarden verzetten, maar waar dat in paintshop zit weet ik niet). Dit kan je door met een grote schilderborstel zwart te schilderen, en dan de selectie om te keren (select>inverse bij photoshop) en nu met wit te schilderen.
Dan heb je een figuur met zwart = koraal, wit = geen koraal. De gemiddelde grijswaarde van die figuur zal dan ...... het percentage koraal zijn.
Om dat gemiddelde te kennen, kan je volgens mij best je figuur verkleinen naar 1x1 pixel, en dan kan je normaal gemakkelijk zien wat de grijswaarde ervan is. Maar dat kan je mss eens zelf testen, maak een zwartwitfiguur met 1/4 zwart, en probeer dan aan 25% te komen.
Edit: in Photoshop kan je, als je je zwart/witfiguur hebt, en je figuur op grijswaarden staat, het percentage zo aflezen. Klik op image>histogram... , en ga dan met je muis in het grafiekvenster staan. Bij percentile verschijnt dan de gemiddelde grijswaarde, dus je percentage koraal.
[
Voor 10% gewijzigd door
naftebakje op 08-10-2005 10:04
]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.