wij hebben op het werk een servertje met een asus p4p800 moederbord en een pentium 4 3,0 (530 is het nummer geloo ik)
als je de asus standaard laat, dus zonder qfan, dan probeert de koeler / proc / chipset / weeet ik waat, je cpu temp onder de 50 graden te houden, wat volgens intel de maximale bedrijfstemperatuur is (volgens specificaties) vandaar waarschijnlijk dat er geprobeerd wordt hem onder de 50 graden te houden, dit zorgt er bij een beetje belating dus meteen voor dat je cpu fan etc dan meteen op volle toeren gaan draaien, en veel lawaai produceert.
zet je Qfan aan, dan probeert het bios de ingestelde temperatuur niet te overschrijden. heb je een belasting waarbij de temp 55 graden wordt terwijl de de max temp ingeteld is op 65 graden dan zal de fan precies zo hard gaan draaien dat de temp stabiel blijft op 55 graden
dus maar net ietsje sneller dan op halve snelheid of zo. wordt ie dan 60 graden gaat ie steeds sneller lopen m de processor temp stabiel te houden, en pas bij 65 op maximum gaan zitten.
hoe goed de cpu fan kan kolen is dan afhankelijk van de luchtafvoer van je kast ed. dus meer fans is dan beter, ook als die niet geregeld worden, wat ze volgens mij ook niet worden, ze draaien constant tenzij je ze zelf kunt regelen.
bij ons was het bord dus standard gelaten met maar 1 outtake fan. meteen al veel herrie en max fan speeds. en hij crashte gemakkelijk begin eze zomer, met die paar hete dagen. we hadden he toen nog maar net, dus we zaten met de handen in het haar. d QFAN en de deur van de serverruimte open laten staan ( aan en fvoer lucht) loste het op, samen met een intake fan.
de processor wordt nu nooit warmer dan 55 graden !
maar de buiten temps zijn ook niet zo hoog uiteraard. maar de serverruimte wordt nu goed geventileerd door een lekkere ventilator, airdo is veels te duur vor 1 zon server in een hokje! alleen qua energierekening.
het terugklokken van de pentium4 heb ik zelf nog nooit waarenomen, of het moet al zon extreme terugclock zijn dat de processor zo traag werd dat hij het systeem totaal niet meer kon bijhouden, en vastliep. dus dt is dan de oorzaak van de vastlopers, OF dat de maximaal draaiende ventilator voor instabiele stroom zorgt oid.
bij warme dagen is een beetje koele luchtaanvoer, en het feit dat de warme lucht ook echt wordt afgevoerd, dus ook uit de ruimte, omdt je anders juist aan het proberen bent je processor ook minimaal de omgvingslucht te laten krijgen, met daarbovenop de warmte alsgevolg van de wats die de proc gebruikt, en nog eens de wats die de fan's zelf gebruiken. bij 35 graden in de ruimte plus een graag of 28 voor t systeem zelf zit je dan al op 62, en omdat dat hoger is dan 50 maakt ie kabaal als een vliegtuig, wat er dan weer toe leid dat mensen de deur van de serverruimte dichtdoen

en dta werkt dan weer averechts