P4 3.0 @ 3.3 max temp?

Pagina: 1
Acties:
  • 944 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:44

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb net me processor via de bios 10% overgeclocked van 3.0 naar 3.3GHz. Ik gebruik een stock P4 koeler die ik erbij kreeg. Ik heb nu CPU Burn-In draaien op 100% belasting en hij is nu 73graden en me case-temp is 39graden en CPU Burn-In loopt nu een kwariertje. Ik ben ook 3Dmark2005 aan het downloaden en die install ik dalijk ook. Mijn vraag is hoe hoog mag de temperatuur maximaal worden? Omdat ik in de bios overclocken op 10% heb gezet, loopt mijn FSB en PCI & AGP bus ook sneller? Kan deze 10% ook slecht zijn voor mijn VGA-kaart/Memory/HDD's/Opticals??

Specs:
Intel P4 3.0GHz. Prescott
Asus P4C800 Deluxe
2x 512MB Kingston HyperX PC3200
2x Maxtor 120GB SATA
Plextor PX116-A DVDROM
Plextor PX716-A DVDRW
ATi Sapphire Radeon X800pro 256MB

[ Voor 8% gewijzigd door Techno Overlord op 07-10-2005 19:24 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

das toch wel het maximum ja, als je hoger gaat word het echt slecht voor je cpu, en hij word sowieso instabiel. het is niet slecht voor je mem, en opticals, wel kunnen je hd en vga kuren gaan vertonen,maar ik kan me niet voorstellen dat een p4c800 deluxe geen pci lock heeft.

http://specs.tweak.to/16495

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
En hij is erg warm, waardoor dat ie minder lang (veel minder lang), mee gaat, met eigenlijk niet echt veel winst!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
FiXeR.nl schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 19:23:
En hij is erg warm, waardoor dat ie minder lang (veel minder lang), mee gaat, met eigenlijk niet echt veel winst!
Hoe kan jij jou P4 3.0GHz. dan op 3.7 laten lopen??? Die wordt toch ook veel te warm?

Forever raver!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

CPU temp zegt vrij weinig. Draait je PC stabiel? Dan is je CPU niet te warm. Goed mogelijk dat je P4 het zelfs bij 90°C nog trekt.

Echter, een hogere temperatuur zorgt voor een snellere chemische degradatie van je processor. De technische term ervoor is electromigratie, en dat effect treedt steeds sterker op, naarmate de processor heter is. ( Google linkje naar afbeeldingen "electromigration" )

Dus vervolgens is de vraag eigenlijk "welke maximale temperatuur is nog verstandig voor mijn CPU?"

En dat is een beetje rekbaar, maar zelf zou ik het beneden de 65°C willen houden voor een P4. Dus dan wordt het tijd om te investeren in 1) een betere/zwaardere CPU koeler en 2) betere kast ventilatie/casefans.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• FiXeR.nl
  • Niet online
Een pentium 4, prescott, mag maar max: 76 graden worden, voordat ie doorbrand!

Hoe ik dat doe? een gemodde Hyper 48 luchtkoeling, en 6 casefans.

Kijk nou ook eens hier. Bij jouw CPU staat max temp dat hij wat langer trekt: 69 graden, SNEL TERUGCLOCKEN DUS!

KLIK

[ Voor 70% gewijzigd door FiXeR.nl op 07-10-2005 19:48 ]

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
ik ga hem nu gelijk terugclocken en opnieuw proberen als ik een nieuwe cooler heb. Ik denk dat dit hem wordt...

[ Voor 8% gewijzigd door Techno Overlord op 07-10-2005 19:54 ]

Forever raver!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Hij maakt best wel herrie!

Verwijderd

Moet ie op kunne stijge? :)

Ik heb hier een Reserator van Zalman erop staan, p4 2.4 ghz geclocked naar 3.2.
Idle 27 graden celcius en loaded tegen de 35. Ook m'n vga word geclocked en gekoeld door wc btw.

Misschien iets voor jou?

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 20:24:
Moet ie op kunne stijge? :)

Ik heb hier een Reserator van Zalman erop staan, p4 2.4 ghz geclocked naar 3.2.
Idle 27 graden celcius en loaded tegen de 35. Ook m'n vga word geclocked en gekoeld door wc btw.

Misschien iets voor jou?
Is die chip van jou niet een northwood?
Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een prescott :) Wat niet wegneemt dat een 70+ graden erg heet is ! Lijkt me niet goed voor de chip, kijk eens naar een andere koeler, bijv. zalman of iets dergelijks.

Wat betreft de PCI-lock: Dat doet de AI-functie van asus naar mijn ervaring niet automatisch..
Anders probeer handmatig de FSB eens omhoog te gooien en zet de agp/pci lock op 66/33, loopt hij instabiel, zet dan je men devider op 333 mhz en verhoog eens het Vcore met 0.125...en ga zo maar door!

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Verwijderd

FiXeR.nl schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 19:44:
Een pentium 4, prescott, mag maar max: 76 graden worden, voordat ie doorbrand!

Hoe ik dat doe? een gemodde Hyper 48 luchtkoeling, en 6 casefans.

Kijk nou ook eens hier. Bij jouw CPU staat max temp dat hij wat langer trekt: 69 graden, SNEL TERUGCLOCKEN DUS!
Wat een onzin... Een cpu mag beste voor korte tijd 80+ graden zijn. (ja als je dit uren achter elkaar zo laat word het schadelijk voor je cpu). En voordat hij doorbrand moet je het echt heel gek maken (100graden+?)

Zelf hou ik als absoluut maximum 70 graden aan als normale bedrijfstemperatuur (normale stress-test temp na een paar uur primen), in de praktijk wordt de cpu natuurlijk bijna nooit zo heet als tijdens de stress-test natuurlijk, redelijk safe dus nog.

• FiXeR.nl
  • Niet online
Check die site dan maar eens ;), de max temp van een pentium 4 prescott 3.0e is 69 graden, dus hoger lijkt me niet verstandelijk!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:13
Doe ook eens een BIOS-update, dat zorgde er bij mij voor dat de temps nogal omlaag gingen (temps werden gewoon niet goed uitgelezen met oude BIOS).

Verwijderd

FiXeR.nl schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 20:39:
Check die site dan maar eens ;), de max temp van een pentium 4 prescott 3.0e is 69 graden, dus hoger lijkt me niet verstandelijk!
Zoals ik zeg: dit zal de maximale bedrijfstemperatuur zijn. Het is dus onzin dat hij daarboven gelijk door zal branden. Hij kan dus best een paar minuten warmer worden (screenshotje maken van je maximale overclock, hiermee heb ik de 90Graden al gehaald 8) Wel een AthlonXP-mobile)

(Maar een overclock van 10% is nog best bescheiden hoor, met betere koeling kun je er vast meer uit halen)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Lolzz....een P4 kàn helemaal niet doorbranden, hij klokt automatisch terug als ie te warm wordt en dat zou je wel moeten merken.

Aanbevolen is wel om em stressed onder de 65 te houden......dan heb je altijd wat speling voor warme zomerdagen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Michael Knight schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 20:49:
Lolzz....een P4 kàn helemaal niet doorbranden, hij klokt automatisch terug als ie te warm wordt en dat zou je wel moeten merken.

Aanbevolen is wel om em stressed onder de 65 te houden......dan heb je altijd wat speling voor warme zomerdagen :)
Hehe als je de koeler er hélemaal afhaalt kun je er op rekenen dat ie doorbrand hoor... (geen beveiliging die dat voorkomt...)
Maar je hebt natuurlijk wel een beetje gelijk. Een AthlonXP heeft geloof ik geen doorbrand-beveiliging, al word hij soms wel door het moederbord beveiligt. Maar met overclocken is het zo dat hij allang instabiel word / vastloopt voordat hij eventueel zou doorbranden.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
wij hebben op het werk een servertje met een asus p4p800 moederbord en een pentium 4 3,0 (530 is het nummer geloo ik)

als je de asus standaard laat, dus zonder qfan, dan probeert de koeler / proc / chipset / weeet ik waat, je cpu temp onder de 50 graden te houden, wat volgens intel de maximale bedrijfstemperatuur is (volgens specificaties) vandaar waarschijnlijk dat er geprobeerd wordt hem onder de 50 graden te houden, dit zorgt er bij een beetje belating dus meteen voor dat je cpu fan etc dan meteen op volle toeren gaan draaien, en veel lawaai produceert.
zet je Qfan aan, dan probeert het bios de ingestelde temperatuur niet te overschrijden. heb je een belasting waarbij de temp 55 graden wordt terwijl de de max temp ingeteld is op 65 graden dan zal de fan precies zo hard gaan draaien dat de temp stabiel blijft op 55 graden
dus maar net ietsje sneller dan op halve snelheid of zo. wordt ie dan 60 graden gaat ie steeds sneller lopen m de processor temp stabiel te houden, en pas bij 65 op maximum gaan zitten.

hoe goed de cpu fan kan kolen is dan afhankelijk van de luchtafvoer van je kast ed. dus meer fans is dan beter, ook als die niet geregeld worden, wat ze volgens mij ook niet worden, ze draaien constant tenzij je ze zelf kunt regelen.

bij ons was het bord dus standard gelaten met maar 1 outtake fan. meteen al veel herrie en max fan speeds. en hij crashte gemakkelijk begin eze zomer, met die paar hete dagen. we hadden he toen nog maar net, dus we zaten met de handen in het haar. d QFAN en de deur van de serverruimte open laten staan ( aan en fvoer lucht) loste het op, samen met een intake fan.
de processor wordt nu nooit warmer dan 55 graden !
maar de buiten temps zijn ook niet zo hoog uiteraard. maar de serverruimte wordt nu goed geventileerd door een lekkere ventilator, airdo is veels te duur vor 1 zon server in een hokje! alleen qua energierekening.

het terugklokken van de pentium4 heb ik zelf nog nooit waarenomen, of het moet al zon extreme terugclock zijn dat de processor zo traag werd dat hij het systeem totaal niet meer kon bijhouden, en vastliep. dus dt is dan de oorzaak van de vastlopers, OF dat de maximaal draaiende ventilator voor instabiele stroom zorgt oid.

bij warme dagen is een beetje koele luchtaanvoer, en het feit dat de warme lucht ook echt wordt afgevoerd, dus ook uit de ruimte, omdt je anders juist aan het proberen bent je processor ook minimaal de omgvingslucht te laten krijgen, met daarbovenop de warmte alsgevolg van de wats die de proc gebruikt, en nog eens de wats die de fan's zelf gebruiken. bij 35 graden in de ruimte plus een graag of 28 voor t systeem zelf zit je dan al op 62, en omdat dat hoger is dan 50 maakt ie kabaal als een vliegtuig, wat er dan weer toe leid dat mensen de deur van de serverruimte dichtdoen :S |:( en dta werkt dan weer averechts

• Magnoon
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-02 19:40
Ik heb ook een P4C800 Deluxe en 3.0 ghz

Hij draait op 3.4 met een zalman 7000CU, ~63 graden onder load. fsb 227, 1,6V

[ Voor 30% gewijzigd door Magnoon op 08-10-2005 11:16 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 21:36:
[...]

Hehe als je de koeler er hélemaal afhaalt kun je er op rekenen dat ie doorbrand hoor... (geen beveiliging die dat voorkomt...)
Maar je hebt natuurlijk wel een beetje gelijk. Een AthlonXP heeft geloof ik geen doorbrand-beveiliging, al word hij soms wel door het moederbord beveiligt. Maar met overclocken is het zo dat hij allang instabiel word / vastloopt voordat hij eventueel zou doorbranden.
Ik zou dit even lezen voor je iets roept wat tegen je gebruikt kan worden ;) klik

Dit gaat alleen maar op voor Athlon XP`s. De A64 kan ook rustig zonder heatsink lopen. Hier wat pics voor diegene die geen zin hebben om het artikel te lezen.Afbeeldingslocatie: http://www6.tomshardware.com/cpu/20010917/images/p4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www6.tomshardware.com/cpu/20010917/images/palo_2.jpg

Met de nieuwste p4`s en A64 hoef je je dus geen zorgen te maken dattie zal gaan doorbranden. Hij gaat "throttlen" dwz net zo langzaam lopen tot de temperatuur weer acceptabel wordt. Koeler eraf slopen terwijl je pc loopt is dus gewoon mogelijk.

Dit neemt niks af aan het feit dat de CPU van de TS veelste warm wordt. Deze OC is niet 'levensvatbaar' ;) Ga voor die Zalman koeler, dan wordt het allemaal een stukje fijner voor jou en je CPU.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
Magnoon schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 11:15:
Ik heb ook een P4C800 Deluxe en 3.0 ghz

Hij draait op 3.4 met een zalman 7000CU, ~63 graden onder load. fsb 227, 1,6V
ik wil niet met de server knoeien, tis gewoon op ons werk, vandaar dat ik ook niet de standard koeler er af wil slopen, omdat dan de garantoe zou vervallen.we hbben ook geen p4c800 deluxe, maar een p4p800, zonder deluxe. en de processor.. de onze is met nummer 530 en die van jou?
ik vraag me af wat je nu precies vergelijkt ;-)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Als er een heatsink op de CPU zit, is het vrijwel onmogelijk om de CPU door te laten branden, ook al valt plotseling de fan uit.

Als de CPU de 'thermal specification' bereikt, (in dit geval 69 graden) dan begint de CPU terug te clocken om zo minder warmte te produceren.
Wordt de CPU nog warmer tot een graadje of 80 ongeveer, dan wordt de pc netjes uitgezet, om verdere beschadiging aan de CPU te voorkomen. Wanneer je gelijk daarna de pc opstart, wordt je automatisch de BIOS ingeleid (Asus P4PE hier) en erop gewezen dat er een hardware fout (oververhitting) heeft plaatsgevonden. Zodoende kan je het probleem oplossen en je pc werkt weer als tevoren.

Heb het zelf een paar keer meegemaakt dat dit is gebeurt en mijn pc draait al 3 jaar zonder problemen.
Asus P4PE met 2.4B 533MHz

• Magnoon
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-02 19:40
engelbertus schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 00:56:
[...]

ik wil niet met de server knoeien, tis gewoon op ons werk, vandaar dat ik ook niet de standard koeler er af wil slopen, omdat dan de garantoe zou vervallen.we hbben ook geen p4c800 deluxe, maar een p4p800, zonder deluxe. en de processor.. de onze is met nummer 530 en die van jou?
ik vraag me af wat je nu precies vergelijkt ;-)
was als reply op de eerste post

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb dus gister eindelijk een nieuwe CPUkoeler gekocht. Het is een Zalman CNPS7700-Cu geworden. Hij komt nu met 3x CPU Burn-In Test na een preriode van 5 uur lang op 57graden @ 3.0GHz.

Morgen ga ik hem dus weer op 3.3GHz. clocken en laat ik jullie gelijk weten wat ie dan stressed voor een temperatuur genereerd.

Forever raver!

Verwijderd

57grade standaard op 3ghz dan klopt er tog iets niet.

mijn vorige pc had ik zelfde cooler en zelfde cpu als je nu hebt ik draaide met fan op laagste stand 30 tot-40grade niet vergeten coolpaste erop te doen?

Je case temp is 39grade dat vind ik vrij hoog. plaats een 120mm case fan dan zal je temp dalen naar 30-35grade. en je cpu zal dan ook richting de 40grade dalen.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Misschien even om wat te verhelderen:

http://videos.timekiller....ving_the_CPU~trc~load.htm

Paar testjes met P4`s en AMD`s waar de koeler er tijdens zware load af wordt getrokken...
Met de gevolgen van dien... Helaas geen spiksplinternieuwe cpu`s, maar het punt is duidelijk.

Verwijderd

Idd, de pentiums ownden toen ;)
Ik heb zelf ook P4 530 3,0 Ghz Prescott met hierop een Thermaltake silencer s775 (kostte iets van 25 euro) en mijn temps zijn ook niet zo laag hoor, idle zo'n 45c en stressed max 59c...en dit is volgens mij gewoon goed.
Geen instabiel systeem oid maar ik heb m dan ook niet overgeklokt....

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Om daar nou voor te kicken?

Het filmpje is nogal achterhaald, want tegenwoordig zijn alle CPUs fatsoenlijk beschermd tegen oververhitting. Bovendien is falen door abrupt onderbroken koeling iets heel anders dan langdurig op hoge temperatuur werken.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Tis een kick van zo`n beetje twee weken (geen twee jaar), moet kunnen :)

Daarbij is niet iedereen even zelfverzekerd en kan dit als extra bevestiging werken.

Pagina: 1