Overbelasting CPU door netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Lord_Palethorn
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-08-2021
Beste,

Zodra ik grotere bestanden overzet via netwerk, stijgt mijn CPU belasting onmiddelijk naar 100 % waardoor de overdrachtsnelheid zeer beperkt is. Aan wat kan dit liggen ?

MOBO: Soltek SL-KT600-R
Netwerkkaart: 3COM
CPU AMD Athlon 2600

Mvg,

Pieter

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Je geeft wel weinig informatie. Een 3com netwerkkaart kan onboard zitten maar het kan ook een glasvezel netwerkkaart van honderden euro's zijn.

En nu specifiek op jouw vraag:

Als de CPU belasting naar 100% springt kunnen er de volgende dingen aan de hand zijn:
- De processor is gewoon niet snel genoeg (zo heeft mijn P3 800mhz server het ook zwaar met gigabit dataoverdracht)
- De netwerkkaartdrivers of chipsetdrivers zijn niet correct geinstalleerd waardoor alle data over de CPU gaat.

Jouw systeem lijkt me wel snel genoeg voor grote dataoverdracht, dus het 1e punt kun je schrappen.

Check dus even of je alle drivers correct hebt geinstalleerd.

[ Voor 15% gewijzigd door frankknopers op 07-10-2005 18:52 ]

Goud is geen geld

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Je kunt beginnen met eens te kijken of er nieuwe drivers zijn voor je specifieke netwerkkaart (kun je ook eens kijken welke dat is?)

Daarnaast, met welk programma zet je bestanden over? kan het zijn dat een virusscanner er zich op uitleeft of dat een ander programma interfereert? kun je een screenshot meegeven (of een beschrijving geven )van het programma dat de hoge cpu load genereerd?

Localhost is where the heart is

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, met goede drivers en instellingen zal een 3com kaart alles eraan doen om je cpu te ontlasten..

Is het niet je harde schijf, staat DMA aan op je harde schijf....

There is no place like ::1

• Lord_Palethorn
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-08-2021
drivers zijn geupdate van beide, kopieeren van bestanden gebeurd in de gewone explorer (\\pc\blablabla)

DMA staat normaal aan, maar waar kan ik dit nakijken ?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Lord_Palethorn schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 19:58:
drivers zijn geupdate van beide, kopieeren van bestanden gebeurd in de gewone explorer (\\pc\blablabla)

DMA staat normaal aan, maar waar kan ik dit nakijken ?
Als je het computer icoontje ( mijn computer ) op je scherm hebt staan, klik dat dan EEN keer aan met de muis ( dus niet dubbel klikken ) en Rechtermuis.. "Eigenschappen"

Op een van de tab bladen kom je Hardware beheer tegen, ga in de hardware beheer ( niet de nieuwe hardware wizard )

Zoek dan naar IDE/ATAPI in de lijst en voila, een lijst van IDE controllers. Daar kun je met eigenschappen ( yup alweer rechtermuis button ) naar de eigenschappen gaan, je zal daar al snel een tablad vinden met transfer modes... je hd zou daar op DMA moeten staan ( dus niet PIO )

There is no place like ::1

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 08:04

BHQ

Verkeerde netwerkdrivers of HDD op Pio, idd.
Pagina: 1