[Excel] Maximaal 7 formules nesten. Andere oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:55
Situatie:

Ik ben bezig om even in Excel een opzetje te maken om snel rekeningen te maken.
Nu heb ik een lijstje met de producten gemaakt met in de 1e kolom de productnaam en in de 2e kolom de prijs.

Op mijn standaard factuur heb ik onder omschrijving ervoor gezorgt via Valideren dat ik een pulldown heb met de producten. De volgende kolom is 'stuksprijs'. Je raadt het al. Mijn bedoeling is dat bij het selecteren van een product de stuksprijs wordt ingevuld vanuit mijn lijst met producten.

Via Valideren gaat het niet, want de bron mag maar 1 rij of 1 kolom zijn.
Ook het nesten van ALS functies gaat niet werken (als productnaam = x dan stuksprijs = x, als productnaam = y dan stuksprijs = y, etc)
Het probleem bij deze laatste is dat er maar 7 functies genest mogen worden.

Is hier een andere oplossing voor? Kan iemand mij in de juiste richting schoppen?

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 21:18
Kijk eens naar horizontaal en verticaal zoeken ;)

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-08 15:25
stel:
Productcolom opje factuur = A
prijscolom op je factuur = B
Range van je sheet met producten en prijzen noem je "prijs"

in prijscolom:
=if(A2="","",if(isna(vlookup(A2,prijs,2,false)),"Geen prijs beschikbaar",vlookup(A2,prijs,2,false))

Deze formule geeft uitput als er een product staat ingevuld. Hij kijkt daarna of hij het geselecteerde product kan vinden. Zo niet, dan heeft hij als output "Geen prijs beschikaar". Kan hij het product wel vinden, dan zoekt hij de prijs op.

Misschien niet helemaal een ideale oplossing, omdat je deze formule wel overal waar je een product in zou kunnen vullen achter moet plakken.

Succes

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als je je toch gaat verdiepen in het opzetten van een facturatie systeem, zou ik je willen aanraden om eens naar Access te kijken (als je dat natuurlijk op de computer hebt staan).

Ik denk dat naarmate je hier over een tijdje meer mee wilt gaan doen (opslaan van klantadressen oid) je snel vast zal lopen in Excel...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:55
Boss schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:23:
Als je je toch gaat verdiepen in het opzetten van een facturatie systeem, zou ik je willen aanraden om eens naar Access te kijken (als je dat natuurlijk op de computer hebt staan).

Ik denk dat naarmate je hier over een tijdje meer mee wilt gaan doen (opslaan van klantadressen oid) je snel vast zal lopen in Excel...
Het is even tijdelijk. Ik ben bezig om de gehele ledenadministratie in PHP en MySQL te zetten. Daar ben ik namelijk een stuk beter in thuis.