Toon posts:

Laptop met desktop presaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil al een tijdje een laptop die even soepel en snel werkt als mijn desktop pc. Om te beginnen heb ik een acer travelmate gekocht, met de volgende specs:

laptop Acer travelmate 2700
CPU Type pentium 4. 3000 MHz (3.75 x 800)
geheugen 512 mb
Harde schijf HTS424040M9AT00 (40 gb 4200 toeren)
Video kaart MOBILITY RADEON 9000/9100 IGP

Vrij basic allemaal, maar nu vroeg ik mij af, wat er allemaal mogelijk is om een laptop echt snel te laten draaien. Ik gebruik voornamelijk programma's van adobe, spellen worden er NIET op gespeeld.

hetgeen waar ik op uit kom is zijn de harde schijf en het geheugen.

- een hitachi 7200 toeren hd
- 1 a 2 gb geheugen (ligt eraan hoeveel erin kan, acer boekie geeft 1 gb aan, AIDA geeft 2 gb aan)

Wat is er mogelijk, en wat zou jij doen, of heb je al gedaan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Upgrade die HD. 4200 toeren is TE traag. Dat is IMO belangrijker dan die 512MB RAM extra in dit geval.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
strandbal schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:54:
Upgrade die HD. 4200 toeren is TE traag. Dat is IMO belangrijker dan die 512MB RAM extra in dit geval.
Dat gaat ook sowieso gebeuren, vroeg welke andere mogelijkheden zijn er naast het geheugen harde schijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat wil je ermee gaan doen? Van gamen hoef je niet zoveel te verwachten met zon videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 07:55

mace

Sapere Aude

Je hebt de verkeerde laptop gekocht om mee te beginnen, de videokaart is echt van dat budget spul, ik heb zelf een x700 in mijn lappie, en dat speelt lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-09 17:10

DefLite

Why so serious?

idd je hebt egt de verkeerde laptop gekocht met die videokaart kan je hoogstens games als cs1.6 spelen je hoeft geen dingen als halflife 2 farcfry etc te verwachten
een x300 is nog beter je kunt wel 512 ram er bij proppen maar je videokaart is gewoon prut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rustig Rustig, het enige spelletje dat ik erop speel is patience :)

Ik gebruik voornamelijk illustrator, indesign en photoshop etc, had ik er wel even bij mogen vermelden bedenk ik me nu.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:09:
Rustig Rustig, het enige spelletje dat erom gespeelt gaat worden is patience :)

Ik gebruik voornamelijk illustrator, indesign en photoshop etc, had ik er wel even bij mogen vermelden bedenk ik me nu.
Smijt er maar direct 1GB ramlatje erbij en liefst meer. Als ik beetje fatsoenlijk werk in illustrator en photoshop (55MB tiff bestanden, 9+ megapixel en 12bit per kanaal kleuren dankzij een negatievenscanner), dan schiet de ram-verbruik snel over 1GB. 99 kansen op 100 heeft je laptop 2 latjes van 256MB, dus eentje vervangen door een latje van 1GB. De ram upgrade zal het swappen op de harde schijf minimaliseren, want swappen op harde schijf is minstens 1000x trager dan ram. Dus met een snelle harde schijf zal je maar 2x sneller kunnen gaan, dat stelt niet veel als je door ram tekort factor 1000+ trager moet werken. Harde schijf upgrade is wel leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 07-10-2005 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:15:
[...]
swappen op harde schijf is minstens 1000x trager dan ram. Dus met een snelle harde schijf zal je maar 2x sneller kunnen gaan, dat stelt niet veel als je door ram tekort factor 1000+ trager moet werken. Harde schijf upgrade is wel leuk.
Klinkt goed, maar hoeveel ram kan ik erin knallen, want dat boekje geeft dus aan dat er 1 gb in kan en in Aida zie ik staan:

Geheugencontroller-eigenschappen:
Foutdetectiemethode Geen
Foutcorrectie Geen
Ondersteund Geheugen Interleave 1-Way
Actuele Geheugen Interleave 1-Way
Ondersteund Geheugentype DIMM, SDRAM
Ondersteund geheugenvoltage 3.3V
Maximale Geheugenmodulegrootte 1024 MB
Geheugenslots 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:19:
Geheugencontroller-eigenschappen:
Foutdetectiemethode Geen
Foutcorrectie Geen
Ondersteund Geheugen Interleave 1-Way
Actuele Geheugen Interleave 1-Way
Ondersteund Geheugentype DIMM, SDRAM
Ondersteund geheugenvoltage 3.3V
Maximale Geheugenmodulegrootte 1024 MB
Geheugenslots 2
Nogal veel onzinnige specs, zoek vooral welke chipset er in je laptop steekt. Dan naar een computerwinkel gaan die exotisch materiaal verkoopt zoals (1GB laptop geheugenlatjes, niet te koop in België tegen normale prijzen) en "foemp-and-go" toepassen. Latje erin steken en zien dat het werkt. Als het werkt => kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:21:
[...]

Nogal veel onzinnige specs, zoek vooral welke chipset er in je laptop steekt. Dan naar een computerwinkel gaan die exotisch materiaal verkoopt zoals (1GB laptop geheugenlatjes, niet te koop in België tegen normale prijzen) en "foemp-and-go" toepassen. Latje erin steken en zien dat het werkt. Als het werkt => kopen.
Ze zetten toch niet voor niks in het boekje maximaal 1 gig ramm :?

Maar TS, het is sowieso niet handig om eerst wat te kopen en dan pas te kijken wat je ermee kunt, goeie voorlichting is alles :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:28:
[...]

Maar TS, het is sowieso niet handig om eerst wat te kopen en dan pas te kijken wat je ermee kunt, goeie voorlichting is alles :)
In eerste instantie zou die niet hiervoor gebruikt gaan worden, maar nu ik veel in frankrijk zit, is het handig daar verder te kunnen werken op me laptop. het is wat omslachtig om daar ook een desktop te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:28:
Ze zetten dat omdat vroeger max 512MB op een latje past en met 2 latjes van 512MB kon je tot 1GB gaan. Alle mobo handleidingen werken volgens deze principe, dus je moet opzoeken welke chipset er op je mobo zit en hoeveel/welke ram de chipset ondersteund.
Je koopt niet eerst, je laat de verkoper een latje monteren en testen of het werkt. Daarna ga je pas nadenken over het kopen, alleen is het wel beleefd om te kopen als het goed werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 07-10-2005 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 17:35:
[...]

In eerste instantie zou die niet hiervoor gebruikt gaan worden, maar nu ik veel in frankrijk zit, is het handig daar verder te kunnen werken op me laptop. het is wat omslachtig om daar ook een desktop te hebben.
Ik denk, gezien je specs, dat ie vrij goedkoop was ? Heb zelf nog niet zo lang een laptop aangeschaft maar wou er wel 1 met hoge specs hebben, beter een beetje overkill dan 800-1000 euro investeren in een machine waar ik me aan "erger". En achteraf bleek het helemaal geen overkill te zijn, maar koste 1700 euro. Maar goed, ik kan er dan ook alles mee doen wat ik wil en heb geen beperkingen. Ik heb zelf deze aangeschaft :

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2298

Gelijk 2 gig ramm erin gedaan en een netwerk schijf erbij gezet van 250 gig. Loopt als een zonnetje en kan niet echt zeggen dat een Mac machine nu sneller is met photoshop dan deze machine.
Ik weet niet hoe lang je je laptop al heb, waar is aangeschaft en wie je heeft geadviseerd, maar misschien heb je nog kans op een omruil ? Misschien onder het motto van coulance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Volgens de ram-verkopers zal de laptop 1GB latjes moeten slikken, er zijn altijd uitzonderingen mogelijk. Laptops hebben de reputatie om kieskeurig te zien met ram, dus "foemp and go" toepassen.
http://www.memoryx.net/actr27me4.html
http://www.ramcity.com.au...Series%202701,%202702.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij het Photoshoppen en dergelijke zou ik eigenlijk direct kijken naar tenminste een 5400rpm disk om deze te vervangen. Photoshop wil nog wel eens gebruik maken van diskruimte zodra je een beetje krap zit qua geheugen, wat nog wel eens wil gebeuren bij grote files (zoek maar eens op scratch disks ;)). Een 4200rpm disk is hierbij echt een ramp als je een redelijke workstation gewend bent. Daarnaast is een snellere disk zeker merkbaar in de algemene performance. Ik kan het dus alleen maar extra benadrukken dat je geen spijt zal krijgen van je keus voor de 7200rpm disk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
is een goede hdd via USB of firewire eigenlijk geen betere keus qua snelheid? dan kan die hdd als boot drive mooi blijven hangen.

Ik zou sowieso voor meer geheugen gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door the_stickie op 07-10-2005 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

The_Stickie schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 19:04:
is een goede hdd via USB of firewire eigenlijk geen betere keus qua snelheid? dan kan die hdd als boot drive mooi blijven hangen.

Een goede 7200 rpm externe harde schijf via USB 2.0 kan continue 20MB/s (externe doos is de bottleneck) transfer rate halen, bovendien is de access time van zo'n externe schijf stukken beter dan de snelle laptopschijf. Dus externe schijf als scratch disc instellen en zien wat er gebeurd.

Mijn laptop is nu bezig met z'n 9de RMA, dus ik kan het niet uitproberen. Ik werk graag met 55MB tiff's, een collage met 10 zulke foto's begint al wat ram/scratchdiscs te vreten. Als je zo'n collage in illustrator/indesign wilt plaatsen en nog wat layout-werk, dan schiet mijn ram verbruik snel over 1GB.

Uiteraard is het goed om veel ram en een snelle harde schijf in te steken.

[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 07-10-2005 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
The_Stickie schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 19:04:

http://www.usb-ware.com/firewire-vs-usb.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Snelheid heeft meer met de chip van de externe doos te maken dan met USB / Firewire. Firewire-dozen zijn meestal duurder en hebben ook een betere chip aanboord. Een goede USB-doos is vergelijkbaar met Firewire-doos, maar de gemiddelde USB-doos is trager dan Firewire-doos.

Oxford 922 chips zijn erg performant, maar ook zeldzaam en dure externe dozen. Bovendien waren er problemen geweest met Firewire-externe dozen, in bepaalde omstandigheden crasht je computer.

[ Voor 29% gewijzigd door rapture op 08-10-2005 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, ik ben al een stuk verder. Ik lees dat het verstandig is om een extra harde schijf als scratch te gebruiken. Daarnaast intern een 7200 toeren hd van hitachi.

Waar ik nog niet achter ben is wat voor mobo ik nou heb, ik heb het idee dat acer alles een andere naam heeft gegeven zoals compaq dat vroeger ook deed.

Ik heb met aida een rapport uit laten draaien: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 22:45

Galois

1811 - 1832

de fujitsu Amilo 3438G is ook een nette laptop, met tot 2x 5400 HDD, maar dan wel in RAID0 :)
verder pent. M tot 2 GHz, 2GB RAM, en GF 6800go :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dareus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-07-2022
Op mijn zoektocht naar een nieuwe laptop, hoor ik steeds van die slechte berichten over de service van Acer. De systemen zijn goed tegen een scherpe prijs, maar als er iets misgaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een Aspire 2010 gekocht vorig voorjaar. Hdtje 5400 rpm 8 mb cache, mobile 1.4 cpu en een Ati mobile 9200 met 64 mb en 512 mb geheugen.

Liep al redelijk vond ik maar toch een kleine upgrade uitgevoerd te weten: 1.8 mobile cpu, 1 gb geheugen en een toshiba 7200 rpm met 8 mb cache.

Ik moet zeggen hij is echt veel sneller geworden. Opstarten, progamma`s laden alles gaat sneller. Ik doe heel veel met Adobe CS en films downloaden.

Mijn advies ik denk dat je 1 Gb geheugen kan hebben en een schijf van 7200 rpm met 8 mb. Loopt als een tierelier.
Ik wil wel een benchmark erop laten en vergelijken met andere laptops....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@jasper

Als je dat zou willen doen, dat lijkt me top. Kijken hoe die van jou het doet in vergelijking met mijn 3ghz met 4200 toeren en relatief weinig geheugen.
Pagina: 1