Maxtor schijven defect

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

• maxmaxmax
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-12-2025
Het is wel toevallig dat ik ook zo heet, maar misschien is het daarom mij opgevallen. Ik ben altijd fan geweest van maxtor-hd schijven omdat die zo'n vreselijk mooie naam hadden. Echter, ik ben systeembeheerder op een bedrijf met +- 180 pc's en aanverwante en het is me opgevallen dat bijna de helft van alle maxtor schijven bij ons defect zijn geraakt. het gaat met name om de 20gb, 30 gb, 40 gb en 160 gb daimond max schijven, het gaat er bij alle om dat zij schrijffouten geven en data verliezen na 1 tot 1,5 jaar. Ook is me opgevallen dat deze schijven veel warmer worden als vergelijkbare schijven als wd en samsung spinpoint. Hebben jullie hier dezelfde ervaring mee?

Max

Verwijderd

Het klinkt misschien overbodig, maar mensen zien vaak over het hoofd dat naarmate een schijf populairder is, er ook vaker problemen mee naar voren zullen komen. Samsung is een merk dat wereldwijd in aantal verkochte exemplaren echt een factor paar honderd achterligt op Maxtor, dus het is niet meer dan vanzelfsprekend dat er voor de beleving van mensen meer problemen met een Maxtor-schijf zullen optreden.

Wat de warmte betreft, die is bij de Diamondmax Plus 9 inderdaad een punt van kritiek. De Diamondmax 10 schijnt al een stuk koeler te zijn, maar nog steeds niet echt zo koel. De Samsung-schijven scoren op dat punt goed, maar het is niet zo dat schijven van WD altijd koeler zijn dan Maxtor-schijven uit dezelfde categorie.

Het zou een andere zaak zijn als op jouw werkplek tientallen PCs met Maxtors en tientallen PCs met WDs hadden gestaan, die op dezelfde manier gebruikt werden (dezelfde access patterns enz) en die verder ook absoluut identiek waren, en die Maxtor-schijven verhoudingsgewijs écht vaker uitvielen dan de WDs. Maar dat lees ik niet terug in je post. :)

• maxmaxmax
Het klopt als je zegt dat ik dit niet genoemd heb echter we hebben nogal wat schijven vervangen van quantum, dit waren de 6.4 gb schijven met een pfilips chippie erop. Deze chip brandde door, de quantums zonder die chip die zijn nog steeds heel. Deze schijven hebben we vervangen door de maxtors die ik genoemd heb. En die presteerde het dat 50(!) % nu alweer defect is. Ja die pc's worden bij ons iets te lang gebruikt :X Zijn er niet zo iets als duur testen voor de die schijven?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:21

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Als het zou gaan om ongeveer 90 schijven binnen 1.5 jaar (wat met die schijven overigens nog garantie is) zou ik toch eens met Maxtor direct gaan praten. Wat hebben zij daarop te zeggen? Dat lijkt me niet normaal. In wat voor behuizing worden die schijven geplaatst?

Dit soort percentages zijn absoluut niet kenmerkend voor maxtor, want dat zou voor ieder product desastreus zijn. Niet toevallig eens een 'goedkope' batch gekocht? Ik heb één keer 10 refurbished WD schijven gemonteerd, en die gingen binnen het jaar allemaal ter ziele.

• maxmaxmax
De serie maxtor-schijven die zijn geleverd, als ook de wd hadden slechts 12 maanden garantie :'( . Nadat er een stuk of 4 defect zijn geraakt heb ik contact gehad met maxtor maar ze verwezen gewoon naar de website, dus geen garantie. Ik heb daarna ook geen contact meer gehad en heb maar wd gekocht, para levert maxtor en wd en laat die nou net 50 m hier vandaan zitten.

max

Verwijderd

Misschien komen de problemen niet zozeer door je schijven maar door de infrastructuur. Ik zou zeggen onderzoek eens nader, koeling, type moederbord/controllers, behuizing, statische electriciteit, stof etc etc. Er zijn nagenoeg meer oorzaken die fouten schijven kunnen veroorzaken :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Kun je met een stukje software HDtemp of MBM op een paar PC's monitoren hoe warm ze ongeveer worden?
Ik meen dat er in de laatste C'T (november 2005 dus) bij het artikel "schijvendans" een mooi grafiekje stond die de levensduur tegenover de temperatuur weergeeft.
De ideale temp zit zo rond de 28 a 30 graden meen ik en boven de 50 is erg slecht voor de drives.
Nu is de tempmeting binnen de drives ook lang niet altijd nauwkeurig (ik heb schijven gehad die aangaven dat het vroor), maar het is allicht een indicatie over de toename in temp tov kamertemperatuur.
Wanneer schijven >50 graden zijn, kun je ze ook niet meer vasthouden in de hand, dus dat is een mooie controle.

50% uitval op een dergelijk aantal is te veel en je kunt met een dergelijk uitval volgens mij Maxtor toch best even aan de mouw trekken.
ikzelf heb ook zo'n 50% uitval met Maxtor schijven, binnen 1 jaar, maar met maar 6 schijven actief in gebruik is dat natuurlijk niet echt reeel om te zeggen dat maxtor 50% uitval heeft.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

dat is idd zo met die oudere maxtors...vooral de 40Gig gaat er vaak aan (productiefoutje)

zoek maar eens op "maxtor 40Gb" , dit komt heel vaak voor...

maar met de nieuwe Diamondmax 9, 10 en waarschijnlijk ook 11 is niet zoveel aan de hand, behalve wat compatibiliteitsproblemen(galgje!) dan...die ook opgelost scijnen te zijn...

in de winkel war ik werk verkopen we dan ook alleen maar WD schijven van die grootte...

Simplicity is de bom...

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik was net van plan een Maxtor Maxline III te kopen maar in de winkel waar ik doorgaans mijn materiaal koop, en ze verkopen bijzonder veel, gaan ze de volledige maxtor reeks uit hun gamma halen.

Reden: er komen te veel defecte maxtor's terug naar de winkel. In het verleden zijn ze goed geweest maar de laatste jaren komen er aanzienlijk meer maxtors terug. Met western digital hebben ze veel betere ervaringen.

Blijkbaar hebben nog andere mensen het gevoel dat maxtor minder betrouwbaar is dan vroeger. Misschien is de maxline iii hierop een uitzondering?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:21

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik snap dat niet zo hoor. De diamondmax schijven hebben tegenwoordig 3 jaar garantie en de maxline III zelfs 5 jaar. Ik heb in heel veel scholen maxtor 20 gbs ingebouwd (3 -5 jaar geleden) en er misschien 1 of 2 teruggehad. Meestal met de reden dat alles helemaal vol met stof zat. Zo'n extreem uitvals percentage is niet normaal bij die aantallen. Dit zou ik zeker bij maxtor op tafel neerleggen.

Of je infrastructuur is idd niet optimaal voor schijven (en dan is het merk maar toeval) óf je hebt een keer een serie refurbished schijven in de maag gesplits gekregen (die hebben een nieuwe sticker erop, en maar 12 maanden garantie). Die gaan meestal niet zo lang mee. Dan zou ik aankloppen bij je leverancier.

Als de schijven niet vreemd in de PCs gebouwd zijn, zou ik 90 defecte schijven niet accepteren zonder een heel goed excuus van levernacier en fabrikant. En een mooie korting op een vervangende partij..

Verwijderd

Genius2000 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 09:52:
Ik was net van plan een Maxtor Maxline III te kopen maar in de winkel waar ik doorgaans mijn materiaal koop, en ze verkopen bijzonder veel, gaan ze de volledige maxtor reeks uit hun gamma halen.

Reden: er komen te veel defecte maxtor's terug naar de winkel. In het verleden zijn ze goed geweest maar de laatste jaren komen er aanzienlijk meer maxtors terug. Met western digital hebben ze veel betere ervaringen.

Blijkbaar hebben nog andere mensen het gevoel dat maxtor minder betrouwbaar is dan vroeger. Misschien is de maxline iii hierop een uitzondering?
Daar zijn twee mogelijke verklaringen voor, die hier waarschijnlijk allebei van toepassing zijn.

1. Jouw winkel is, net zoals elk ander mens, onderhevig aan indrukken, van-horen-zeggen en kan dus evengoed met alle winden meewaaien. Mensen die bij hardwarewinkels werken zijn ook geen alwetende PC-goden (meestal zelfs in tegendeel). Het zou me dus niets verbazen als die ook dat Maxtor-verhaaltje gewoon hebben gehoord van een of ander forum en daarop zijn ingehaakt.

2. Als die winkel meer Maxtors verkoopt, is het logisch dat er ook meer Maxtors terugkomen. Ze zouden moeten kijken of er ook verhoudingsgewijs meer Maxtors terugkomen. En dan moet je daarin ook nog verdisconteren het feit dat Maxtor wellicht door een ander soort gebruiker (met andere gebruikspatronen) wordt gekocht dan Western Digital.

We weten allemaal nog wel hoe erg het was met de IBM 'Deathstar' 75GXP en (in mindere mate) de 60GXP. Dat was echt een schijf die technisch onbetrouwbaar was, vanwege bepaalde productietechnieken (vooral de vijf-plattersetup van de 75 GB-modellen van de 75GXP). Daarvan kwamen er écht veel terug en dat was een godsgruwelijke rel in heel computerland. Als het echt zo was dat Maxtor Diamondmax-schijven verhoudingsgewijs zo vaak overleden, dan was daar allang veel meer aandacht aan besteed, waren er Amerikaanse 'class action lawsuits' gestart tegen Maxtor en werden ze door de meeste winkels niet meer verkocht.

(En die IBM-zaak kan ook tot ander voorbeeld dienen: hoewel de 120GXP en 180GXP prima schijven waren, bleven ze nog járen na dato 'besmet' met het imago van 'Deathstar', alleen omdat er in het verleden mensen waren die een kapotte 75GXP hadden. Je ziet wat voor enorme rol de subjectieve beleving en de grote verhalen spelen in oordeelsvorming over harde schijven. Dat komt natuurlijk deels doordat iedereen het meest vreest voor een schijfcrash waardoor alle data weg is, en ook deels doordat de eigenschap 'betrouwbaarheid' zeer moeilijk te definiëren en te meten is, waardoor onderzoeken altijd óf onvoldoende representatief zijn óf niet alle invloedsfactoren meenemen.)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 11:54 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:58
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 11:52:
[...]
Jouw winkel is, net zoals elk ander mens, onderhevig aan indrukken, van-horen-zeggen en kan dus evengoed met alle winden meewaaien. Mensen die bij hardwarewinkels werken zijn ook geen alwetende PC-goden (meestal zelfs in tegendeel). Het zou me dus niets verbazen als die ook dat Maxtor-verhaaltje gewoon hebben gehoord van een of ander forum en daarop zijn ingehaakt.
Toch moet je als winkel die verhalen wel degelijk serieus nemen, maar om een andere reden:
Als veel mensen slechte verhalen vertellen/horen over merk X, dan kan je als winkel maar beter van dat merk afstappen - of je moet de potentieele kopers elke keer weer uitleggen dat de grote hoeveelheid uitval statistisch slecht onderbouwd is.

Zelfs een alwetende PC-god in een PC-winkel weet hoe marktwerking werkt. Veel slechte verhalen over uitval van merk X (waar of niet waar) zorgt voor afnemende vraag voor merk X, dan kan je je aanbod van merk X maar beter op tijd aanpassen.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-03 20:08
Dat van die 40gb maxtors is inderdaad bekend probleem, hier op werk hebben we ook al de nodige ervan vervangen.

Maar, zoals met veel dingen, je hoort vaak de slechte verhalen en niet de goede verhalen :)

Zelf heb ik bv al in 2 pc's maxtor's zitten van dik 6 jaar oud (60gb) die het nog prima doen. Die pc's worden nog elke dag aktief gebruikt. Je heb altijd wel soms een slechte ertussen zitten want het blijft gevoelige electronica.

Verwijderd

wel heel toevallig zoveel harddisks?

niet een saboteur? ^^

Verwijderd

M_v_A schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 12:38:
[...]Toch moet je als winkel die verhalen wel degelijk serieus nemen, maar om een andere reden:
Als veel mensen slechte verhalen vertellen/horen over merk X, dan kan je als winkel maar beter van dat merk afstappen - of je moet de potentieele kopers elke keer weer uitleggen dat de grote hoeveelheid uitval statistisch slecht onderbouwd is.

Zelfs een alwetende PC-god in een PC-winkel weet hoe marktwerking werkt. Veel slechte verhalen over uitval van merk X (waar of niet waar) zorgt voor afnemende vraag voor merk X, dan kan je je aanbod van merk X maar beter op tijd aanpassen.
Helemaal waar. Maar deze redenatie laat zich ook gebruiken voor mijn stelling dat als er daadwerkelijk iets aan de hand zou zijn, daar wel iets bekend over zou zijn. Elke PC-handelaar weet dat een imago ongrijpbaar en moeilijk te bestrijden is, zodat je er beter aan doet het 'besmette' merk uit de schappen te halen. Het feit dat dat (nog?) nergens gebeurd is, brengt mij tot de conclusie dat het dus ook met de omvang van die geruchten wel meevalt. :)

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
maxmaxmax schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 15:54:
Het gaat met name om de 20gb, 30 gb, 40 gb en 160 gb daimond max schijven, het gaat er bij alle om dat zij schrijffouten geven en data verliezen na 1 tot 1,5 jaar.
Ik heb een keer Maxtor 40GB HD gehad, die na 6 tot 8 maanden al SMART failures begon te vertonen. Ik heb deze uiteindelijk weggegeven (gratis...) nadat we een 80GB WD hadden gekocht. Ik weet dus niet of deze het nog doet. In principe heb ik hier alleen WD schijven liggen, en we hebben nog nooit een crash of data corruptie gehad. *af kloppen*

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik word juist helemaal gek van die Western Digital schijven. In allerlei systemen crashen die dingen na een jaar al. 40gb en hoger. Nog nooit problemen met Maxtor gehad 8)7 . Meeste problemen met Samsung gehad...

Verwijderd

Heb er ook nooit problemen mee gehad. heb de schijf een jaar ongeveer... hij maakt wel een ongelooflijke herrie, irritant gekraak lijkt het wel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet de bedoeling om oude topics omhoog te kicken met posts die op zich niks toe te voegen hebben ;) Reageer gewoon nuttig en toevoegend in de meest recente topics, of start een nieuw topic wanneer je een probleem en/of een vraag hebt. Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.