Genius2000 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 09:52:
Ik was net van plan een Maxtor Maxline III te kopen maar in de winkel waar ik doorgaans mijn materiaal koop, en ze verkopen bijzonder veel, gaan ze de volledige maxtor reeks uit hun gamma halen.
Reden: er komen te veel defecte maxtor's terug naar de winkel. In het verleden zijn ze goed geweest maar de laatste jaren komen er aanzienlijk meer maxtors terug. Met western digital hebben ze veel betere ervaringen.
Blijkbaar hebben nog andere mensen het gevoel dat maxtor minder betrouwbaar is dan vroeger. Misschien is de maxline iii hierop een uitzondering?
Daar zijn twee mogelijke verklaringen voor, die hier waarschijnlijk allebei van toepassing zijn.
1. Jouw winkel is, net zoals elk ander mens, onderhevig aan indrukken, van-horen-zeggen en kan dus evengoed met alle winden meewaaien. Mensen die bij hardwarewinkels werken zijn ook geen alwetende PC-goden (meestal zelfs in tegendeel). Het zou me dus niets verbazen als die ook dat Maxtor-verhaaltje gewoon hebben gehoord van een of ander forum en daarop zijn ingehaakt.
2. Als die winkel meer Maxtors verkoopt, is het logisch dat er ook meer Maxtors terugkomen. Ze zouden moeten kijken of er ook
verhoudingsgewijs meer Maxtors terugkomen. En dan moet je daarin ook nog verdisconteren het feit dat Maxtor wellicht door een ander soort gebruiker (met andere gebruikspatronen) wordt gekocht dan Western Digital.
We weten allemaal nog wel hoe erg het was met de IBM 'Deathstar' 75GXP en (in mindere mate) de 60GXP. Dat was echt een schijf die technisch onbetrouwbaar was, vanwege bepaalde productietechnieken (vooral de vijf-plattersetup van de 75 GB-modellen van de 75GXP). Daarvan kwamen er écht veel terug en dat was een godsgruwelijke rel in heel computerland. Als het echt zo was dat Maxtor Diamondmax-schijven verhoudingsgewijs zo vaak overleden, dan was daar allang veel meer aandacht aan besteed, waren er Amerikaanse 'class action lawsuits' gestart tegen Maxtor en werden ze door de meeste winkels niet meer verkocht.
(En die IBM-zaak kan ook tot ander voorbeeld dienen: hoewel de 120GXP en 180GXP prima schijven waren, bleven ze nog járen na dato 'besmet' met het imago van 'Deathstar', alleen omdat er in het verleden mensen waren die een kapotte 75GXP hadden. Je ziet wat voor enorme rol de subjectieve beleving en de grote verhalen spelen in oordeelsvorming over harde schijven. Dat komt natuurlijk deels doordat iedereen het meest vreest voor een schijfcrash waardoor alle data weg is, en ook deels doordat de eigenschap 'betrouwbaarheid' zeer moeilijk te definiëren en te meten is, waardoor onderzoeken altijd óf onvoldoende representatief zijn óf niet alle invloedsfactoren meenemen.)
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 19-10-2005 11:54
]