Raid 1, schijf kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:25

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Hallo, ik heb een klein probleempje.

Ik heb hier een raid 1 (mirror) configuratie van met 2 * 80gb IBM schijven.

Nu ging er vanochtend 1 schijf kapot. Niets aan de hand, daar heb je raid 1 voor nietwaar. Aangezien de IBM schijven die erin hangen niet meer verkocht worden, heb ik er een nieuwe 80gb maxtor ingehangen (die ik net bij de winkel ben wezen halen).

Nu wil het probleem dat, als ik de pc opstart, hij zegt:

incomplete raid set press f5 to enter raid configuration.

Nou, dat werkt al niet, want hij reageert helemaal niet op F5, hij gaat gewoon door met starten. Als ik echter tijdens de raid init op F3 druk, kom ik wel in het menu. Daar zie ik echter dat de nieuwe schijf iets van 400 mb kleiner is dan de IBM (die IBM hangt dus in de 'gebroken' raid set).

Is hier een oplossing voor? Of moet ik de raid set opnieuw bouwen met de Maxtor als 'master' ?

Dat is wel kut, want dan moet ik om en nabij de 75 gigabyte even ergens anders opslaan, en ik heb eigenlijk nergens zoveel ruimte :S

Het is trouwens een PCI Q-tek raid kaartje (udma 133)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:36

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

lijkt mij idd dat je een nieuwe raid set aan moet maken met de maxtor als master :) wees blij dat je je data nog hebt :P als hier één van de schijven uitvalt ben ik de pineut (Raid-0).

www.google.nl

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vaak kan je een raid1 schijf nog gewoon mounten (dus niet als raid disk). Maak dan een raid1 array van je nieuwe disk (een raid1 met 1 schijf dus). Kopieer de data. Sluit dan je IBM disk als spare aan en maak deze actief.

Verwijderd

Misschien kun je met partitionmagic je harde schijf 400Mb kleiner maken?

edit: Sendy's idee is beter :)

Edit R00n: TS zegt dat hij MIRRO draait, zijn schijf is net zo groot als de kleinste schijf in de raid,
jij bedoelt raid0, dan verdubbel je de kleinste schijf.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 14:44 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 14:38:
Misschien kun je met partitionmagic je harde schijf 400Mb kleiner maken?
Dat is niet nodig. Wanneer je een RAID1-array aanmaakt van twee schijven waarvan er één kleiner is dan de andere zal de array net zo groot zijn als de kleinste schijf.
Een deel van de grotere zal dan dus automatisch niet gebruikt worden :)

Zie hierover ook de RAID FAQ » Verschillende schijven in RAID mogelijk?

[ Voor 22% gewijzigd door Rone op 07-10-2005 14:43 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-02 12:14

dotcode

///\00/\\

Dat is niet nodig. Wanneer je een RAID1-array aanmaakt van twee schijven waarvan er één kleiner is dan de andere zal de array net zo groot zijn als de kleinste schijf.
Een deel van de grotere zal dan dus automatisch niet gebruikt worden :)
Volgens mij gaat het hier niet om, maar wat er gebeurd met de data als de array opnieuw wordt opgebouwd. Als de nieuwe schijf kleiner is blijft dan alles behouden?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
dotcode schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 14:46:
[...]
Volgens mij gaat het hier niet om, maar wat er gebeurd met de data als de array opnieuw wordt opgebouwd.
Kijk nog eens goed naar wie ik quote ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:25

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ok.

Maar ik weet niet precies dus wat ik moet doen.

Het menu van raid lijkt nergens op te reageren.

/edit
Ik ga proberen die nieuwe schijf als nieuw raid array aan te maken, moment. (Sendy's idee dus)

/edit2
Mmmm, in het raid menu bestaan er al twee raid sets.

een mirror set met een ontbrekende schijf dus

en een nieuwe set met die maxtor als enkele schijf.

Het menu reageert voor de rest nergens op. F1 t/m F4 doen niets.

Eens doorstarten, en kijken of ik er een schijf bijheb dan maar :S

/edit
Mmm, ik heb dus inderdaad een nieuwe schijf in mijn diskmanagement. Daar heb ik zojuist een partitie op aangemaakt, en nu ben ik alles vanaf mijn (gebroken mirror) IBM ernaartoe aan het kopieren.

Als dat straks klaar is weet ik echter niet precies wat ik moet doen.

Ten eerste: Moet ik nog op jumper settings letten? Die IBM wordt straks in feite slaaf van de maxtor (want de maxtor is kleiner), maar heeft staat nu wel als master ingesteld (jumpertjes). De maxtor is echter als slaaf ingesteld. Moet ik dat straks omdraaien?

En dan hoop ik ook dat het menu van raid wel ergens op reageert :S

Tot over een uur of wat. 75 gig kopieren is een aardige klus....

[ Voor 117% gewijzigd door FreakNL op 07-10-2005 15:07 ]

Pagina: 1