[Abit AN8] Werkt heatpipe 180 graden gedraaid?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Hoi en hallo,

Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een abit AN8 s939 bord, deze heeft een mini-blokje op de nforce chip zitten met een heatpipe naar een klein radiatortje naast de IO ports van het bord:

Afbeeldingslocatie: http://www.abit-usa.com/images/products/an8-sli_lg.jpg

Nou heb ik het bord in een Coolermaster stacker behuizing gebouwd in semi-BTX stand (op zn kop dus).. Nu wordt het nforce chipje loeiend heet (onaanraakbaar na 2 sec oid).. Ik vroeg me af of de heatpipe wel op z'n kop kan fuctioneren aangezien de chip heet is en de pipe na 3-4 cm al koud aanvoelt. maw, de warmte wordt niet door de pipe verplaatst..

Ik had een topic hierover gevonden op google maar hier waren de meningen verdeeld .. Hebben we hier mensen die het functioneren van heatpipes kennen en verheldering kunnen brengen?

Topicje : http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t=93029

Verwijderd

De heatpipe geleid de warmte gewoon?? Dan zou het dus niet uitmaken want dan zou hij altijd goed geleiden!!

offtopic:
Je kan ook je kast omdraaien :P

• Pakjebakmeel
Nee nee, je begrijpt het niet! Hij wordt maar 2-3 cm warm, de rest is koud terwijl de chip loeiend heet is!

Verwijderd

Sommige heatpipes werken wel op de kop omdat er een soort stof inzit. Of dat bij deze ook het geval is zou je even de fabrikant moeten mailen, die is de enige die het met zekerheid kan weten.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 13:57

FlyEragon

Alien Monkeys

Volgens mij zit het meeste van de hitte geleidende stof in de radiator. Als de radiator boven de nforce chip zit kan deze makkelijk een koude stroom laten stromen. Omgekeerd zit nu het meeste massa beneden en kan het kleine blokje op de chip geen stroming veroorzaken denk ik.

Verwijderd

Ik snap het wel, dat betekend dat hij niet goed geleid... Maar ik heb geen ervaring met heatpipes dus ik denk niet dat iik je kan helpen... Sorry...

• Morbid2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 10:26
Lijkt mij een simpele kwestie van 'warmte stijgt'. Aangezien de warmte nu niet meer kan stijgen (het moet namelijk naar beneden geleid worden) blijft het in het nordbrigde blokje hangen. Just my 2 cents, kan de plank ook misslaan, maar lijkt me vrij logisch. :7

Verwijderd

Lijkt mij een simpele kwestie van 'warmte stijgt'. Aangezien de warmte nu niet meer kan stijgen (het moet namelijk naar beneden geleid worden) blijft het in het nordbrigde blokje hangen. Just my 2 cents, kan de plank ook misslaan, maar lijkt me vrij logisch.
Ja dat zou inderdaad logisch zijn :)
Maar zoals ik al zei, er bestaan heatpipes die ook op de kop werken.

edit: Dat je het blokje niet meer aan kunt raken betekend dat hij warmer dan 50 graden is. Dit is te warm voor een northbridge. Even zo'n zalman blokje erop zetten dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 13:14 ]

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05 23:02

MnM

een Heatpipe werkt niet op zijn kop. de warmte wordt overgedragen naar een vloeibare stof, welke veranderd in gas en vervolgens stijgt naar de radiator. Daar koelt het weer af, het wordt weer vloeibaar, en zat weer terug naar het koelblok.

Als ik jouw was zou ik er een zalman chipset koelblok opzetten, en de heatpipe eraf halen.

Dit werkt averechts, het koelblok van de heatpipe is te klein om passief te warmte af te voeren en actief kan het niet omdat het gas niet weg kan.
Kortom vervangen door een andere passive of actieve koel oplossing, voordat je je chipset naar de 7de hemel stuurd

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sommige heatpipes hebben er minder last van, maar in principe werkt een heatpipe NIET ondersteboven.

Simpele uitleg: De vloeistof stroomt naar beneden (zwaartekracht), wordt daar verwarmd en verdampt. De damp verplaatst zich door de buis, komt bij de radiator, condenseert weer en stroomt weer naar beneden.

De vloeistof zal nooit naar boven stromen, (soms een heel klein beetje, als er een vulling in de heatpipe zit, maar nooit echt goed) dus een heatpipe zal ondersteboven nooit goed werken.

• Pakjebakmeel
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 13:12:
[...]

Ja dat zou inderdaad logisch zijn :)
Maar zoals ik al zei, er bestaan heatpipes die ook op de kop werken.

edit: Dat je het blokje niet meer aan kunt raken betekend dat hij warmer dan 50 graden is. Dit is te warm voor een northbridge. Even zo'n zalman blokje erop zetten dus.
Hmmz, zalman blokje gaat lastig.. Moet je ff indenken hoe het er ongeveer uitziet met mijn 7800GTX erin, denk er dan nog een blokje bij dat hoger is dan het PCIE slot :>

anyways, ik zal het bord wel in ATX stand zetten dan.. Dat ie eruit fikt lijkt me stug, dit coolingsysteem wordt echt wel getest door Abit denk ik :+

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:45
Het probleem van deze heatpipe netzo als die op plank van Asus is hij is gewoon te lang om onderste boven te werken. Bij korte heatpipes is meestal niet zo'n probleem omdat daar vaak een capilair in geplaast is waardoor de vloeistof wordt opgezogen, kijk bijvoorbeeld eens naar al die cpu koelers met pipe.
Ik heb zelf die asus plank met heatpipe en moest ervoor van kast wisselen Lian-li V1000 dat ging niet.
Ik denk dat in deze lange heatpipes geen capilair geplaast is.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~bongersg/heat-pipe-bernak.gif

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 07-10-2005 13:39 ]

Verwijderd

Dit gaat niet werken. Heb zelf ook dat bordje. Erg fijn. Lees maar eens Abit forum in de usa er op na.

Stom, zag dat je het topic al vermelde. waarom vraag je het hier dan nog? 8)7 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2005 15:09 ]

• Pakjebakmeel
Had het alsnog hier gevraagd omdat er niet geheel duidelijkheid was over of het OTES systeem cappilaire buisjes had en uiteraard was ik nieuwsgierig naar de praktijkervaring, niet alles gaat in de praktijk vaak zoals het op papier zou moeten gaan, met name in de IT :P

Anyways, bordje andersom geplaats en als verwacht wordt de chip net handwarm :) (had wel verwacht dat ie redelijk warm zou worden maar dat valt reuze mee!) :9~

[ Voor 11% gewijzigd door Pakjebakmeel op 10-10-2005 11:22 ]

Pagina: 1