Toon posts:

Processor onderclocken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een gigabyte 686BX mobo. Er kan maximaal een pentium III 600 op. Nu heb ik echter de mogelijkheid om goedkoop een PIII 700mhz te kopen. Kan ik deze dan op bv. 500mhz laten lopen of 'ziet' het mobo dat het een 700mhz is?

Tweede vraag. Er zit nu een PII 266mhz op, het mobo ondersteund echter ook celeron processoren. Deze hebben toch een lager voltage? Zodat ik niet alleen de jumper van de fsb en multiplier moet veranderen maar ook dat van het voltage?

thx

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 14:20
is er geen bios die hogere multipliers ondersteunt (weet het niet voor dit mobo, maar soms zijn die er)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een leuke bijpassende processor voor dit bordje te koop >349 MHZ?

Verwijderd

vaak kan je hem gewoon op de normale snelheid laten lopen of op het maximum van het bord

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Pentium 2's en Celeron's hebben ingebouwde volt regulator dinges. Die zorgt ervoor dat jouw celly braaf op 2 volt loopt. Maak je daar maar geen zorgen over. Ik vraag me alleen of je je Pentium 700 kan onderklokken
ff een rekensommetje:
100 mhz FSB* multiplier 7=700 mhz
66 mhz FSB* multiplier 7=462
75 mhz FSB* multiplier 7=525
dit zijn een paar dingen die je kunt proberen.

edit:
Nadeel is echter wel dat je geheugen langzamer gaat lopen als je je FSB lager zet, ook je AGP bus zal niet hetzelfde blijven (tenminste, bij mijn mobo, AX6BC). Dus je plaatst een snellere proc...onderklokt hem, en het systeem...kdenk niet dat het systeem er veel sneller op wordt

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik vermoed eigenlijk dat dit mobo zonder probleem een Pentium III 700 op 700MHz kan klokken. Als de FSB frequentie op 100MHz staat, heeft de CPU geen keus, hij loopt gewoon intern op 7 * 100 = 700 MHz. Misschien is er wel een bios update nodig, om de CPU goed te herkennen.

Verder wordt de voltage-regulator op het mobo als het goed is automatisch goed ingesteld. Via een paar pennetjes op de slot-1 connector wordt aan het mobo verteld welke spanning gegenereerd moet worden.

Verwijderd

Er is een Bios-update genaamd F1e (Beta) welke celeron (FC-PGA) t/m 700 MhZ ondersteund ... Heb je die al geprobeerd ?

Verwijderd

hmm kijk even op de site van hun. mijn bx kan nog alle pIII procs hebben

Verwijderd

Topicstarter
Als ik Kanarie goed heb begrepen geld het volgende:

ik kan er een Celeron op zetten; ik hoof dan alleen de fsb en de multiplier te veranderen; ik hoef niks met het voltage voor de cpu te doen.

klopt dit?

ik weet namelijk dat een pentium 2 meer voltage heeft dan een celeron. En ik zou het niet zo prettig vinden als ik de celeron processor zou doorbranden.

Verwijderd

Met de huidige intel procs is de multiplier vast en heeft het bord geen invloed. Wel moet je kijken als je bord VRM2.4 ondersteund, dit betekent dat de spanningen lager dan 1.85 volt kunnen komen. Lukt dat niet kan je meestal de spanning forceren op 1.85 volt en de proc die normaal op 1.65v draait goed laten werken.

Verwijderd

en een nieuw mobo is geen optie?

Verwijderd

BIOS kun je hier neerladen:
http://www.gigabyte.com.tw/support/temp/beta/686bx_f1e.zip

Kun je altijd proberen.
Pagina: 1